براساس اعلام نتیجه اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری در بلاروس، پیروزی مجدد "الکساندر لوکاشنکو" (با بیش از ۸۱ درصد آراء) تایید شد.

لوکاشنکو، رئیس جمهور فعلی بلاروس برنده انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، با اعلام نتیجه اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری در بلاروس که گویای پیروزی مجدد "الکساندر لوکاشنکو" (با بیش از ۸۱ درصد آراء) بود، مخالفین وی به خیابان‌ها آمدند و اعتراضات به درگیری با نیروهای امنیتی و بازداشت عده زیادی انجامید.

کمیته مرکزی انتخابات بلاروس اوایل صبح امروز اعلام کرد که میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که دیروز، یکشنبه، برگزار شد، ۸۴.۰۵ درصد ثبت شده است.

بر اساس این اطلاعات، بیشترین میزان مشارکت در دو منطقه برستسکی (۹۱.۹۷ درصد) و موگیلیفسکی (۹۰.۴۴ درصد) بود. این شاخص در پایتخت کمتر و ۶۶.۱ درصد بود، در حالی که در منطقه مینسک به ۸۴.۵۳ درصد رسیده است.

طبق داده‌های اولیه کمیته مرکزی انتخابات بلاروس، "الکساندر لوکاشنکو" (رئیس جمهوری کنونی این کشور) با کسب ۸۱.۳۵ درصد آرا ریخته شده به صندوق‌های رای گیری، رهبری را در میان ۵ نامزد این پست در اختیار دارد. "سوتلانا تیخانوفسکایا"، نامزد مخالفان تنها توانست ۸ درصد آرا را به‌دست آورد. جایگاه سوم در نتایج انتخابات ریاست جمهوری، آرایی است که در مخالفت با تمامی نامزدها به صندوق‌ها ریخته شده است.

عصر روز گذشته و پس از اعلام نتایج اولیه، طرفداران مخالفان دولت در تعدادی از شهرهای در خیابان‌ها شروع به اعتراض کردند. معترضین به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اعتماد ندارند.

این تظاهرات به درگیری شرکت کنندگان با نیروهای امنیتی انجامید که در نتیجه بیش از ۱۲۰ نفر بازداشت شدند. نیمی از این افراد در مینسک بازداشت شدند. بیشتر بازداشت شدگان ناظرین انتخاباتی، فعالان و خبرنگاران حاضر در حوزه‌های رای گیری هستند.

در پی تشدید درگیری تظاهرات کنندگان با نیروهای پلیس، ۲۰ کامیون به همراه نیروهای نظامی وزارت کشور نیز وارد مرکز شهر مینسک شدند.

رسانه‌های گروهی از شنیده شدن چند انفجار قوی در خیابان‌های مرکزی مینسک خبر دادند و دود بلندی هم در آسمان دیده می‌شد. علت دقیق انفجار مشخص نیست، گفته می‌شود که از نارنجک‌های سنگین استفاده شده باشد.

نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضین از گاز اشک آور و توپ‌های آبی استفاده کردند.

در اوایل صبح امروز، اکثر معترضین دیگراز خیابان‌های مرکزی مینسک خارج شده و اوضاع در این شهر آرام شد. نیروهای نظامی بلاروس کنترل مرکز پایتخت را در دست گرفته اند.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید