وقتی موضوع هورمون ها در خانم ها مطرح می شود، آن ها می خواهند بدانند كه آیا عدم تعادل این مواد شیمیایی اسرارآمیز بدن باعث تغییرات خلقی، افزایش وزن یا آكنه می شود؟

کلمه هورمون از زبان یونانی هورمونو (Hormao) به معنی هیجان زده، اقتباس شده است. این ترکیبات تولید شده توسط غدد سیستم غدد درون ریز در خون، سلول ها و سیستم های بدن گردش می کنند تا تمام کارهایی را که برای زندگی لازم است انجام دهیم. آن ها به ما کمک می کنند تا نفس بکشیم، به ما یادآوری کنیم که بخوریم و زخم ها را بهبود بخشیم.در زیر به 5 مورد از شگفتی های هورمون ها در بدن زنان اشاره شده است.

1. هورمون ها در همه جا هستند

دهها غدد در تمام مدت هورمون های مختلف را پمپاژ می کنند. هیچ هورمونی ذاتاً خوب یا بد نیست. هورمون استرس (کورتیزول) به ما کمک می کند فشار خون و گردش خون طبیعی را حفظ کنیم، اما می تواند استرس را در خوردن غذا تقویت کند. استروژن از استخوان ها محافظت می کند و پوست را مرطوب نگه می دارد، اما گرگرفتگی های پیرمنی را نیز موجب می شود. این مواد شیمیایی به طور مداوم با یکدیگر و سایر ترکیبات موجود در بدن گپ می زنند تا در تعادل قرار بگیرند.

2. تغییرات کوچک عواقب عظیمی دارند

دکتر ویکتوربرنت در کلینیک مایو در ایالات متحده می گوید: مانند روغن موجود در اتومبیل، بدن مقدار هورمون را به میزان مناسب می خواهد. به عنوان مثال، هرچه هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) بیشتر از محدوده خارج شود، حافظه، دمای بدن و بسیاری از عملکردها بیشتر تغییر می کنند. سطح هورمون در درجه اول در خون آزمایش می شود، اما بعضی اوقات در ادرار یا بزاق نیز مورد ازمایش قرار می گیرد. اگر تست حاملگی انجام داده باشید، خودتان یکی از آن ها را بررسی کرده اید.

3. تستوسترون برای خانم ها مهم است

این هورمون جنسی، تولید شده توسط تخمدان ها و غدد فوق کلیوی به تقویت میل جنسی کمک کند. دکتر نانت سانتورو، متخصص زنان و زایمان گفت: سطح این هورمون از 30 سالگی به بعد به طور طبیعی کاهش می یابد. اما از بین نمی روند. مکمل تستوسترون می تواند مفید باشد، اماهنوز مشخص نیست که آیا استفاده طولانی مدت از آن بی خطر است، یا نه. یک مشکل شایع در خانم ها تولید بیش از حد تستوسترون است، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) تا 10٪ از زنان در سن باروری را تحت تأثیر قرار می دهد و بزرگترین علت ناباروری است.

4. زنان بیشتر تحت تاثیر هورمون تیروئید هستند

زنان از سرعت بالاتری در ایجاد اختلال عملکرد تیروئید برخوردار هستند. این اغلب به معنی کم کاری یا پرکاری تیروئید است که می تواند باعث افزایش وزن، احساس خستگی و یبوست شود.

5. وزن بدن بر هورمون ها تأثیر می گذارد

رژیم، خواب و ورزش را انجام دهید. افزایش وزن یا کاهش وزن می تواند انسولین، استروژن، پروژسترون، تستوسترون، هورمون های تیروئید و لپتین و گرلین را تحت تأثیر قرار دهد. فقط 10٪ از وزن خود را از طریق تغذیه سالم و ورزش از دست بدهید، در نتیجه واکنش بدن به انسولین را بهبود می بخشید و شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهید. اسکات هاک، فیزیوتراپیست می گوید: انواع ورزش ها با شدت زیاد، می توانند هورمون رشد انسان را تقویت کنند و خواب مناسب، ازغده هیپوفیز محافظت می کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید