رئیس کمیسیون آموزش، از توافق برای سه مرحله نظارت سختگیرانه در برگزاری کنکور خبر داد و گفت: فاصله داوطلبان ۲ متر خواهد بود.

سخنان وزیربهداشت درباره برگزاری متفاوت‌ترین کنکور

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، عصر دیروز جلسه ای برای بررسی نحوه برگزاری کنکور سراسری با حضور وزاری بهداشت و علوم، روسای کمیسیون های بهداشت و آموزش مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس در محل ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد و با تأکید نمایندگان در این نشست، امسال شاهد برگزاری یک کنکور متفاوت خواهیم بود.

نشست تخصصی بررسی چگونگی برگزاری کنکور با حضور رؤسای کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس با وزیر بهداشت و وزیر علوم برگزار و مقرر شد با رعایت تمهیدات ویژه کنکور سراسری و ارشد در موعد زمانی خود برگزار شود. بر این اساس روزهای واپسین مرداد ماه شاهد برگزاری متفاوت‌ترین، حساس‌ترین و  چه بسا مهم‌ترین کنکور در تاریخ کشور خواهیم بود.
درحالی فشارها روی دولت برای برگزار نشدن کنکور شدت یافته بود که عصر دیروز جلسه ای برای بررسی نحوه برگزاری کنکور سراسری با حضور وزاری بهداشت و علوم، روسای کمیسیون های بهداشت و آموزش مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس در محل ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد و با تأکید نمایندگان در این نشست، امسال شاهد برگزاری یک کنکور متفاوت خواهیم بود. 

گرچه دراین میان همچنان بخشی از جامعه مخالف برگزاری کنکور است و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز معتقد به لغو و یا تعویق آن هستند.عده‌ای هم وضعیت پیش آمده را زمان مناسبی برای لغو کنکور می دانند.اما دولتمعتقد است این مسئله ابعاد زیادی دارد و به راحتی نمی‌توان درباره آن تصمیم گرفت. وزیر بهداشت هم در پایان جلسه امشی تاکید کرد که در رابطه با احتمال حذف کنکور در سال‌های آتی قرار شد تصمیم منطقی صورت گیرد و به آن موضوع نیز پرداخته شود.

کنکور در هر حوزه فقط با ۲۰ درصد تراکم داوطلبان برگزار می‌شود 

منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در این باره گفت: پس از مأموریتی که رئیس مجلس به کمیسیون آموزش محول کرد این کمیسیون جلسه فوق العاده ای را روز گذشته برگزار کرد که در این جلسه، نمایندگان راضی به برگزاری کنکور با شرایطی که کنکور دکتری برگزار شد، نبودند و بر همین مبنا امروز نشستی در وزارت بهداشت با حضور وزرای بهداشت و علوم، رؤسای کمیسیون های بهداشت و آموزش مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس در وزارت بهداشت برگزار شد.

وی در گفت و گو با خانه ملت ادامه داد: در این جلسه مقرر شد علاوه بر عدم تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری، هر حوزه تنها ۲۰ درصد از ظرفیت پذیرای داوطلبین باشد. این نماینده مجلس با بیان اینکه بر اساس تأکید رئیس مجلس، بزرگترین دغدغه ما سلامت داوطلبان است، افزود: حاصل این گفت‌وگو و جلسات چند روز اخیر این شد که سازمان سنجش، پروتکل‌ها را با سختگیری بیشتری نسبت به آزمون دکتری پیاده سازی کند.

سه مرحله نظارت سختگیرانه | فاصله داوطلبان ۲ متر خواهد بود

رئیس کمیسیون آموزش تصریح کرد:‌ در سه مرحله نقل و انتقال داوطلبان به داخل حوزه امتحانی، ورود و خروج با سختگیری انجام شود و پروتکل‌های سختگیرانه در این مبادی در نظر گرفته شود.

منادی سفیدان یادآور شد: همچنین قرار شد فاصله‌گذاری ۲ متری رعایت شود، ماسک برای داوطلبان تامین شود و تنها از ۲۰ درصد فضای مکان‌های برگزاری آزمون استفاده شود.

ناظرینی از سازمان بسیج و سازمان‌های مردم نهاد بر کنکور نظارت خواهند داشت . وی افزود: همچنین مقرر شد ناظرینی از سازمان بسیج و سازمان‌های مردم نهاد بر برگزاری کنکور نظارت داشته باشند. وی اضافه کرد: نهایتا تصمیم به برگزاری کنکور در تاریخ مقرر ۳۱ مرداد گرفته شد تا داوطلبان از اضطراب خارج شوند. نظارت‌های قوی بر اجرای پروتکل‌ها خواهیم داشت تا حتی یک نفر هم به کرونا مبتلا نشود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به برنامه های کمیسیون آموزش و مجلس برای حذف کنکور گفت: کمیسیون آموزش برنامه‌های جدی برای حذف کنکور دارد که این برنامه‌ها را برای سال‌های آتی در چارچوبی منطقی دنبال خواهد کرد.

سخنان وزیربهداشت درباره برگزاری کنکور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برگزاری کنکور سراسری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاریخ مقرر (از ۳۰ مردادماه) خبر داد. سعید نمکی روز دوشنبه پس از برگزاری جلسه‌ای با وزیر علوم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه برگزاری کنکور سراسری بیان کرد: بزرگترین دغدغه همه ما حفظ سلامت عزیزان ملت ایران است و هر فرزند این سرزمین را فرزند خودمان می‌دانیم. جلسه مفصلی برگزار و بحث‌های زیادی انجام شد و برای خروج از این بلاتکلیفی، موارد مورد جمع بندی قرار گرفت تا بتوانیم نتیجه مطلوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: کمیته‌ای تشکیل می‌شود که روسای دو کمیسیون مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان مجلس در کنار همکاران ما در وزارت بهداشت و وزارت علوم و سازمان سنجش یک بار دیگر پروتکل‌ها را مرور کرده و سخت‌تر از آزمون دکتری در نظر خواهند گرفت. وزیر بهداشت گفت: با سختگیری بیشتر در سه مرحله مهم شامل نقل و انتقال داوطلبان به حوزه امتحانی، داخل حوزه امتحانی و هنگام خروج و با پروتکل‌های سختگیرانه دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: قرار بر این شد که در مناطق مختلف، پروتکل‌های بهداشتی تغییر کند. در استان‌های گرمسیر مثل سیستان و بلوچستان و هرمزگان، در چنین شرایط و آب و هوایی باید فاصله‌ها و موارد را متفاوت در نظر بگیریم. قرار شد حدود ۲۰ درصد فضای اشغال هر سالن نباشد و فاصله گذاری‌ها حداقل ۲ متر باشد. همچنین قرار شد اگر داوطلبی ماسک یا پک بهداشتی نداشت، برای او تهیه شده و تحویل داده شود.

نمکی گفت: قرار بر این شد که ناظرها با اشتراک بین وزارت بهداشت و مجلس و بسیج و سازمان‌های مردم نهاد انتخاب و نظارت قوی انجام شود. وزیر بهداشت افزود: در مورد کنکور سراسری و برخی رشته‌ها که داوطلب کمتری دارد نیز تلاش می‌شود که فضای مناسب‌تری فراهم شود.

وی بیان کرد: تصمیم بر این شد که با توان‌مندی و قدرت، کنکور سراسری در ۳۱ مرداد برگزار شود تا هم عزیزان ما از اضطراب در بیایند و هم تکلیف برگزار کنندگان روشن شود؛ اما این تضمین را هم خواهیم داشت که با رعایت مردم و همراهی عزیزان، نظارت بر اجرای پروتکل‌ها به قدری قوی باشد که کسی دچار بیماری نشود.

وی عنوان کرد: مقرر شد بازنگری درخصوص کنکور سراسری صورت گیرد و رشته‌هایی که داوطلبین کمتری دارد تلاش می‌شود تا بار آنها را تا روز کنکور از دوش تعداد شرکت‌کننده‌ها کم کنیم. وزیر بهداشت تاکید کرد: در رابطه با احتمال حذف کنکور در سال‌های آتی قرار شد تصمیم منطقی صورت گیرد و به آن موضوع نیز پرداخته شود، امیدواریم همانطور که در کشور تصمیمات بزرگی گرفتیم کنکور نیز به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

اجرای دقیق‌تر پروتکل‌های بهداشتی در کنکور ۹۹

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پروتکل‌های بهداشتی در کنکور سراسری ۹۹ دقیق‌تر اجرا می‌شود. منصور غلامیشامگاه دوشنبه در گفت وگو با ایرنا درباره برگزاری جلسه کنکور سراسری، اظهار داشت: پروتکل های بهداشتی برای کنکورهای سراسری را وزارت بهداشت در یک‌ کمیته مشترک بررسی می کند و در صورت قابلیت اجرایی شدن به سازمان سنجش آموزش کشور ابلاغ می کند. وی افزود: پروتکل های کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ معلوم است و به دلیل فاصله دو روزه داشتن تا این آزمون حتما بررسی های لازم صورت می گیرد.

غلامی گفت: در واقع این پروتکل ها با تاکید و دقت بیشتری برای آزمون کارشناسی ارشد اجرا خواهد شد. به گفته غلامی، به دلیل جمعیت بیشتر کنکور سراسری، این پروتکل ها باید با دقت بیشتری اجرا شود. وی درباره استفاده از سالن های ورزشی وزارت ورزش برای برگزاری کنکور سراسری ۹۹ تاکید کرد: این مکان ها باید ابتدا بررسی شوند و اگر شرایط لازم را داشتند، مورد استفاده قرار می گیرد

غلامی تاکید کرد: ما باید به داوطلبان آرامش دهیم تا با خیال راحت در آزمون شرکت کنند. نباید نگران سلامتی شان باشند چرا که پروتکل هایی برای این آزمون پیش بینی شده است و نهایت تلاش برای حفظ سلامتی آنها به عمل می آید.

وی گفت: ما باید به مردم آرامش دهیم و کنکور با خیال راحت برگزار می شود. نباید نگران سلامتی شان باشند چرا که پروتکل هایی برای این آزمون پیش بینی شده است و نهایت تلاش برای حفظ سلامتی آنها به عمل می آید. در جلسه امشب مسوولان وزارت علوم و بهداشت همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس مقرر شد کنکور سراسری در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه و اول شهریور ماه به مدت چهار روز برگزار شود.

چه کسانی برای کنکور تصمیم گرفتند؟

احمد نادری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با فارس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز با موضوع برگزاری آزمون‌های کنکور سراسری و کارشناسی ارشد که با حضور وزرای بهداشت، علوم و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد، اظهار داشت:‌ در این جلسه بعد از بحث و تبادل‌نظر طولانی اعضای این نشست مقرر شد آزمون‌های کنکور سراسری و کارشناسی ارشد در موعد مقرر و با رعایت پروتکل‌های سخت‌گیرانه بهداشتی برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: در این نشست علاوه بر سعید نمکی وزیر بهداشت و منصور غلامی وزیر علوم و خدایی رئیس سازمان سنجش، تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله منادی رئیس کمیسیون آموزش، شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت، ویس کرمی، وحیدی، سنگدوینی و قاضی‌زاده از اعضای کمیسیون آموزش، بهداشت و فرهنگی مجلس حضور داشتند. عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله شهریاری، سنگدوینی و من موافق تعویق برگزاری کنکور آزمون سراسری بودیم. 

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    کاشکی آقای قالیباف با این قاطعیت نمی فرمود کنکور باید عقب بیفتد نتیجه اش این شد که دولتی ها به خاطر مخالفت با مجلس و رئیس آن برای برگزاری کنکور پافشاری کردند و گرنه به قول خود متخصصین اپیدمیولوژی دولت برگزاری کنکور در شرایط فعلی فاجعه است (خانم مینو محرز و دیگران) علاوه بر این به سخنان پیش تر خود آقای نمکی مراجعه کنید ایشان می گفتند که مخالف برگزاری کنکور سراسری در شرایط فعلی هستند! چرا حال که کنکور قرار شده در جای خود برگزار شود آقای زالی گفته به زودی با کاهش ابتلا و مرگ و میر کرونا روبه رو می شویم! خوب اگر این طور است چرا اجازه ندادند که در زمان بهتری برگزار شود. علاوه بر این دولت پیش بینی اش این است که وضعیت بهتر نمی شود ! هیچ مسئول کشوری حتی افغانستان نمی گوید (با پوزش از افغانی های عزیز) وضعیت بهتر نمی شود بلکه می گویند ما تلاش می کنیم که وضعیت بهتر شود و امیدواریم! ولی مسئولین ما میگویند بهتر نمی شود و مردم را مقصر می دانند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید