در ماجرای برجام هم کریمی قدوسی، رسایی و دیگر دوستانشان با وجود مخالفت تمام عیاری که با برجام داشتند نتوانستند جلوی اجرایی شدن آن را بگیرند و این تصمیم نظام بود که اجرا شد.

آیا ایران نیز می‌تواند از این پیمان خارج شود؟ از لحاظ تئوریک ایران می‌تواند به سادگی از ان پی تی خارج شود چون در این پیمان ذکر شده هر کشوری که ان پی تی را در تضاد با منافعش بداند حق خروج از آن را دارد و تنها نیاز است سه ماه قبل از این کار به دیگر کشورها اطلاع دهد.

ایران نیز می‌تواند چنین کاری را بکند اما از در عمل باید با روی‌گردانی چین و روسیه و رفتن پرونده کشورمان به شورای امنیت رو به رو شویم، آن هم در حالی که چین و روسیه هم قطعا از ایران حمایت نخواهند کرد. در واقع با خروج از ان پی تی نه تنها جسم بی جان برجام متلاشی شده بلکه با فعال شدن مکانیسم ماشه ایران به سرعت زیر فصل هفت منشور سازمان ملل قرار می‌گیرد و اجماع جهانی برای فشار کشورمان به سرعت مهیا می‌شود.

حسام‌الدین آشنا مشاور سیاسی رییس جمهور در پاسخ به اظهار نظر نماینده مشهد و دوستانش با بیان اینکه "اگر دوباره اتهام زنی را شروع نمی‌کنید؛" از او خواست به دو سوال پاسخ دهد "آیا شما و بزرگ‌ترهای‌تان فکر کرده‌اید بعد از خروج ایران از ان پی تی، دیگر کشور‌ها از جمله چین و روسیه چه می‌کنند؟ پاسخ ایران به اقدامات احتمالی دیگران چه باید باشد؟" آشنا این دو سوال را "دلواپسی از نوع دیگر" دانست.

تا این لحظه آن چه رخ داده فضا سازی کریمی قدوسی و دوستانش در مجلس بوده و آن‌ها هیچ اقدام الزام آوری در این زمینه انجام نداده‌اند. اما آیا موفق می‌شوند چنین اقدامی را به شکلی سامان دهند؟ به نظر می‌رسد پاسخ به این سوال منفی باشد چون تصمیمات در این سطح نه در دولت و مجلس بلکه در سطح ساختارهای کلان نظام گرفته می‌شود و نظام باید تصمیم بگیرد با برجام یا ان پی تی چه کند.

چناچه در ماجرای برجام هم کریمی قدوسی، رسایی و دیگر دوستانشان با وجود مخالفت تمام عیاری که با برجام داشتند نتوانستند جلوی اجرایی شدن آن را چه در مجلس چه در خارج از آن را بگیرند.

حال باید صبر کرد و دید تصمیم نظام درباره واکنش به اروپا چیست، آیا از مدل کریمی قدوسی و دوستانش حمایت می‌کند یا همچنان به دیپلماسی ادامه می‌دهد؟

سلام نو – سرویس سیاسی: برخلاف وعده‌های دوران انتخابات که قرار بود اقتصاد و کسب‌وکار و موارد این چنینی در اولویت مجلس جدید باشد این روزها موارد دیگر از جمله فیلتر اینستاگرام، حمله به زنگنه و البته برجام و خروج از ان پی تی در دستور کار قرار دارد.

محمد باقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس از تکرار الگوی مدیریت خودروسازی در فضای مجازی سخن می‌گوید و به دولت تذکر می‌دهد که حق مذاکره با آمریکا را ندارد و به این فکر نمی‌کند که آیا اکنون اولویت مهم‌تری از تنگ‌تر کردن مجرای فضای مجازی وجود ندارد؟ آیا واقعا او می‌تواند برای مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا تعیین تکلیف کند؟

با صدور نخستین قطعنامه آژانس علیه ایران بعد از هشت سال، طیفی از نمایندگان مجلس از خروج از ان پی تی گفتند و آن را بهترین پاسخ ایران به زیاده خواهی آژانس دانستند، حرفی که البته حسین شریعتمداری و دوستانش مدت‌ها است بر آن اصرار دارند.

از جمله کریمی قدوسی نماینده شناخته شده مخالف دولت، مخالف برجام و حامی جدی خروج از ان پی تی است. او در توئیتی با اشاره به این مسئله نوشت:

وقتش رسیده که کار را مجلس_یازدهم تمام کند و زنجیری که هفت سال آقایان روحانی، ظریف، عراقچی و جریان نفوذ با اسم رمز برجام بر گردن امت اسلام انداختند تا ما را تسلیم نظام سلطه نمایند با خروج از ان پی تی پاره و به این رنج پایان دهد.

نصرالله پژمانفر هم دیگر نماینده حامی خروج از ان پی تی بود که معتقد است که دیگر نباید از برجام صحبت کرد. او در جلسه علنی یکشنبه مجلس در تذکری به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور برجام مُرد و هفت کفن پوساند، دولت در واکنش به اقدامات غیرمنتظره کشورهای اروپایی دیگر نباید در خصوص خروج از برجام سخن گوید، باید درباره خروج از ان پی تی صحبت شود. چون با مجموعه‌ای طرف هستیم که ظالمانه درباره ما تصمیم گیری می‌کنند.

مصباحی مقدم، عضو اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس انرژی اتمی آن را نوعی دست و پا زدن ناشی از مرگ زودرس رژیم صهیونیستی خواند و خروج ایران از ان پی تی را پاسخ مناسبی به این اقدام دانست.

آیا ایران از ان پی تی خارج می‌شود؟

اما ان پی تی چیست که امروز مخالفان برجام این چنین بر طبل خروج از آن می‌کوبند؟ پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای یا ان پی تی در ژانویه ۱۹۶۷ به صورت محدود بین چند کشور جهان منعقد شد و کشورهای جهان را به دو دسته فاقد یا دارای سلاح هسته‌ای تقسیم کرد.

جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و پیگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای یکی از اهداف مهم ان پی تی است. همچنین یاری‌رسانی به کشورهای غیر هسته‌ای در راه به‌کارگیری فناوری صلح آمیز هسته‌ای یکی دیگر از اهداف این پیمان بین‌المللی است. ایران یکی از نخستین کشورهایی است که به این پیمان پیوسته و دو سال نیز رئیس شورای حکام بوده.

در حال حاضر به جز کوبا، اسرائیل، هند و پاکستان که عضو این معاهده نیستند و کره شمالی که از آن خارج شده دیگر کشورهای جهان عضو ان پی تی هستند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید