مصرف گلیسیرین به عنوان یک افزودنی غذایی برای بزرگسالان و کودکان کاملاَ بی خطر است. اما بهتر است در دوران بارداری استفاده نشود. گلیسیرین ماده ای از نوع C است. عوارض جانبی آن  در جنین حیوانات مشاهده شده اما در جنین های انسانی به دلیل عدم مطالعات کافی چنین عوارضی گزارش نشده است.

کاربرد گلیسیرین در صنایع غذایی

سلام نو پلاس: امروزه کاربرد گلیسیرین در صنایع غذایی بیشتر از گذشته است. این ماده که به عنوان گلیسرول نیزشناخته می شود، یک الکل قندی است که از چربی های حیوانی یا گیاهی تهیه می شود. این ماده غذایی ارزشمند همچنین می تواند به صورت مصنوعی تولید شود. یعنی به صورت یک  شربت بی رنگ و بی بو که طعم شیرینی دارد. گلیسیرین در بدن انسان معمولاً با اسیدهای چربی ها همراه می شود و تری گلیسیریدها را تشکیل می دهد، که در واقع همان  لیپیدها هستند.  گلیسیرین موجود در مواد غذایی توسط آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی در دسته کربوهیدرات ها قرار می گیرد و دارای تراکم کالری، مانند قند است و تاثیر چشمگیری در قند خون دارد. این یک، ماده غیر سمی است و مصرف آن  در مقادیر اندک برای انسان بی خطر است.  همچنین به  دلیل خاصیت مرطوب کنندگی پوست و مو به طور گسترده در صنایع آرایشی و بهداشت مورد استفاده قرار می گیرد . این ماده را می توان در صابون، خمیردندان، دهانشویه، محصولات مو، لوسیون، کرم اصلاح و موارد دیگر یافت. در صنعت داروسازی از آن به عنوان یک ملین، به شکل نیتروگلیسیرین برای تسکین آنژین استفاده می شود.

مواد غذایی حاوی گلیسیرین 

بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها  از گلیسیرین به عنوان حلال، شیرین کننده و یا نگهدارنده استفاده می کنند.  این ماده  به کنترل رطوبت، تثبیت امولسیون روغن و آب بدن کمک می کند. شما می توانید آن را در مواد غذایی مانند گوشت فرآوری شده، محصولات  ساخته شده از سویا، شیر غلیظ شده، غذاهای پخته شده تجاری، نوشیدنی ها، چاشنی ها و طیف وسیعی از غذاهای دیگر فرآوری شده پیدا کنید. گلیسیرین غذایی،  ممکن است به عنوان یک ماده مرطوب کننده، حجم دهنده، حلال یا شیرین کننده به لبنیات، کنسروها، شیرینی ها، مواد معطر ، میوه های فرآوری شده ، مربا و سایر غذاها نیز اضافه شود. این ماده خوراکی  انواع مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره شده است.

انواع گلیسیرین خوراکی

گلیسیرین گیاهی، در تهیه این نوع گلیسیرین  از روغنهای گیاهی مانند روغن نخل، روغن خرما، روغن هسته خرما، روغن نارگیل و روغن سویا استفاده می شود.

· گلیسیرین حیوانی،  یک محصول طبیعی است که از چربی های حیوانی ساخته می شود.

· گلیسیرین مصنوعی،  از نیشکر،  شربت ذرت ، یا پروپیلن تولید می شود.

معمولاَ نوع گلیسیرینی که در یک محصول غذایی به کار می رود، روی برچسب های مواد غذایی مشخص نمی شود.

آیا مصرف  گلیسیرین در مواد غذایی بی خطر است؟

مصرف این ماده به عنوان یک افزودنی غذایی برای بزرگسالان و کودکان کاملاَ بی خطر است. اما بهتر است در دوران بارداری استفاده نشود. گلیسیرین ماده ای از نوع C است. عوارض جانبی آن  در جنین حیوانات مشاهده شده اما در جنین های انسانی به دلیل عدم مطالعات کافی چنین عوارضی گزارش نشده است.

عوارض جانبی مصرف گلیسیرین

گلیسیرینی که به عنوان شیرین کننده  در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد به هیچ عنوان عوارض جانبی ایجاد نمی کند. اما نوعی از آن که  به عنوان ملین خوراکی استفاده می شود، می تواند موجب خشکی دهان، تهوع، سردرد، اسهال، ادرار بیش از حد و کم آبی بدن شود. در افرادی که به روغن نخل یا نارگیل حساس هستند ، نوع گیاهی آن ممکن است واکنشهای آلرژیک ایجاد کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید