۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
کد خبر: 55162084

شمار بزرگی از بیمارانی که دوره نقاهت از عفونت کروناویروس را می‌گذارنند، ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها دچار آسیب قلبی باشند.

اثرات ماندگار کرونا بر بدن

به گزارش سلام نو به نقل از برنا؛ یافته‌های این دو بررسی که در ژورنال JAMA cardiology منتشر شده‌اند، بار دیگر این نظر را تقویت می‌کنند که کروناویروس جدید به جز ریه‌ها به سایر اندام‌های بدن هم آسیب می‌زند و باعث مشکلاتی حتی در افرادی می‌شود که پیش از دچار شدن به این عفونت، سالم بوده‌اند.

پژوهشگان در یکی از این بررسی‌ها در آلمان ۱۰۰ فرد ۴۵ تا ۵۳ ساله مبتلا به کروناویروس را ام آرآی کردند. مقایسه اسکن‌های این بیماران با افرادی که دچار ویروس نبودند، نشان دهنده وجود آسیب‌ قلبی ادامه‌یابنده و تغییرات ساختاری در قلب در ۷۸ نفر ار بیماران بود. ۷۶ نفر از بیماران شاخص‌های زیستی در خونشان داشتند که در بیماران دچار حمله قلبی دیده می‌شود و ۶۰ بیمار التهاب قلب داشتند.  ۶۷ نفر از این ۱۰۰ بیمار اخیرا در خانه بهبود یافته و ۳۳ نفرشان نیاز به بستری پیدا کرده بودند.

هیچکدام از این بیماران پیش از دچار شدن به کروناویروس مشکل قلبی نداشتند یا علائم قلبی تجربه نکرده بودند. این پژوهشگران بر مبنای ام‌آرآی شواهد التهاب مداوم درون عضله قلب (میوکاردیت) و نیز پوشش قلب (پریکاردیت) را در اکثریت بزرگی از بیماران را یافتند.

این پژوهشگران می‌گویند  گرچه هنوز شواهد مستقیمی درباره پیامدهای درازمدت این آسیب‌ها مانند نارسایی قلبی در دست نیست، ممکن است در طول چند سال آنچنانکه در التهاب‌های ویروسی دیگر دیده شده است، اختلال دائمی کارکرد قلبی ایجاد شود.

موارد آسیب قلبی در عفونت‌های شدید آنفلوانزا هم گزارش شده است، اما آنچه باعث شگفتی پزشکان و هم بیماران بود، شدت و شیوع مشکلات قلبی بود که هفته‌ها پس از رفع بیماری اصلی باقی مانده بود.

در بررسی دوم،‌ گروه دیگری از پژوهشگران آلمانی گزارش‌های کالبدشکافی ۳۹ بیمار ۷۸ تا ۸۹ ساله را که در شروع پاندمی کوید-۱۹ به علت آن فوت کرده بودند، بررسی کردند. آنان دریافتند که ویروس قلب ۱۶ بیمار را آلوده کرده است. این پژوهشگران شواهد تکثیر ویروسی را در قلب این بیماران که دچار عفونت شدید بودند، یافتند.

پیش از این نیز پزشکان از سراسر جهان آسیب قلبی در بیماران کووید-۱۹ را گزارش کرده‌اند.

قبلا نیز یک بررسی بزرگ بر مبنای داده‌های اکوکاردیوگرافی مربوط به ۱۲۶۱ بیمار از ۶۹ کشور که در «ژورنال قلب اروپا» منتشر شد، نشان داده بود که ۵۵ درصد بیماران اسکن‌شده دچار اختلال کارکرد قلب هستند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید