از مدت‌ها پیش مشخص بود که تعداد حوزه‌های کنکور چهل درصد افزایش یافته و فاصله صندلی‌ها با هم به چیزی در حدود 1.6 دهم متر رسیده و این مسئله چیزی جدیدی نبود! آیا وزارت بهداشت امروز به این نتیجه رسید که این فاصله و این تعداد افزایش حوزه کم است؟ آیا امکان نداشت که از روز نخست وزارت بهداشت خواستار فاصله دو متری بین داوطلبان شود و درخواست پروتکل سخت‌گیرانه‌تر به دقیقه نود منجر نشود؟

تعویق کنکور و دردسرهای بی‌پایان تصمیمات دقیقه نود ستاد کرونا برای کنکوری‌ها

سلام نو – سرویس اجتماعی: کنکور سراسری بالاخره به تعویق افتاد تا با وجود تمام وعده‌های وزارت علوم، رئیس دفتر رئیس جمهور و سازمان سنجش مبنی بر برگزاری به موقع کنکور، بزرگ‌ترین آزمون ایران یک بار دیگر با تاخیر مواجه شود و فشار و استرس داوطلبان آن برای حداقل یک ماه دیگر تمدید شود.

این که کنکور به تعویق بیافتد یا نیافتد یک بحث است و این که تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا این چنین تغییر پذیر و باشد بحثی دیگر، ماجرایی که نشان از فکر نشده بودن برخی تصمیم‌گیری‌ها درباره مهم‌ترین بحران‌ این روزهای کشور دارد.

چندین هفته است که بخشی از متخصصان ستاد ملی مبارزه با کرونا، بخشی از نمایندگان مجلس و طیفی از فعالین رسانه‌ای و داوطلبین کنکور تاکید بر تعویق یا لغو کنکور دارند، اما وزارت علوم، سازمان سنجش و البته رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید می‌کنند که کنکور برگزار می‌شود چون هرگونه تاخیر دوباره در برگزاری کنکور مساوی با عدم برگزاری است!

حالا اما یک شبه همه چیز عوض شد و همان دلایل پیشین مخالفین این بار بر دلایل موافقین "چربید" تاکنکور به تعویق بیافتد. روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت، در حساب اینستاگرامی خود نوشت از جلسه خود با حضور ریاست کمیسیون‌های مجلس، وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش خبر داد و تایید کرد که به دلیل عدم امکان اجرای پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تر پیشنهاد تعویق یک ماهه کنکور قرار است در ستاد ملی کرونا مطرح شود.

وزیر علوم نیز دقایقی بعد در گفت‌وگو با ایرنا مسئله تعویق کنکور را مطرح کرد و گفت: آزمون سراسری دانشگاه‌ها به دلیل ضرورت افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی و بسته‌بندی جدید دفترچه‌های کنکور بر اساس حوزه‌های جدید به تعویق افتاد.

وزیر علوم، دلیل دیگر تعویق کنکور سراسری را باز کردن دفترچه های سئوال کنکور ۹۹ در قرنطینه اعلام کرد و گفت که به دلیل افزایش حوزه های کنکور سراسری به دلیل رعایت فاصله اجتماعی دفترچه سؤالات باید در قرنطینه، باز و دوباره بر اساس حوزه های جدید بسته شود که سازمان سنجش در این فاصله، قادر به انجام چنین کاری نبود.

غلامی تایید کرد که سازمان سنجش برای این موضوع، حداقل وقتی را به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده است که ابتدا باید در این ستاد به تأیید برسد که فکر می کنم تا شنبه به طول انجامد.

این که مسئولان ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفتند آزمون سراسری را به تاخیر بیاندازند بحثی تخصصی است و اگر منجر به تضمین بیشتر سلامتی داوطلبان شود امری پسندیده است، اما مشکل این جا است که چنین تصمیم می‌توانست بسیار زودتر اجرایی شود و به دقیقه نود موکول نشود تا داوطلبان استرس کمتری را تجربه کنند و برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

از مدت‌ها پیش مشخص بود که تعداد حوزه‌های کنکور چهل درصد افزایش یافته و فاصله صندلی‌ها با هم به چیزی در حدود 1.6 دهم متر رسیده و این مسئله چیزی جدیدی نبود! آیا وزارت بهداشت امروز به این نتیجه رسید که این فاصله و این تعداد افزایش حوزه کم است؟ آیا امکان نداشت که از روز نخست وزارت بهداشت خواستار فاصله دو متری بین داوطلبان شود و درخواست پروتکل سخت‌گیرانه‌تر به دقیقه نود منجر نشود؟ آیا نمی‌شد از همان روز نخست به جای یک ماه، کنکور را دو ماه به تعویق انداخت؟

درست یک هفته پیش بود که وزیر بهداشت در برابر فشارها برای به تاخیر انداختن کنکور گفت که با وجود احتمال سخت بودن شرایط فصل پاییز "یا نباید کنکور سراسری را برگزار کنیم یا به تعویق انداختن آن به امید روزهای بهتر، کار درستی نیست" چون "بلاتکلیفی، داوطلبان کنکور سراسری را دچار اضطراب می‌کند" و طولانی شدن اضطراب، ضعف سیستم ایمنی بدن و "گرفتار شدن به کرونا را در پی خواهد داشت."

حالا درست یک هفته بعد از این اظهار نظر باید وزیر بهداشت تغییر کرده است و اصرار او به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نهایت منجر به تعویق حداقل یک ماهه کنکور سراسری شده در حالی که شرایط با یک هفته پیش هیچ تفاوتی نکرده است.

کنکور سراسری ۹۹ تعداد یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱ نفر داوطلب دارد و این یعنی به همین تعداد خانواده با جمعیت حداقل سه نفر درگیر این آزمون هستند و قرار است استرس آن را حداقل یک ماه دیگر به دوش بکشند و عواقب تصمیمات سست و ناگهانی ستاد ملی کرونا را بپردازند و بنا بر نظر وزیر بهداشت یک ماه دیگر با بدنی که از استرس ضعیف شد روزگار را سر کنند.

این تصمیمات سست و مردّد البته منحصر به کنکور نیست و از شیوه عزاداری محرم در دوران کرونا تا تردید دولت در اجباری کردن ماسک به چشم می‌خورد. حالا باید دید ستاد ملی کرونا کنکور را چطور همزمان با محرم و مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار می‌کند و آیا دوباره کنکور را عقب می‌اندازد یا نه؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید