مجموعه آزمایش مایع مغزی نخاعی (CSF) یک آزمایش برای بررسی مایعاتی است که مغز و نخاع را احاطه کرده است.CSF مانند کوسن عمل می کند و از آسیب دیدگی مغز و ستون فقرات محافظت می کند.

مایعات به طور معمول مشخص است. همانند آب قوام دارد. همچنین از این آزمایش برای اندازه گیری فشار در مایع نخاعی استفاده می شود.

نحوه انجام آزمایش

روش های مختلفی برای دریافت نمونه CSF وجود دارد که سوراخ کردن کمر (مایع نخاعی) رایج ترین روش است.

مثال: با کشیدن زانوها به سمت قفسه سینه و کنار چانه به سمت پایین خمیده می شوید. بعضی اوقات تست به صورت نشسته انجام می شود، اما فرد به جلو خم می شود.

پس از تمیز کردن کمر، پزشک معالج داروی بی حسی موضعی (بی حسی) را به ستون فقرات تحتانی تزریق می کند. یک سوزن نخاعی وارد ستون فقرات خواهد شد.

گاهی اوقات فشاری ایجاد می شود. فشار غیر طبیعی می تواند یک عفونت یا مشکل دیگر را نشان دهد. پس از قرار گرفتن سوزن، فشار CSF اندازه گیری می شود و نمونه ای از 1 تا 10 میلی  لیتر CSF در 4 ویال جمع آوری می شود.

سوزن برداشته می شود، ناحیه تمیز می شود و یک باند بر روی محل سوزن قرار می گیرد.

ممکن است از شما خواسته شود که مدت کوتاهی بعد از آزمایش دراز بکشید.

در بعضی موارد، از اشعه X ویژه برای راهنمایی سوزن در موقعیت مورد نظر استفاده می شود.

به این روش فلوروسکوپی گفته می شود.

سوراخ شدن کمر با جمع آوری مایعات ممکن است بخشی از روش های دیگر مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن پس از قرار دادن رنگ در CSF باشد.

به ندرت از روش های دیگر جمع آوری CSF استفاده شود. سوراخ cisternal از سوزنی استفاده می کند که در زیر استخوان پشت جمجمه قرار دارد.

این روش می تواند خطرناک باشد زیرا به ساقه مغز نزدیک است. بنابراین همیشه با فلوروسکوپی انجام می شود. سوراخ بطن ممکن است در افرادی که فتق مغزی داشته باشند توصیه شود. این روش اغلب در اتاق عمل انجام می شود.

یک سوراخ در جمجمه ایجاد می شود و یک سوزن مستقیماً در یکی از بطن های مغز وارد می شود. همچنین ممکن است از لوله ای که در حال حاضر در مایعات قرار دارد، جمع آوری شود، مانند یک تانک یا یک تخلیه بطنی.

بیماری های عصبی

سیستم عصبی  در RSS

مغز، نخاع و اعصاب سیستم عصبی را تشکیل می دهند. آن ها با هم تمام عملکردهای بدن را کنترل می کنند. وقتی مشکلی در بخشی از سیستم عصبی شما پیش می آید، می تواند در حرکت، صحبت کردن، بلع، تنفس یا یادگیری مشکل ایجاد کند. همچنین می توانید در حافظه، حواس و روحیه خود مشکلاتی داشته باشید.

بیش از 600 بیماری عصبی وجود دارد که شایع ترین آن ها شامل موارد زیر می باشند:

●       بیماری های ناشی از ژن های معیوب مانند بیماری هانتینگتون و دیستروفی عضلانی مشکل در پیشرفت سیستم عصبی مانند اسپینا بیفیدا

●       بیماری های دژنراتیو که سلول های عصبی آسیب دیده یا در آن می میرند، مانند بیماری پارکینسون و آلزایمر

●       بیماری عروق خونی که مغز را تهدید می کند، مانند سکته مغزی

●       صدمات به نخاع و مغز

●       اختلالات تشنجی مانند صرع سرطان، تومورهای مغزی، عفونت هایی مانند مننژیت می باشد

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید