بواسیر و شقاق با خونریزی و خارش رکتال، پرولاپس یا بیرون زدگی بافت عروقی مقعد، درد هنگام دفع یا بعد از آن همراه است، اگرچه درد صریح ممکن است مشکلات دیگری مانند آبسه رکتال یا شکاف مقعد را نیز نشان دهد.

عوامل بسیاری در ایجاد بواسیر و شقاق  نقش دارند . از جمله این عوامل می توان به ژنتیک، بارداری، اسهال مزمن، بیماری کبد و احتقان عملکردی کبد اشاره کرد. همچنین مصرف برخی داروها که بر عملکرد عضلات، اعصاب، انتقال دهنده های عصبی، الکترولیتها ، دستگاه گوارش و غدد درون ریز و سایر اندام های  بدن تأثیر میگذارند، نیز منجر به یبوست می شود. از جمله آنها می توان به داروهای ضد افسردگی، اختلالات خلقی مانند، پیانو زید، ریسپریدون، تیوتیکسن و  داروهای ضد آریتمی دیزوپیرامید و  وراپامیل اشاره کرد. بواسیر و شقاق با خونریزی و خارش رکتال، پرولاپس یا بیرون زدگی بافت عروقی مقعد، درد هنگام دفع یا بعد از آن همراه است.

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی تا حد زیادی در بهبود شرایط بواسیر و کاهش علائم آن  موثر است. از مصرف غذاها و ادویه های تند اجتناب کنید، زیرا این مواد به شدت آلرژی زا هستند و به تحریک و بدتر شدن بواسیر کمک می کنند. در زیر به گیاهان دارویی موثر در درمان بواسیر اشاره شده است.

بابونه

گیاه بابونه یکی از فرآورده های طبیعی درمان بواسیر و شقاق است که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد. این گیاه در درمان مشکلات معده و روده بسیار موثر است. بابونه هم به صورت دم نوش و هم موضعی استفاده می شود. شما می توانید مقداری روغن بابونه را به وسیله دستمال مرطوب روی ناحیه آسیب دیده مقعد بگذارید. این کار به آبرسانی بهتر و بهبود علائم بواسیر کمک خواهد کرد.

روغن درخت چای

این روغن دارای خواص ضد التهابی است. با مالیدن مقداری روغن به سطح مقعد می توان التهاب ایجاده شده را تا حد زیادی تسکین داد. البته بهتر است مانند سایر مرطوب کننده ها مقداری از آن را روی یک دستمال ریخته و سپس بر روی ناحیه آسیب دیده بگذارید.

روغن اسطوخودوس

این روغن یک مسکن قوی برای درمان انواع زخم ها و تورم هاست. روغن اسطوخودوس از دیگر فرآورده های طبیعی درمان بواسیر و شقاق است که خاصیت ضد آلرژی دارد و به کاهش درد و خارش کمک می کند. روغن اسطوخودوس همچنین برای زخم های ناشی از شکاف مقعدی بسیار توصیه می شود.

روغن درخت سرو

این روغن در درمان انواع خونریزیها به خصوص خونریزی های مقعدی بسیار مفید است. روغن درخت سرو خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی دارد و به بهبود زخم های ناشی از بواسیر کمک می کند. همچنین مالیدن روغن سرو به صورت موضعی به کاهش التهاب ناشی از بواسیر کمک می کند.

آلوئه ورا

از زمان های گذشته تا کنون از ژل آلوئه ورا برای درمان بواسیر و بهبود مشکلات پوست استفاده می شده است. آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به کاهش سوزش کمک کند. اگرچه شواهد بالینی کافی در مورد اثر ژل آلوئه ورا برای بواسیر وجود ندارد، اما مرکز ملی سلامت، استفاده موضعی از آن را بی خطر می داند. این ژل را می توان در سایر محصولات پزشکی نیز یافت، اما فقط باید از ژل آلوئه ورا خالص برای درمان بواسیر استفاده کرد. با خرید یا پرورش برگ های آلوئه ورا، می توانید از ژل طبیعی و خالص آن به طور مستقیم استفاده کنید. برخی از افراد به آلوئه ورا حساسیت دارند. با مالیدن مقداری از آن  به ساعد دستتان، واکنش آلرژیک را بررسی کنید. 24 تا 48 ساعت صبر کنید. اگر هیچ واکنشی رخ نداد، بی خطر است و می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید