نخست وزیر عراق در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور ایران گفت: . روابط دو کشور ایران و عراق به صدها سال پیش برمی‌گردد و ما دفاع از ایران را در سرلوحه خود قرا می‌دهیم .

محور گفتگوی بین روحانی و نخست وزیر عراق/ الکاظمی: دفاع از ایران را سرلوحه خود قرار می‌دهیم

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در نشست خبری مشترک با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: از جناب رئیس‌جمهور ایران تشکر می‌کنم که من و هیئت همراهم را دعوت کردند تا سفری به تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران داشته باشم سفری که به منظور تقویت روابط تاریخی دو کشور صورت می‌گیرد.

وی افزود: امروز ما با چالش‌هایی روبرو هستیم که بخشی از آن به خاطر شیوع کرونا و سقوط قیمت نفت است و در سایه چنین چالش‌هایی نیازمند هماهنگی بین دو کشور به نحوی که تامین کننده منافع دو کشور باشد. به ویژه اینکه روابط دو کشور صرفا ناشی از موقعیت جغرافیایی و مرزهای مشترک نیست بلکه این روابط تاریخی فرهنگی و عمیقی است که ریشه در تاریخ دارد.

الکاظمی ادامه داد: همچنان که موضوع مسائل منطقه‌ای و ثبات را مورد گفت‌وگو قرار دادیم و آن  هم در سایه چالش‌هایی که منطقه با آن از نظر اقتصادی رو برو است. تاکید می‌کنم خدمت برادران در ایران که ملت عراق مشتاق روابط ممتاز با جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل عدم دخالت در امور داخلی دو کشور است. ما علیه تروریسم و گروه‌های تکفیری جنگیدیم و جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که در کنار عراق ایستاد و ما این را فراموش نمی‌کنیم.

نخست وزیر عراق گفت: عراق هم به ایران کمک می‌کند تا ایران از چالش‌های اقتصادی عبور کند و عراق بازار بزرگی برای تجارت ایران شده است. روابط خارجی عراق مبتنی بر توزان و دوری از هرگونه صف‌بندی است. به همین دلیل عراق کشوری است که به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا از خاکش به عنوان تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران استفاده شود. روابط دو کشور ایران و عراق به صدها سال پیش برمی‌گردد و ما باید این روابط را حفظ کنیم و ما دفاع از ایران را در سرلوحه خود قرا می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم تهدید علیه کشور دوستمان از خاک عراق صورت بگیرد.

این خبر نکمیل می‌شود....

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید