طبق اعلام رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس، رئیس جمهوری کنونی این کشور ۸۱.۳۸ درصد از آرا را در انتخابات به دست آورده است.

لوکاشنکو پیشتاز در انتخابات بلاروس

به گزارش سلام نو، به نقل از  ایسنا، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس گفت: آمار دریافتی از تمام شعبه‌های اخذ رای بسته شده تنها شامل ۳۵ هزار و ۵۰۰ تن می‌شود اما همچنان بسیار چشمگیر است. رئیس جمهور لوکاشنکو با کسب ۸۱.۳۵ درصد بالاترین میزان رای را دریافت کرده است. تیخانوفسکایا با کسب هشت درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

این مقام بلاروس افزود، الکساندر لوکاشنکو در حال پیروزی در تمام مناطق این کشور است که نتایج انتخاباتی را گزارش کرده‌اند. او گفت، به عنوان مثال در منطقه لنینسکی از مینسک، بیش از ۶۴ درصد رای‌دهندگان رای داده‌اند. تقریبا ۶۷ درصد از آنها از  لوکاشنکو حمایت کردند و حدود ۱۵ درصد حامی رقیب او بودند.

در چهار بخش از منطقه برست، میزان مشارکت حدود ۹۵.۷ درصد است. در آنجا لوکاشنکو حدود ۸۰ درصد رای به دست آورد و تیخانوفسکایا به ۳.۸ درصد رای رسید. در منطقه گومل، چهار بخشی که آمار شمارش آرا را ارائه کرده‌اند، لوکاشنکو ۹۰ درصد و نامزد اصلی اپوزیسیون ۳.۲ درصد رای گرفت.  

این مقام انتخاباتی فهرستی از دیگر بخش‌های این کشور ارائه کرد که لوکاشنکو بیش از ۹۰ درصد رای گرفته بود و رقیب او حدود چهار درصد رای داشت. براساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات، میزان مشارکت  مردمی تا ساعت ۱۷ به وقت گرینویچ ۸۴.۰۵ درصد بود.

پیشتر این دیده‌بان انتخاباتی بلاروس اعلام کرد، اسوتلانا تیخانوفسکایا حدود ۵ درصد رای گرفته است. به گفته رئیس این مرکز، پیروز انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه اعلام می‌شود.  

در همین حال، پلیس بلاروس و معترضان در پایتخت و شهر برست یکشنبه شب بعد از اعلام نتایج اولیه که نشان می‌دهد لوکاشنکو برای ششمین دور رهبری این کشور را عهده‌دار می‌شود، درگیر شدند. حامیان اپوزیسیون بلاروس می‌گویند به مقام‌های انتخاباتی شک دارند که نتایج رای‌گیری روز یکشنبه را که به نفع لوکاشنکو ۶۵ ساله است، تغییر داده باشند.

بعد از صحبت‌های امروز (دوشنبه) رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات مبنی بر اینکه لوکاشنکو در برخی مناطق پیشتازی قاطع دارد و بیش از ۹۰ درصد از آرای برخی مناطق را گرفته است، اعتراضاتی شکل گرفت.

حضور نیروهای امنیتی در پایتخت مینسک در روز یکشنبه چشمگیر بود و عصر همان روز پلیس ایست‌های بازرسی ایجاد کرد و نگران حضور معترضان از دیگر شهرها در پایتخت بود. لوکاشنکو به سرکوب هرگونه اعتراض متعهد شده است.

حدود ۱۰۰۰ معترض در مینسک تجمع کردند که با واکنش تند پلیس مواجه شدند و هدف باتون و نارنجک صوتی قرار گرفتند. معترضان هم از سطل‌های زباله برای پناه گرفتن استفاده کردند.  

معترضان بلاروسی همچنین در شهرهای مهم برست، گومل، گرودنو و ویتبسک به خیابان‌ها آمدند و براساس گزارش‌ها، پلیس در برست به سمت معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرد. هنوز آمار رسمی از تعداد بازداشتی‌ها یا زخمی‌ها گزارش نشده است اما یک عضو گروه حقوق بشری ویاسنا به آسوشیتدپرس گفت، به باور او چند صد تن بازداشت شدند.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید