حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، از مشاهده کوچکترین پستاندار ایران در یکی از روستاهای بخش اسفرورین شهرستان تاکستان خبر داد.

کوچکترین پستاندار ایران را ببینید

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: بر اساس گزارش و تصاویر ارسالی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان و تأیید کارشناسان، اولین مشاهده گونه حشره خوار کوتوله به عنوان کوچکترین پستاندار ایران در استان تایید و ثبت شد.

به گزارش رکنا، عباس نژاد افزود: این حشره در یکی از روستاهای بخش اسفرورین شهرستان تاکستان مشاهده شده است.

عباس نژاد ادامه داد: حشره خوار کوتوله با نام علمی Suncus etruscus که در علفزارها، زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها زندگی می‌کند، به عنوان کوچکترین پستاندار شب گرد و قلمرو طلب شناخته شده است.

ابعاد این جاندار

او اضافه کرد: طول بدن این پستاندار ۳۶ تا ۵۶ میلی متر، طول دم آن حدود ۲۱ تا ۳۰ میلی متر و وزنش ۱.۵ تا ۲.۵ گرم است.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، طول عمر حشره خوار کوتوله حدود ۱۵ ماه است و به لحاظ وضعیت حفاظتی در طبقه "کمترین نگرانی" (LC) در فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

حشره خوار

عباس نژاد افزود: جثّه بسیار کوچک این پستاندار باعث شده است که مدام در حال خوردن باشد به طوری که روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزن بدن خود غذا می‌خورد، زیرا سوخت وساز بدن این حیوان بسیار بالا است.

او اضافه کرد: حشره خوار کوتوله از حشرات و بندپایان تغذیه می‌کند و دندان‌های تیز و مخروطی آن‌ها برای شکار حشرات سازگاری یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: پراکنش جغرافیایی آن در ایران گسترده نیست و قبل از این مشاهده تاکنون در استان‌های گلستان، اردبیل، خراسان رضوی و جزیره قشم گزارش شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید