طبق اعلام ائتلاف عراقیون برگزاری انتخابات زودهنگام به دلایل امنیتی، مالی و سیاسی امکان پذیر نیست.

برگزاری انتخابات عراق در موعد مقرر

به گزارش سلام نو، به نقل از برنا، نماینده این ائتلاف به ریاست عمار حکیم به خبرگزاری شفق نیوز گفت، از اصلی ترین موانع پیش روی انتخابات آتی ناتوانی نخست وزیر نسبت به کنترل تسلیحات خارج از اختیار دولت و بیش از ۱۵۰ هزار شبه نظامی است که به احزاب سیاسی منتسب هستند و این کار تلاش و زمان مضاعفی می طلبد.

وی افزود، کمیسیون انتخابات هم پس از انحلال در سراسر استان ها و جایگزینی تمامی اعضا از جمله مدیران بخش های دفاتر انتخابات در استان ها آمادگی لازم را ندارد. طبق نظر کمیسیون برگزاری انتخابات تنها پس از یک سال و نیم یا دو سال امکان پذیر است. همچنین پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان باید براساس قانون اساسی و بند ۶۴ آن منحل شود.

بند ۶۴ قانون اساسی عراق مشخص کرده که پارلمان با اکثریت یا درخواست یک سوم یا درخواست نخست وزیر مشروط بر موافقت رئیس جمهوری منحل می شود.

المرشدی گفت، انحلال پارلمان در این مدت زمانی که قانون اساسی مشخص کرده، غیر ممکن است. از طرفی هم برگزاری انتخابات در شرایط کنونی نتایج مثبتی نخواهد داشت که بتواند منافع و مطالبات مردم را پاسخ دهد. در صورت برگزاری چنین انتخاباتی چهره های سیاسی کنونی تغییر نمی کنند و هیچ فرصتی برای ورود اشخاص مستقل به میدان انتخابات وجود ندارد.

وی افزود، به دلیل افزایش دما و عدم آمادگی مدارس برای تبدیل شدن به حوزه های رای گیری، برگزاری انتخابات در ماه ژوئن بسیار دشوار است. هدف مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق از اعلام زمان انتخابات آرام کردن افکار عمومی است.

نخست وزیر عراق اخیرا اعلام کرد، انتخابات پارلمانی ششم ژوئن ۲۰۲۱ با نظارت بین المللی برگزار می شود.

این اعلام الکاظمی با استقبال بین المللی و تعهد بر حمایت از انتخابات روبرو شد اما فراکسیون‌های سیاسی عراق هنوز درباره تاریخ تعیین شده و ساز و کار برگزاری انتخابات موضع روشن و متحدی اعلام نکرده اند.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید