مطالعات زیادی برای بررسی عوارض امواج موبایل بر مغز انسان انجام شده است.  بر اساس نظریات سازمان بهداشت جهانی، استفاده طولانی مدت و مداوم از تلفن های همراه خطر ابتلا به سرطان مغز را افزایش میدهد. بر اساس این مطالعات اشعه تلفن همراه بر سد خونی مغزی تاثیر می گذارد.

چگونه امواج موبایل بر مغز انسان اثر می گذارند؟

سلام نو پلاس: سد خونی مغزی  (BBB) از سلول های اندوتلیال مغز تشکیل شده است و مکانیزم مهمی برای محافظت از مغز است.  امواج موبایل بر این سلولها تاثیر می گذارند و موجب می شوند تا قدرت دفاعی مغز در برابر سایر عوامل مهاجم مانند باکتری ها و ویروس ها کاهش یابد و این یکی از مهمترین عوارض امواج موبایل بر مغز انسان است.

تحقیقات دیگر نشان می دهد، 50 دقیقه قرار گرفتن در معرض اشعه تلفن همراه  در مردان بالغ به طور مستقیم تولید گلوکز، سوخت اصلی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. مغز یک کودک پنج ساله در جمجمه نازک تری محصور شده و حاوی مایعات بیشتری نسبت به مغز فرد بالغ است. به همین دلیل مغز استخوان کودکان بیشتر از بزرگسالان امواج الکترومغناطیسی تابش شده از موبایل را جذب می کند، مغز استخوان نوزادان و کودکان نوپا حتی بیشتر و سریعتر امواج را جذب میکند.

جدیدترین تحقیق توسط سازمان پرتوی و ایمنی هسته ای در فنلاند نشان داده که یک ساعت  تشعشع موبایل باعث تغییرات بالقوه مضر در سلول های انسانی می شود. این پرتوها،  سلولهای دیواره رگهای خونی را کوچک می کنند و به مواد مضر موجود در خون اجازه می دهند تا وارد مغز شوند. این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض مکرر امواج الکترومغناطیسی تابش شده از موبایل می تواند سد خونی مغز را نفوذپذیرتر کند و منجر به افزایش آسیب مغزی شود. اگرچه نتیجه گیری واضح و دقیقی در دست نیست که نشان دهد تابش و قرار گرفتن در معرض تلفن همراه باعث ایجاد سرطان در مغز می شود، اما بر اساس این تحقیقات انجام گرفته می توان نتیجه گرفت که  امواج الکترومغناطیسی تابش شده از موبایل می توانند روی مغز تاثیر منفی داشته باشند و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

چگونگی کاهش عوارض امواج موبایل بر مغز انسان

کارشناسان برای کاهش عوارض امواج موبایل بر مغز انسان رعایت نکات زیر را توصیه می کند.

  • تلفن همراه را مستقیماً بالای سر خود نگه ندارید. از یک هدفون یا بلندگو برای مکالمه استفاده کنید.
  • زنان باردار باید تلفن های همراه خود را از شکم خود دور نگه دارند و مردانی که می خواهند پدر شوند، هرگز نباید تلفن های همراه  را در جیب خود نگه دارند.
  • اجازه ندهید که کودکان با تلفن همراه بازی کنند.
  • روتر بی سیم خود را در شب خاموش کنید تا میزان تابش اشعه به حداقل برسد.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید