مونوسدیم گلوتامات یک ماده عالی برای طعم دهندگی به غذا می باشد که از اسید آمینه گلوتامیک طبیعی گرفته می شود. همچنین به عنوان سدیم گلوتامات شناخته شده است. این نمک سدیم گلوتامیک اسید است که یکی از فراوان ترین اسیدهای آمینه ضروری در طبیعت است. گلوتامیک اسید را می توانید در طیف وسیعی از غذاهای مورد علاقه خود مانند گوجه فرنگی، پارمسان و قارچ خشک پیدا کنید. درباره MSG چه می دانید؟ مونو سدیم گلوتامات یا MSG، سال هاست که سابقه بدی داشته است. با این حال آمینو اسید که به طور طبیعی در بسیاری از میان وعده ها و غذاهای مورد علاقه شما وجود دارد، گاهی اوقات حتی در رستوران ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر به یکی از شهرهای بزرگ ایالات متحده سفر کرده باشید، احتمالاً غذاهای آمریکایی چینی را امتحان کرده و بسیار لذت برده اید. برخی افراد معتقدند که خوردن غذای آمریکایی چینی یکی از لذت بخش ترین تجربه ی سفر آن ها به نیویورک بوده است. کسانی که این غذاها را خورده اند، عاشق طعم فوق العاده و تقریباً اعتیاد آور این غذاها هستند.

با این حال گاهی اوقات کسانی که در این رستوران ها غذا خورده اند پس از خوردن غذاهای مورد علاقه خود، احساس عجیب و بی حالی کرده اند و دلیل آن را مونو سدیم گلوتامات می دانند.

مونو سدیم گلوتامات معمولاً برای تقویت طعم دهنده ها در غذاهای محبوب آمریکایی چینی مورد استفاده قرار می گیرد. (این طعم دهنده همچنین در غذاهای ویتنامی ،سایر غذاهای آمریکایی، هندی، آفریقایی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد).

دهه هاست که مردم این افسانه را ایجاد می کنند که MSG یک ماده شیمیایی وحشتناک است که برای بدن مضر است، ایده ای که احتمالاً مبتنی بر تعصبات شدید است.

مقاله ای در سال 1968 توسط یک پزشک منتشر شد که از تجربه خود گفته بود. این پزشک پس از خوردن غذا در رستوران های چینی، درد در بازوها، ضعف و تپش قلب را تجربه کرده بود و MSG را علت اصلی مشکلات سلامتی خود خوانده بود.

بعدها ارزیابی های متعددی بر روی مطالعات مربوط به MSG انجام گرفت و مشخص گردید که نتایج بسیاری از مطالعات و بررسی های قبل اشتباه بوده است و در واقع تأثیرات منفی MSG بر سلامتی فرد یک اشتباه بزرگ است. حتی سازمان جهانی بهداشت گفته است که استفاده از MSG به طور کامل ایمن و بی خطر است.

گفته می شود افرادی که بعد از خوردن MSG در غذاهای چینی عوارض وحشتناکی دارند، پدیده ضد دارونما را تجربه می کنند (پدیده ای که طی آن مردم با دریافت اطلاعات اغراق شده باور می کنند که بیمار شده اند و در حقیقت فکر و باور بیماری، آن ها را بیمار کرده است).

این پدیده عجیب وقتی بروز می کند که یک واکنش منفی ذهنی در نهایت باعث ایجاد علائم جسمی می شود. حتی بعد از انجام مطالعات بی شمار و اثبات بی خطر بودن آن، سرآشپزهای برتر هنوز هم در استفاده از این ماده تردید دارند. MSG یک تقویت کننده طعم قدرتمند است که می تواند غذاهای شما را بسیار خوشمزه تر کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید