این بار هم کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از کم اقبال‌ترین کمسیون‌های مجلس بوده و چیزی بیش از 12 متقاضی نداشته است، هرچند اقبال کم نمایندگان مسبوق به سابقه بوده.

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز فعالیت مجلس یازدهم تاکید داشتند که «اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویت های کشور است»، دو اولویت مهمی که انتظار می رفت مجلسی ها در گام اول و تشکیل کمیسیون های پارلمان به آن توجه ویژه ای کنند.

به گزارش سلام نو به نقل از تابناک، طبق آیین نامه جدید مجلس شورای اسلامی نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون های تخصصی نسبت به ادوار گذشته تغییر کرده است.

در ابتدا نمایندگان دو اولویت پیشنهادی خود به همراه فرم های امتیازبندی را به هیأت رئیسه می‌دهند که امتیازبندی بر اساس شاخص‌های تحصیلات، سوابق اجرائی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون است.

پس از اعلام اسامی اعضای کمیسیون‌های تخصصی، در صورتی‌که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت ۲۴ ساعت اعتراض خود را مکتوب به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کند تا هیأت مشترک فوق‌الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض‌های واصله نسبت به تعیین نهائی اعضای کمیسیون‌های تخصصی تا 48 ساعت پس از انقضای مهلت اعتراض، اقدام کند.

بین افرادی که رأی مساوی آورده و احتساب آنان به عنوان عضو یک کمیسیون باعث افزایش سقف آن کمیسیون می‏‌شود قرعه‏‌کشی انجام می‏‌گیرد.

همچنین امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیون‌هایی که بیشترین متقاضی دارد، انجام می‌شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیون‌های مذکور، نمایندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود، با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می‌شوند، نمایندگانی که در هیچ‌یک از اولویت‌های خود انتخاب نشده‌اند موظفند از دیگر کمیسیون‌های تکمیل نشده دو اولویت دیگر را تعیین نمایند. تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است.

اکنون تعیین ترکیب نهایی کمیسیون ها در مرحله بررسی اعتراضات است چون اقبال نمایندگان به برخی کمیسیون ها بسیار زیاد و به تعداد دیگری بسیار کم بوده است.

طبق فهرست اولیه منتشر شده از اولویت های نمایندگان برای عضویت در 13 کمیسیون تخصصی و امتیازات داده شده به آن ها، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ۷۲ نماینده متقاضی پرطرفدارترین و کمیسیون حقوقی و قضائی با 3 نماینده کم طرفدارترین کمیسیون های مجلس هستند.

سایر کمیسیون ها هم وضعیت مشابهی دارند؛ داوطلبان عضویت در کمیسیون های آموزش و تحقیقات و فناوری 39 نفر، اجتماعی 38 نماینده، اقتصادی 44 نفر، امور داخلی و شوراهای کشور 25 نماینده، انرژی 44 نفر، برنامه، بودجه و محاسبات 58 نماینده، صنایع و معادن 67 نفر، بهداشت و درمان 22 نماینده، عمران 38 نفر، فرهنگی 12 نماینده و کشاورزی، آب و منابع طبیعی 38 نفر هستند.

اقبال کم نمایندگان برای عضویت در کمیسیون فرهنگی نسبت به سایر کمیسیون ها مسبوق به سابقه بوده چه اینکه در ادوار گذشته مجلس هم نمایندگان کمی حاضر به عضویت در این کمیسیون می شدند. در نتیجه با پر شدن سقف کمیسیون های پرطرفدار، کاندیداهای ناکام سرزیر در کمیسیون فرهنگی شده و وضعیت بدتر از قبل می شد. دلیل این مدعا را هم می توان در رویکرد حداقل 10 سال گذشته مجالس قبلی به مقوله فرهنگ دید که تقریبا نگاه تخصصی به این حوزه نداشته و نتوانستند به خوبی به این مطالبه مهم پاسخ دهد.نمایندگانی که بعضا انگیزه و برنامه مشخصی برای بهبود قوانین و تسهیل شرایط فعالیت در حوزه فرهنگ نداشتند و فرصت 4 ساله خدمت در مجلس را بدون دستاوری به پایان رساندند.

شاید با نگاهی عمیق تر بتوان این موضوع را به کلیت جامعه تعمیم داد که علی رغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری درباره توجه ویژه به مقوله فرهنگ این مساله در پایین ترین سطح توجه مسوولان قرار دارد و نمایندگان تازه نفس هم با تعیین اولویت های خود برای عضویت در کمیسیون های تخصصی به نوعی بر آن صحه گذاشتند. حال اینکه انتظار می رفت نمایندگانی که از مجلس یازدهم به نام مجلس انقلابی و گام دوم نام می برند حداقل اولویت های تعیین شده از سوی رهبر انقلاب برای 4 سال پیش رو مدنظر قرار داده و نگاهی دیگربه کمیسیون فرهنگی داشتند.

درست است که مقام معظم رهبری موضوعات اقتصادی را هم به عنوان اولویت کاری مجلس یازدهم برشمرند اما ایشان به موضوع فرهنگ هم اشاره داشتند.انتظار می رود نمایندگان تازه نفس مجلس یازدهم در روزهای پایانی تعیین ترکیب نهایی کمیسیون های تخصصی بی انگیزگی و بی توجهی به کمیسیون فرهنگی را کنار گذاشته و کمیسیونی قوی تشکیل دهند چون «فرهنگ و اقتصاد» باید در کنار هم دیده شود نه اینکه با نگاهی تبعیض آمیز تنها به بخشی ازآن توجه شده و قسمتی دیگر فراموش شود. البته شاید این دوهر هم انگیزه حضور مجدد در مجلس آینده و کسب رای در میان باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید