تکان دادن زیاد نوزاد اشتباهی رایج برای خواباندن کودک است. وقتی کودک شما ساعتها گریه می کند، طبیعی است که برای متوقف کردن گریه او کاری انجام می دهید. هر کاری انجام می دهید،  فقط کودک را با شدت تکان ندهید. تحقیقات نشان می دهند که تقریباً سه تا چهار کودک در روز دچار صدمه شدید یا کشنده در ناحیه سر، به دلیل کم تجربگی والدین می شوند.

تکان دادن نوزاد اشتباهی رایج برای خواباندن است

سلام نو پلاس: تکان دادن زیاد نوزاد اشتباهی رایج برای خواباندن کودک است، که در بیشتر موارد به نام  سندرم کودک متزلزل (SBS) یا ضربه مغزی آزار دهنده شناخته می شود. این آسیب عمدی نیست و زمانی اتفاق می افتد که شخص کنترل خود را از دست بدهد و بخواهد کودک را با تکان شدید بخواباند.

تکان دادن زیاد نوزاد موجب می شود، مغز کودک به شدت در داخل جمجمه بپیچد، رگ های خونی و اعصاب پاره شوند و خونریزی و تورم در مغز ایجاد شود. می شود. به همین دلیل حتی یک لرزش می تواند کودک را در معرض آسیب جبران ناپذیری قرار دهد. حداقل ۲۵ درصد از نوزادان آسیب دیده  می روند و کسانی که زنده می مانند، ممکن است دچار عقب ماندگی ذهنی، تاخیر در رشد، کوری، تشنج ، فلج مغزی، ناتوانی جسمی یا سایر پیامدهای جدی برای سلامتی شوند. برای جلوگیری از این اتفاقات، نکات پیشگیری زیر  را در نظر داشته باشید.

آرام باشید و ادامه دهید

نگه داشتن آرامش احتمالاً یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید قبل از تکان دادن زیاد نوزاد برای کمک به کودک خود انجام دهید. وقتی احساس می کنید عصبانیت شما در حال افزایش است، سعی کنید از تنفس کنترل شده استفاده کنید. تا ۳۰ بشمارید. داشتن انتظارات واقع بینانه نیز می تواند کمک کند. دریابید که همه نوزادان گریه می کنند و گریه به معنای این نیست که شما والدین بدی هستید، یا اینکه کودک شما بد است و سعی در تحریک شما دارد. دانستن این موضوع به کنترل احساسات شما کمک می کند.

به روش های دیگر فکر کنید

یک آهنگ شاد بخوانید، با او در آغوش خود برقصید، نوزاد را ماساژ دهید، با صدای اغراق آمیز برای او بخوانید، با شکلک او را بخندانید یا او را در صندلی ماشین خود ببندید و به رانندگی بروید. حواس پرتی ممکن موجب توقف گریه کودک شود. اگر کودک آرام نشد با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که گریه ناشی از ریفلاکس اسید یا بیماری دیگری نیست.

بخوابید و استراحت کنید

استراحت کافی با کودک خردسال دشوار است، اما خواب را در اولویت قرار دهید. برنامه ای برای زمان استراحت و خواب شبانه با همسر خود تعیین  کنید. همچنین می توانید  از یکی از بستگان کمک بخواهید.

خطر را برای دیگران توضیح دهید

با هر کسی که کودک شما را نگه می دارد در مورد خطرات ناشی از تکان دادن زیاد نوزاد صحبت کنید.

از خود مراقبت کنید

سطح استرس پایین همیشه به معنای یک مادر شادتر و صبورتر است. انجام کارهایی که برای شما مفید است از قبیل خوردن غذای متعادل. نوشیدن آب کافی  و ورزش را در اولویت قرار دهید. با خود مهربان باشید تا بتوانید با کودک مهربان بوده و با آرامش بیشتری از او مراقبت کنید.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید