نهاد کتابخانه های عمومی کشور با توجه به فرارسیدن روز خبرنگار، کتابخانه ای را به نام روح الله رجایی، خبرنگار فقید جامعه رسانه ای خواهد کرد، با توجه به همین مهم و طبق روال دوشنبه های هر هفته به سراغ بررسی تازه های کتاب بازار نشر در دومین هفته مردادماه ۱۳۹۹ رفته ایم که در ادامه خواهیم خواند.

نامگذاری کتابخانه ای به نام روح الله رجایی

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای تکریم جایگاه خبرنگاران و با توجه به نزدیک شدن به روز خبرنگار، کتابخانه ای در محله شمیران نو و پارک شقایق این محله را به نام روح رجایی (روزنامه نگار و سردبیر فقید روزنامه جام جم) نامگذاری خواهد کرد.

این‌کتابخانه مجهز به سالن مطالعه خواهران و برادران، بخش مرجع و کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان و با دارا  بودن ۱۳۸۲۳ عنوان کتاب در سال ۱۳۸۴ توسط شهرداری منطقه ۴ تهران با زیربنای ۴۶۵ متر مربع به بهره برداری رسید و  در ادامه به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد.

روح الله رجایی متولد ۱۳۶۱ و فارغ التحصیل رشته علوم ارتباطات در مقطع دکترا بود و حرفه روزنامه نگاری را به صورت جدی از سال ۱۳۸۰ دنبال کرد. این‌روزنامه نگار و سردبیر روزنامه جام‌جم  متاسفانه در تاریخ سی تیر ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا به دیار باقی شتافت. 

در تازه های بازار نشر طبق روال دوشنبه های هر هفته به بررسی کتاب هایی نظیر : «بفرمایید بهشت» نوشته محدثه‌سادات طباطبایی از انتشارات عهد مانا، «نسل سرگردان» نوشته حسن گل محمدی از انتشارات یاقوت علم و «آتشگاه» نوشته احمد مدقق از انتشارات صاد رفته ایم که در ادامه خواهید خواند.

۱- «بفرمایید بهشت»

نویسنده: محدثه‌سادات طباطبایی

مترجم : ---

انتشارات: عهد مانا

توضیحات: رمان «بفرمایید بهشت» نوشته محدثه‌سادات طباطبایی که به تازگی توسط انتشارات عهد مانا در ۱۶۴ صفحه و با قیمت پشت جلد ۲۵۰۰۰ تومان در ‌بازار کتاب چاپ و منتشر شده است.

‌کتاب «بفرمایید بهشت» دربرگیرنده قصه‌هایی واقعی از زندگی آرام و دلنشین خانواده‌ای پویا و موفق است؛ قصه‌هایی که می‌آموزد چگونه باید برابر مسائل و مشکلات خانواده ایستاد و آن را به بهترین وجه حل کرد.

به عبارت دیگر رمان «بفرمایید بهشت»، روایت‌های واقعی درباره مادری را از حوادث روزمره زندگی‌اش و از خانواده و بچه‌های ریز و درشتش که هر کدام دنیاها و نیازهای متفاوتی دارند، شامل می‌شود. و این‌مادر با کمک از هنر قصه‌گویی و با تعریف طنزگونه‌ وقایع زندگی و خاطراتش، می‌کوشد از پیشامدهای جزئی زندگی عبور کند و به ساحت‌های عمیق انسانی قدم بگذارد.

۲-  «نسل سرگردان»

نویسنده: حسن گل محمدی

مترجم : ---

انتشارات: یاقوت علم

توضیحات: کتاب «نسل سرگردان» نوشته حسن گل محمدی که به تازگی توسط انتشارات یاقوت علم در ۳۶۴ صفحه و با قیمت پشت جلد ۵۵۰۰۰ تومان در ‌بازار کتاب چاپ و منتشر شده است.

رمان «نسل سرگردان» داستان زندگی و سرگردانی نسل‌های مختلف ایرانی و مهاجرت آنها در دوران حاضر را روایت و به چالش و تحلیل می‌کشد، رمان شرح زندگی نوجوانی ایرانی است که پدرش با زد و بندهای رایج در جامعه کنونی ایران به پول، کارخانه و زندگی مرفه می‌رسد.

در خلاصه داستان این کتاب آمده است: ماکان که پسر کوچک خانواده است از این نوع زندگی ناراحت است و دائماً در مدرسه و خانه مشکل ایجاد می‌کند و پدرش دکتر صدیقی هر طور که شده این مشکلات را رفع و رجوع می‌کند، تا آنکه او به علت شرایط زندگی و بدهی‌های بانکی و مشکلات خانوادگی تصمیم به مهاجرت می‌گیرد، ابتدا به استانبول می‌روند ولی پس از مدتی راهی لندن می‌شوند، در آنجا ماکان را با روابطی که دارد به دانشگاه می‌فرستد و خانه‌ای خریداری می‌کند، اما در ایران مشکلات مختلف مالی و بدهی دارد،پسرش هم به علت بی توجهی گرفتاری‌هایی چون اعتیاد پیدا کرده و از دانشگاه اخراج می‌شود و سرانجام به همراه دوست هندی‌اش از لندن به تورنتو فرار می‌کند، دکتر صدیقی به دلایلی به ایران باز می‌گردد و به زندان می‌افتد و بعد به کارهای خیریه می‌پردازد و فوت می‌کند، پسرش هم در کانادا به فکر رهایی خویش است، او اراده می‌کند تا به ترک اعتیاد بپردازد . به همین دلیل به مطب دکتری می‌رود و در آنجا با دختری اهل تانزانیا آشنا می‌شود که برای ادامه تحصیل به کانادا آمده است و … 

حسن گل محمدی نویسنده کتاب «نسل سرگردان» پیش از این  کتاب‌های بحث برانگیزی چون «امیر هوشنگ ابتهاج: شاعری که باید از نو شناخت» و «دکتر شفیعی کدکنی چه می‌گوید؟ نقدی بر دیدگاه‌های استاد درباره نیما و شاملو» را تالیف و منتشر کرده است.

۳- «آتشگاه»

نویسنده: احمد مدقق

مترجم : ---

انتشارات: صاد

توضیحات: رمان «آتشگاه» نوشته احمد مدقق که به تازگی توسط انتشارات صاد در ۱۱۲  صفحه و با قیمت پشت جلد ۱۷۰۰۰ تومان در ‌بازار کتاب چاپ و منتشر شده است.

رمان «آتشگاه» که در رده‌ سنی نوجوانان به چاپ رسیده، درباره حمله شوروی به افغانستان است، و این کتاب قصه پسری نوجوان به‌نام حبیب است که در منطقه «بلوطک» زندگی می‌کند و خانواده او نیز مانند بقیه، از آزار و اذیت خان آن منطقه درامان نیستند، ایوب‌خان در قلعه نزدیک کوه آتشگاه زندگی می‌کند و حبیب بعد از زندانی شدن پدرش در قلعه، برای نجات او درگیر اتفاقات خطرناکی می‌شود.

«آتشگاه» جدیدترین اثر احمد مدقق نویسنده اهل افغانستان است که چندین داستان تحسین‌شده دارد و رمان «آوازهای روسی» او در یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد به‌عنوان اثر شایسته، تحسین شد، این کتاب اثری آمیخته به خیال که با کلمات زیبای سره خوانندگان را برای ساعاتی درگیر زندگی مردم شریف و مقاوم سرزمین افغانستان می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید