غربالگری سه ماهه دوم بارداری شامل چندین آزمایش خون می باشد. این غربالگری از دیگر آزمایشات دوران بارداری است که اطلاعاتی در مورد خطر احتمالی شما برای بچه دار شدن با شرایط ژنتیکی خاص یا نقص هنگام تولد ارائه می دهد. غربالگری سه ماهه دوم بارداری معمولاً با گرفتن نمونه ای از خون شما بین هفته 15 تا 20 بارداری انجام می شود.

لیستی از تمام آزمایشات دوران بارداری که هر زن بارداری باید بداند

سلام نو پلاس: آزمایشات دوران بارداری، توسط ارائه دهنده خدمات درمانی، به منظور ارائه اطلاعاتی در مورد سلامت کودک شما توصیه می شود. این آزمایشات به شما در بهینه سازی مراقبت و رشد فرزندتان کمک می کنند. آزمایشات دوران بارداری، شامل انواع غربالگری، آزمایش خون و سونوگرافی می باشند. در زیر به بررسی بیشتر این آزمایشات پرداخته شده است.

غربالگری ژنتیکی

غربالگری ژنتیکی یکی از مهم ترین آزمایشات دوران بارداری است. بسیاری از ناهنجاری های ژنتیکی را می توان قبل از تولد تشخیص داد. اگر شما یا شریک زندگی تان دارای سابقه خانوادگی اختلالات ژنتیکی هستید، ممکن است پزشک یا ماما، آزمایش ژنتیکی را در دوران بارداری توصیه کند. همچنین اگر جنین یا کودکی با ناهنجاری ژنتیکی داشته اید، حتماَ باید غربالگری ژنتیکی را انجام دهید.

تست های غربالگری سه ماهه اول

غربالگری سه ماهه اول ترکیبی از سونوگرافی جنین و آزمایش خون مادر است. این فرایند غربالگری می تواند میزان خطر تولد جنین ناقص را نشان دهد. غربالگری سه ماهه اول شامل موارد زیر است.

  • سونوگرافی برای شفافیت نوچال جنین
  • سونوگرافی برای تعیین استخوان بینی جنین
  • آزمایشات خون مادر

غربالگری شفافیت نوچال و آزمایش خون مادر توانایی بیشتری برای تشخیص نقص جنین مانند سندرم داون (تریزومی 21) و تریزومی  هنگام تولد دارند.

تست های غربالگری سه ماهه دوم بارداری

غربالگری سه ماهه دوم بارداری شامل چندین آزمایش خون می باشد. این غربالگری از دیگر آزمایشات دوران بارداری است که اطلاعاتی در مورد خطر احتمالی شما برای بچه دار شدن با شرایط ژنتیکی خاص یا نقص هنگام تولد ارائه می دهد. غربالگری سه ماهه دوم بارداری معمولاً با گرفتن نمونه ای از خون شما بین هفته 15 تا 20 بارداری انجام می شود.

سونوگرافی

اسکن سونوگرافی یک روش تشخیصی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از اندام های داخلی جنین استفاده می کند. سونوگرافی غربالگری گاهی در طول دوره بارداری برای بررسی رشد طبیعی جنین و تایید موعد مقرر زایمان  انجام می شود.

اسکن سونوگرافی چگونه انجام می شود؟

دو نوع سونوگرافی در دوران بارداری قابل انجام است.

  • سونوگرافی شکمی، در سونوگرافی شکمی، ژل روی شکم اعمال می شود. مبدل سونوگرافی برای ایجاد تصویر روی ژل روی شکم می چرخد.
  • سونوگرافی ترانس واژینال، در این  سونوگرافی، یک مبدل سونوگرافی کوچکتر در مهبل وارد می شود و در قسمت پشتی مهبل (واژن) می ماند. سونوگرافی خارج واژن، تصویر واضح تری نسبت به سونوگرافی شکمی ایجاد می کند و اغلب در اوایل بارداری استفاده می شود.

آمنیوسنتز

آمنیوسنتز از دیگر آزمایشات دوران بارداری، برای گرفتن یک نمونه کوچک از مایع آمنیوتیک است که جنین را احاطه کرده است. از آن برای تشخیص اختلالات کروموزومی و نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا استفاده می شود.

CVS

 یک آزمایش قبل از تولد است که شامل گرفتن نمونه بافت جفت است. این بافت حاوی همان ماده ژنتیکی جنین است و می تواند برای ناهنجاری های کروموزومی و برخی مشکلات ژنتیکی دیگر مورد آزمایش قرار گیرد.

مانیتورینگ جنین

مانیتورینگ جنین از دیگر آزمایشات دوران بارداری، است که معمولاَدر اواخر بارداری و زایمان، برای تعیین ضربان قلب و سایر عملکردهای  جنین انجام می شود.

آزمایش گلوکز

آزمایش گلوکز برای اندازه گیری سطح قند خون مادر  معمولاً بین هفته های 24 و 28 بارداری انجام می شود.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید