انفجار نیترات آمونیوم انبار شده در بیروت لبنان در روز گذشته باعث ترند شدن این مطلب در صفحات مجازی شده و احساسات بسیاری از مردم را بر انگیخته است، هنرمندان ایرانی نیز با انتشار تصاویری از این حادثه تلخ با مردم لبنان ابراز همدردی نموده اند، به همین مناسبت به بررسی صفحات هنرمندانی که در این خصوص مطالبی را منتشر کرده اند، پرداخته ایم.

واکنش هنرمندان در فضای مجازی به انفجار بیروت + عکس

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : انفجار مهیبی که چند روز گذشته در بیروت پایتخت لبنان رخ داد، موجب کشته شدن بیش از صد لبنانی و مفقود الاثر شدن صدها تن دیگر شده و بیش از پنج هزار مصدوم نیز را در پی داشت، انفجاری که موجب برانگیخته شدن احساسات مردم در اقصی نقاط این کره خاکی شده است، هنرمندان ایرانی نیز با انتشار تصاویری از این انفجار با مردم لبنان ابراز همدری نمودند.

انفجارهای پی درپی عصر سه شنبه حاصل انفجار دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم است که تا حد یک زلزله سه و نیم ریشتری قدرت و شدت داشته و خسارتی بالغ بر پنج میلیارد دلار، یعنی بیش از پانزده سال جنگ داخلی در نیمه دوم قرن بیستم این کشور را به همراه داشته است و موجب تخریب بخش اعظمی از بندر بیروت و کشته شدن صدها انسان بی گناه و آوارگی هزاران تن دیگر شده است، لازم به ذکر است که بزرگترین سیلوی گندم لبنان که در بندر بیروت قرار داشت، بر اثر این انفجار به طورکلی نابود شده است.

ماجرا از این قرار است که در سال ۲۰۱۴ کشتی حامل این مواد که متعلق به یک فرد روسی ساکن قبرس بود به دلیل نقص فنی در دریای مدیترانه مجبور به پهلو گرفتن در بندر بیروت می شود و پس از عدم پیگیری مالک محموله، کشتی به همراه چهار خدمه (یک نفر روسی و سه نفر اوکراینی) توقیف می شوند تا سرانجام پس از عدم تماس مالک کشتی و گذشت یک سال از زمان پهلو گرفتن این کشتی، این حجم از مواد خطرناک در سال ۲۰۱۵ به انبار شماره ۱۲ بندر بیروت انتقال می یابند.

پس از عدم نگهداری درست از این مواد و وجود هواکش، آتش به انبار شمار ۱۲ هجوم می برد و موجب ایجاد انفجاری با این قدرت می شود، لازم به ذکر است نیترات آمونیوم (NH4NO3) ماده‌جامد و کریستال مانندی است که از ترکیب آمونیاک و اسید نیتریک تشکیل شده و هم برای تولید کود شیمیایی و هم برای تهیه مواد منفجره کاربرد دارد.

به همین مناسبت خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری سلام نو به بررسی صفحات مجازی تعدادی از هنرمندان همچون رامبد جوان، جعفر پناهی، امین زندگانی، مریم کاویانی، فاطمه گودرزی که با این حادثه ابراز همدردی کرده اند، پرداخته که در ادامه خواهید خواند.

۱- رامبد جوان
رامبد جوان بازیگر، مجری و تهیه کننده سرشناس تلویزیون و سینما که این روزها در حال تدارک و آماده سازی برنامه «خنداننده شو ۳ » است و تهیه کنندگی فیلم «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی آخرین فعالیت هنری وی محسوب می شود، با انتشار تصویری از این حادثه با مردم لبنان ابراز همدری کرد، وی در متن این پست نوشته است:

«تسلیت به مردم بیروت و جهان.
شاید باید بخوابیم و سالها بعد بیدار بشیم تا همه‌ی ترسها و نگرانیها و فجایع این دوران رو نبینیم و نشنویم.»

۲- جعفر پناهی
جعفر پناهی کارگردان و نویسنده مطرح سینما که در عرصه بین المللی جوایز معتبری را کسب کرده و به دلیل ممنوع الکاری این روزها کمتر در خصوص وی می شنویم، فیلم «سه رخ» آخرین اثر وی می باشد که در سال ۱۳۹۷ تولید شده و برای نخستین بار اردیبهشت ۱۳۹۷ در هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد، وی با انتشار ویدئویی از این حادثه با مردم لبنان ابراز همدری کرد، وی در متن این پست نوشته است:

«عصر سه شنبه انفجار بسیار شدیدی در بندر بیروت پایتخت لبنان رخ داد که خسارات مالی و جانی فراوانی به دنبال داشته است .به گفته فرماندار بیروت نیمی از شهر دچار ویرانی شده است . دلیل انفجار هنوز معلوم نیست . در ابتدا دلیل این انفجار انبار مواد آتش بازی عنوان می شد . سپس نخست وزیر لبنان گفت این انفجار بخاطر نگهداری ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم که به مدت ۶ سال انبار شده بوده . حتی احتمال حمله تروریستی هم مطرح می شود. تا کنون نزدیک به صد نفر جان باخته و هزاران نفر زخمی شده اند . که احتمال افزایش قربانیان و زخمی ها زیاد است.وزیر بهداشت لبنان درخواست کرد هر کس که می‌تواند بیروت را ترک کنند، تا دچار اثرات مرگبار  نشوند.بندر بیروت شاهرگ اقتصادی لبنان می باشد.»

۳- امین زندگانی
امین زندگانی بازیگر سرشناس ۴۷ ساله تلویزیون و سینما که سریال «ملکاوان» به کارگردانی احمد معظمی آخرین فعالیت هنری وی محسوب می شود، با انتشار تصویری از این حادثه با مردم لبنان ابراز همدری کرد، وی در متن این پست نوشته است:

«انفجار در هر شکلش وحشتناک است،کاش خیلی چیزها بدست بشر اختراع نمیشد.»

۴- مریم کاویانی
مریم کاویانی بازیگر سرشناس ۵۰ ساله تلویزیون و سینما که پس از ازدواج با رامین مهمان پرست (سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه) تا حدی گزیده کار شده است، با انتشار تصویری از این حادثه با مردم لبنان ابراز همدری کرد، وی در متن این پست نوشته است:

«عجب تحملی این کره خاکی زیبا دارد!!!»

۵- فاطمه گودرزی
فاطمه گودرزی بازیگر سرشناس ۵۷ ساله تلویزیون و سینما که به تازگی در مجموعه شام ایرانی به کارگردانی سعید ابوطالب در کنار نسیم ادبی، فریبا نادری، شهره سلطانی به عنوان مهمان و میزبان به مسابقه پرداخته، با انتشار ویدئویی از این حادثه با مردم لبنان ابراز همدری کرد، وی در متن این پست نوشته است:

«خرابی کامل بندر بیروت بخاطر انفجار دیروز»

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید