گلیسیرین، در صنعت غذایی بسیار محبوب است. از مزایای سلامتی آن میتوان به تقویت سلامت پوست، هیدراتاسیون بهتر و تقویت روده اشاره کرد. این ماده یک الکل قندی است که از محصولات حیوانی، گیاهان یا نفتی تهیه می شود.

این ماده ارزشمند به طور تصادفی بیش از دو قرن پیش با گرم کردن مخلوطی از روغن زیتون و مونو اکسید سرب کشف شد. گلیسیرین گیاهی، با گرم کردن چربی های گیاهی سرشار از تری گلیسیرید، مانند روغن  نخل، روغن سویا و روغن نارگیل تحت فشار با یک ماده قلیایی قوی ساخته می شود. این نحوه تولید باعث می شود گلیسیرین از اسیدهای چرب جدا شده  و با آب مخلوط شود و یک مایع بی بو، شیرین مانند شربت را تشکیل دهد. این نوع در صنعت غذایی بیشتر مورد توجه است.

موارد متداول استفاده از گلیسیرین گیاهی در صنایع غذایی

گلیسیرین گیاهی، به طور گسترده در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب برای  شیرین کردن و نرمی محصول نهایی به غذاها اضافه می شود. همچنین می توان از آن برای جلوگیری از شکل گیری کریستال های یخ در غذاهای منجمد مانند ماست یخ زده کم چرب، بستنی و سایر دسرها استفاده کرد.

مزایای استفاده از گلیسیرین

گلیسیرین، به عنوان محصولی با فواید بیشماری برای سلامتی مورد توجه قرار دارد. با این حال، تنها چند مزیت آن به طور علمی ثابت شده است و مطالعات بیشتری در مورد فواید سلامتی آن لازم است. در زیر به برخی فواید اثبات شده آن در صنعت غذایی  پرداخته شده است.

گلیسیرین باعث کاهش یبوست می شود

گلیسیرین،  یبوست را تسکین می دهد. زیرا می تواند آب را به روده شما بکشاند. این ماده دارای خاصیت ملین است که به هضم غذا کمک می کند. همچنین موجب می شود مواد غذایی هضم شده، راحت تر از طریق روده حرکت کنند.

گلیسیرین باعث افزایش هیدراتاسیون و عملکرد ورزشی شود

گلیسیرین، همچنین  باعث افزایش هیدراتاسیون شود، که در نهایت می تواند عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد. کمبود آب بدن می تواند عملکرد ورزشی را به شدت مختل کند، به ویژه هنگامی که عرق زیاد موجب هدر رفتن آب بدن می شود. یک راهکار خوب برای جلوگیری از کم آبی، نوشیدن مایعات به اندازه کافی قبل و حین ورزش است. با این وجود نوشیدن در طی برخی از فعالیتهای بدنی غیرممکن است. از طرفی نوشیدن مقادیر زیاد در مدت زمان کوتاه باعث می شود تا بخش قابل توجهی از مایعات به طور کلی در ساعت بعد از طریق ادرار دفع شوند.  اضافه کردن 2.4 گرم گلیسیرین به ازای هر کیلو از وزن بدن قبل از ورزش، باعث افزایش احتباس مایعات در مقایسه با آب به میزان 50٪ خواهد شد. این ماده ارزشمند همچنین ممکن است منجر به پیشرفتهای اندک در عملکرد ورزشی نیز شود .

عوارض جانبی گلیسیرین

گلیسیرین، به طور کلی بی خطر تلقی می شود. اما مصرف زیاد آن، ممکن است باعث سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و تشنگی بیش از حد در برخی افراد شود. از آنجا که گلیسیرین نوعی الکل قندی است که بدن شما قادر به جذب آن نیست، مصرف زیاد آن در غذاها ممکن است منجر به ورم معده  و اسهال شود.

کد خبر: 54501110

برچسب‌ها

پربازدید

آخرین خبرها