از اواخر سال گذشته و با شیوع کرونا درب سالن های نمایش بسته شد و مخاطبین عرصه نمایش به جای تماشای تئاترهای مورد علاقه خود در سالن های نمایش، در شبکه های VOD  به تماشای تئاتر های مورد علاقه خود می نشستند، اما حال پس از گذشت تقریباً یک ماه از بازگشایی سالن های نمایش اما همچنان استقبال مخاطبین از پخش فیلم تئاتر در تلویزیون بسیار بیشتر از تماشای نمایش در سالن های تئاتر است.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: درحالی که حدود سه هفته از بازگشایی سالن های نمایش در روزهای کرونایی می گذرد و نمایش های بسیاری با حفظ و رعایت پروتکل های بهداشتی به روی صحنه رفته اند، اما همچنان نظر مطلوب مخاطبان تئاتر به دست نیامده است و پخش فیلم تئاتر در فضای مجازی روند موفق و رو به رشدش را ادامه می دهد.

فیلم تئاترهای «سه کیلو و ٢۵٠ گرم» به کارگردانی محسن نجار حسینی و «لیرشاه» به کارگردانی احسان جانمی به تازگی در فضای مجازی و شبکه های VOD پخش شده اند و توانسته اند نظر مثبت اهالی تئاتر را به خود جلب کنند.

فیلم تئاتر «سه کیلو و ٢۵٠ گرم» به نویسندگی مهدی زندیه و کارگردانی محسن نجار حسینی با هنرمندی محمد نادری، پانته آ مهدی نیا، هادی شیخ الاسلامی و ... عنوان نمایشی است که در پاییز سال گذشته و در عمارت نوفل شاتو به روی صحنه رفته است و در زمان اجرایش توانسته است نظر مثبت مخاطبان تئاتر را جلب کند.

نمایش «سه کیلو و ٢۵٠ گرم» روایت زندگی اعضای یک خانواده است که هرکدام شخصیت های متفاوتی دارند و در رویارویی با یک اتفاق به طرق مختلفی برخورد می کنند، در واقع این نمایش می خواهد جهان امروز ما را نشان دهد که انسان ها در موقعیت ها و شرایط مختلف، رفتارها و عکس العمل های گوناگونی را از خود نشان می دهند و این همان ذات انسان است که هرلحظه رنگ عوض می کند و متفاوت از آنچه هست، خود را نشان می دهد.

میزانسن های مناسب به همراه بازی های مطلوب و استفاده از طراحی صحنه و لباس ساده به دور از هرگونه تجمل به خوبی توانسته است مخاطب را در این نمایش با شخصیت های داستان همراه سازد و تمام عناصر یک نمایش موفق به گونه ای در این نمایش تعریف شده اند که تماشاگر می تواند خودش را در قالب هرکدام از شخصیت های داستان حس کند.

فیلم تئاتر «لیرشاه» اثری از ویلیام شکسپیر با طراحی و کارگردانی احسان جانمی با حضور تعدادی از هنرمندان اصفهانی است که در زمستان سال گذشته و در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان به روی صحنه رفته بود.

نمایشنامه «لیرشاه» شاهکار ویلیام شکسپیر و ادوارد باند به قدری کشش و جذابیت دارد که تحت عنوان های مختلف همچون «شاه لیر» و «مجلس شبیه لیر بیچاره» در کشور و توسط چهره های مطرحی همچون «مسعود دلخواه» و «حمیدرضا نعمیمی» نگارش و به اجرا در آمده است.

«شاه لیر» به کارگردانی مسعود دلخواه و با بازی مهدی سلطانی سروستانی، رحیم نوروزی، بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفته بود و در زمان خودش مورد توجه بسیاری از اهالی تئاتر قرار گرفت.

«لیرشاه» به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی آرش دادگر نیز برگفته روایت دیگری از شاهکار شکسپیر است که در قالب طنز روایت می شود و در واقع نشان می دهد که این داستان چه میران قابلیت تغییر و مانور به ویژه روی شخصیت های داستان دارد.

به هرحال نکته ای که در این روزهای کرونایی حائز اهمیت است، پخش موفق فیلم تئاترهایی است که می تواند مرهمی بر دل نا آرام اهالی نمایش باشد که به دلیل شیوع ویروس کرونا ترس از اجرا به روی صحنه دارند و امید است پخش فیلم تئاترهای بیشتر در این روزهای رکود عرصه نمایش، کمک شایانی برای پیشرفت آن نماید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید