افراد در هر بیماری باید مواد غذایی خاصی را مصرف کنند. در بیماران کلیوی نیز این برنامه باید رعایت شود. در اینجا لیستی از غذاهای مفید مخصوص بیماران کلیوی آورده شده است.

1. آرگولا

همیشه سبزی های برگ تیره برای انواع بیماری ها توصیه می شوند. اما انواع پرمصرف آن مانند اسفناج به دلیل دارا بودن زیاد پتاسیم در رژیم غذایی کلیوی ایده آل نیستند.

درعوض، شما می توانید مقداری آرگولا را انتخاب کنید که نه تنها پتاسیم کمی دارد، بلکه سرشاراز کلسیم، منگنز و ویتامین K نیز است. علاوه بر این، آرگولا منبع خوبی از نیترات ها است که برای کاهش فشار خون نیز مفید هستند.

یک فنجان آرگولا خام (20 گرم) حاوی:

سدیم، 6 میلی گرم

پتاسیم، 74 میلی گرم

فسفر،10 میلی گرم است.

2. سیر

به بیماران کلیه توصیه می شود میزان سدیم یا نمک مصرفی خود را کاهش دهند، اما این بدان معنا نیست که شما باید یک رژیم غذایی بی طعم و مزه را تحمل کنید. سیر افزودنی عالی برای خوش طعم کردن هر غذایی است. زیرا با ویتامین C، ویتامین B6، منگنز و برخی ترکیبات گوگرد ضد التهاب غنی شده است.

سه حبه سیر (9 گرم) حاوی:

سدیم، 1.5 میلی گرم

پتاسیم،36 میلی گرم

فسفر، 14 میلی گرم می باشد.

3. گندم سیاه

از آنجا که افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید فراتر از رژیم های غذایی سالم باشند، غلات سبوس دار نیز باید مورد توجه قرار گیرند، زیرا می توانند از نظر فسفر زیاد باشند. به همین دلیل گندم سیاه یک جایگزین عالی بدون گلوتن است که سرشار از آهن، فیبر، منیزیم و ویتامین B است.

نصف فنجان گندم سیاه پخته شده (84 گرم) حاوی:

سدیم، 3.5 میلی گرم

فسفر، 59 میلی گرم است.

4. روغن زیتون

بسیاری از مبتلایان به بیماری کلیوی در کنترل وزن مشکل دارند، به همین دلیل روغن زیتون بهترین انتخاب برای آن ها است. چربی های موجود در روغن زیتون، طبیعی و سالم در نظر گرفته می شوند و بیشتر از نوعی اشباع شده به نام اولئیک اسید هستند. اسید اولئیک برای کاهش التهاب شناخته شده است و روغن آن کاملاً عاری از فسفر است. روغن زیتون همچنین به دلیل قابلیت تحمل دمای زیاد در پخت و پز نیز می تواند بسیار مناسب باشد، اما در پخت  دسر، سالاد و غیره نیز بسیار عالی است.

یک اونس روغن زیتون (28 گرم) حاوی:

سدیم، 0.6 میلی گرم

پتاسیم، 0.3 میلی گرم

فسفر،1 میلی گرم است.

5. باس دریایی

رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 برای بدن و ذهن سالم ضروری است، زیرا به جلوگیری از افت شناختی، افسردگی و اضطراب کمک می کند. اما بسیاری از غذاهای دریایی، علاوه بر امگا 3 زیادی از نظر فسفر نیز زیاد هستند.

به همین دلیل باس دریایی یا ماهی خاردار یکی از بهترین انتخاب ها برای شماست.  این ماهی، اسیدهای چرب امگا 3 سالم با میزان فسفر پایین تراز سایر غذاهای دریایی دارد. اما هنوز هم باید در حد اعتدال مصرف شود.

سه اونس باس دریایی پخته شده (85 گرم) شامل:

سدیم، 74 میلی گرم

پتاسیم، 279 میلی گرم

فسفر، 211 میلی گرم می باشد.

کد خبر: 53616253

برچسب‌ها

پربازدید

آخرین خبرها