شیوع و گسترش ویروس کرونا بهانه خوبی شده است برای ماندن در خانه و به دنبال آن تماشای فیلم و تئاترهای خوبی که در سال های گذشته اکران شده و یا به روی صحنه رفته اند و ما فرصت تماشای آن ها را از دست داده ایم، نمایش «شکلک» یکی از همان نمایش هایی است که هم اکنون به صورت فیلم تئاتر در قالب VOD در اختیار علاقمندان قرار گرفته است و می تواند صد و بیست دقیقه شما را از روزهای تلخ و سرد کرونایی دور کند. 

ادای دین به تاریخ معاصر ایران در نمایش «شکلک»

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | میثم کوه مسکن : «شکلک» نمایشی است به نویسندگی نغمه ثمینی و کارگردانی کیومرث مرادی محصولی از  موسسه فرهنگی هنری کارنامه با هنرمندی امیرجعفری، پانته آ بهرام، نوید محمدزاده و ستاره پسیانی که در سال ١٣٩٢ و در تالار شمس به روی صحنه رفته است. 

نغمه ثمینی نویسنده مطرح کشورمان همواره آثار و متن های موفقی را نوشته است که از جمله آن می توان به سه زن، خون بازی، طعم شیرین خیال، کنسرت نمایش سی، شهرزاد و مهمانخانه ماه نو اشاره کرد. بچه، بداهه، بر اساس دوشس ملفی و سه جلسه تراپی جدیدترین متن هایی است که از این نویسنده خوش فکر و خوش نام کشورمان اجرا و یا خوانش شده است. 

ثمینی اما در نمایش «شکلک» به سراغ تاریخ معاصر این مرز و بوم رفته است و برشی از زندگی یکی از شخصیت های مهم آن برهه از زمان یعنی شعبون بی مخ را با تلفیقی از اتفاقات امروز جامعه به تصویر کشیده است، همین کافی است برای اثبات ذهن خلاق و کنجکاوانه نویسنده ای که در تمام آثارش تلاش می کند از سوژه های ناب و به نوعی کمتر دیده شده استفاده کند. 

اگر آثار کیومرث مرادی کارگردان مطرح و نام آشنای حوزه نمایش کشورمان را دیده باشید، به خوبی می دانید که این کارگردان موفق همواره تلاش می کند به سراغ داستان هایی رود که برای مخاطب تازگی و جذابیت داشته باشد، افسون معبدسوخته، شکلک، رومئو و ژولیت، رویای نیمه شب پاییز، سیمرغ، نامه های عاشقانه خاور میانه و مرغ دریایی من از جمله آثار موفقی است که مرادی کارگردانی کرده است. 

مرادی برای همین نمایش «شکلک» توانست جایزه بهترین نمایش خارجی در ششمین جشنواره تئاترملی دانشگاه تئاتر دهلی نو را به دست آورد و برای همین است که می گوییم وی به سراغ داستان هایی می رود که مخاطب پسند و مردمی است، این اتفاق برای عاشقانه های خاورمیانه نیز رخ داده است و جایزه بهترین بازیگر از سی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر بین الملل فجر به نمایش «شکلک» تعلق یافته است. 

«شکلک» در واقعی ترکیبی از دو مقطع تاریخی کشورمان است که توسط ذهن خلاق نویسنده اش و چینش حرفه ای کارگردانش کنار هم قرار گرفته اند و برشی از اتفاقات زندگی دو زوج را در یک مکان ثابت و مشخص در گذشته و حال نشان می دهد، گرچه تماشاگر امروزی به واسطه اتفاقات امروز جامعه بیشتر با زوج کنونی ارتباط برقرار می کند و این در حالی است که داستان نمایش از اتفاقات عصر معاصر کشورمان نشات می گیرد. 

ادای دین به تاریخ معاصر ایران در نمایش «شکلک»

هنرمندی تحسین برانگیز و لذت بخش امیر جعفری و پانته آ بهرام در نقش های حسن و عالیه به نوعی کلاس درس بازیگری در «شلکک» محسوب می شود و به قدری این دوبازیگر توانمند و اصالتاً تئاتری کشورمان در شکلک خوب ظاهر شده اند که گویی مدت هاست با این دو شخصیت زندگی کرده اند. 

حسن از مریدان شعبون بی مخ و قلدرهای زمانه خودش است که هر ازگاهی روی صحنه معرکه گیری نیز می کند و عالیه زنی است به ظاهر کند ذهن و شیرین عقل که گاهاً حرکاتی را انجام می دهد که سالن از شدت صدای خنده حضار منفجر می شود و در کنار حسن با شکلک های جالب و الفاظ خنده دار باعث ایجاد فضای طنز در سالن می شوند. 

از سوی دیگر زوج جوان و هنرمند تئاتر کشورمان یعنی نویدمحمدزاده و ستاره پسیانی در نقش های شریف و نرگس در «شکلک» نماینده نسل جوان و این روزهای کشورمان هستند که با مشکلاتی چون بیکاری و فحشا دست و پنجه نرم می کنند و سعی می کنند با هنر و استعداد بازیگری شان این موارد را به خوبی روی صحنه نمایش به اجرا بگذرانند. 

ادای دین به تاریخ معاصر ایران در نمایش «شکلک»

شریف جوان به ظاهر ساده لوح و آرامی است که درگیر تظاهرات و ناآرامی های وقت جامعه شده است و نرگس هم دختر جوانی با ظاهر امروزی و کمی هم گستاخ که با شریف رابطه دوستی برقرار کرده اند و حاصل این دوستی نوزاد ناخواسته ای است که قرار است به دنیا بیاید و این درحالی است که این زوج از شدت فقر و مشکلات جامعه به خانه ای خرابه مانند و قدیمی در جنوب شهر روی آورده اند. 

در تحسین متن و کارگردانی «شکلک» همین بس که رویارویی شخصیت های نمایش به گونه ای است که هرکدام در تضاد دیگری هستند و به نوعی در زمانه خودشان مورد ظلم و ستم واقع شده اند، شریف نقطه مقابل حسن و نرگس نقطه مقابل عالیه و جالب اینکه طراحی صحنه این اثر به گونه ای است که تماشاگر ناچار است در بخش هایی از نمایش با بازیگران همراه شود و برای مثال در صحنه هایی که حسن معرکه گیری می کند و از حضار می خواهد که بلند ماشاالله بگویند، صدای حضار در سالن گویی در مقام بازیگر به گوش می رسد. 

حسن در گذشته رابطه نامشروع با زنی به نام نقره داشته است که حاصل آن نوزادی است که قرار است به دنیا بیاید و حسن از بیم آقای خود یعنی شعبون بی مخ این موضوع را پنهان کرده است و حالا رابطه شریف و نرگس دقیقا همان چیزی است که حسن آن را تجربه کرده است و نویسنده این خط روایت داستان را به گونه ای خلاقانه و هم پای هم پیش می برد که تماشاگر به خوبی متوجه این داستان می شود و از سوی دیگر نرگس نیز انگار همان نقره است که قرار است نوزادی مجهول الهویه حاصل از یک رابطه نامشروع را به دنیا آورد و کارگردان تمام تلاشش را می کند تا به ساده ترین شکل ممکن این مساله را نمایش دهد که انصافاً در این زمینه موفق نیز بوده است. 

ادای دین به تاریخ معاصر ایران در نمایش «شکلک»

از نکات جالب توجه دیگر «شکلک» می توان به ارائه شیوه ای شبیه اینترکات اشاره کرد که با هنرمندی زوج حسن و عالیه یا آن را پرده خوانی می کنند یا ذکر مصیبت که در واقع این امر جسارت کارگردان و البته درجه و کلاس بالای بازیگری امیرجعفری و پانته آ بهرام را نشان می دهد که همانطور که در قبل نیز اشاره شد، یک کلاس درس برای هنرجویان و عاشقان عرصه نمایش است. 

طراحی لباس و نیز موسیقی سنتی استفاده شده در نمایش نیز به خوبی تاثیر مثبت خود را در «شکلک» گذاشته است و تمام عناصر یک نمایش موفق در این جا به خوبی تعریف شده اند و لذا نمایش «شکلک» لذت صد و بیست دقیقه ای حاصل از گروهی حرفه ای و کاربلد است که نمایشی موفق در تاریخچه هنر این کشور را به ثبت رسانیده اند. 

در پایان باید گفت حوزه فیلم و نمایش کشورمان بیشتر به ساختن چنین آثاری که اشاره به تاریخ و عصر معاصر و رویدادهای آن دارد و جوان های امروز جامعه به اطلاعات درست و مستندگونه از آن زمان نیاز دارند تا بتوانند خودشان را با شرایط امروزی جامعه و آن چه قرار است در آینده رخ دهد، وفق بدهند، درست شبیه چیزی که در نمایش «شکلک» می بینیم و امید است امثال آن بیشتر در آینده ای نه چندان دور ساخته و پرداخته شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید