۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 49031013

با افزایش آمار مبتلایان کرونایی در استان فارس این شهرستان به کانال سه رقمی بازگشت .

به گزارش سلام نو، ایرنا نوشت: وضعیت کرونا در استان طی روزهای گذشته و امروز در مسیر افزایش مبتلایان قرار گرفت و با دور خیزی ملموس آمار مبتلایان روزانه به کانال سه رقمی بازگشت و رو به فزونی گذاشت، کارشناسان حوزه سلامت در این استان همچنان توصیه می‌کنند مردم با استفاده از ماسک در هنگام خروج از خانه، پرهیز از ترددهای غیرضروری و رعایت بهداشت فردی، از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کنند.

توصیه های بهداشتی مسوولان ارشد کشور نیز بیانگر آن است که شهروندان در مورد سفرها و حجم رفت و آمدها، رعایت کنند. امروز در بازی کرونا حداقل پنج به یک از آمریکا و اروپا جلوتر هستیم و مردم نباید با تصور اینکه کرونا تمام شده به سمت بیخیالی و عدم توجه به اهمیت رعایت مسائل بهداشتی پیش روند و جامعه را دچار گرفتاری های تازه کنند.

کمبود پارکینگ در حاشیه خیابان های شیراز ، تراکم حجم ورود به پارکینگ های طبقاتی ، ازدحام در فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای ، ترافیک شهری در بافت قدیم و خیابانهای منتهی به مراکز فروش و ازدحام در پارک ها و بوستان های شهری در شیراز همگی موید و بیانگر آن است که موضوع کرونا توسط شهروندان قدری با مسامحه و سهل انگاری مواجه است ، خطر اصلی در اینجاست که تقریبا بیش از نیمی از شهروندان در آمد و شد های یاد شده ماسک بر چهره ندارند و مانند یک شهر سفید و بی خطر در شیراز رفتار می کنند.

سایر شهرستان های استان فارس نیز وضعیتی مشابه و شاید پرخطر تر از شیراز داشته باشد ، آمارهای ابتلا به کرونا در روزهای اخیر حتی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان فارس نیز فزونی یافته است ، شهرهایی مانند مرودشت ، آباده ، فسا و جهرم به جمع شهرهای سه رقمی مبتلایان پیوسته اند ، و در برخی شهرستان های کوچکتر مانند ، اقلید ، خرم بید ، استهبان و کوار شمار مبتلایان در آستانه سه رقمی شدن است.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز یکشنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا استان فارس تاکید کرد: وضعیت کرونا در استان فارس در مسیر افزایش مبتلایان است و لازم است مردم با استفاده از ماسک در هنگام خروج از خانه، پرهیز از ترددهای غیرضروری و رعایت بهداشت فردی، از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کنند.

بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم  در راستای اعلام ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس از ۲۷  اردیبهشت سال جاری گفت : در این رابطه شست هماهنگی با حضور مدیران اداره کل آموزش و پرورش، اداره آموزش و پرورش عشایری و مدیران ارشد معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.

محمدرضا کریمی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری و مشارکت تمامی مراکز خدمات جامع سلامت با مدیران و کارکنان مدارس، گفت: باید از همه ظرفیت ‌ها و امکانات موجود در راستای کنترل کرونا در مدارس در زمان حضور دانش‌ آموزان و کادر آموزشی مدارس استفاده شود.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه نیز گفت: با توجه به اهمیت رعایت تمام جزییات، همه دستورالعمل های ارسالی از وزارت بهداشت در خصوص بازگشایی مدارس به اداره آموزش و پرورش کل استان فارس و شبکه های بهداشت و درمان ارسال شده است.

معصومه صفاری بیان کرد: با ادامه همدلی و همکاری های مشترک و با  آموزش والدین و دانش آموزان برای همکاری در بسیج ملی مقابله با کرونا این بحران را پشت سر گذاشته و شاهد موفقیت علمی و ارتقای سلامت دانش آموزان این مرز و بوم هستیم.

حضور در حرم های مطهر ۶ ساعت در روز

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست  از تبیین رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی پیرامون مراسم روز قدس و نماز عید سعید فطر در فارس خبر داد و از مردم خواست تا با توجه به بازگشایی و ادامه فعالیت برخی از مراکز و مراسم ها، رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را در اولویت قرار دهند.

مهرزاد لطفی با اشاره به مصوبه های نشست روز گذشته با رییس جمهور افزود: با توجه به وضعیت کرونا در کشور، مراسم روز قدس در ۲۱۸ شهر در مصلای نماز جمعه با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار و تنها در تهران به صورت راهپیمایی با خودرو در مسیری مشخص انجام می شود.

دکتر لطفی ادامه داد: برگزاری نماز عید سعید فطر نیز در تمامی شهرهای کشور در محوطه و مکان های روباز به جز مصلای اصلی شهر و طبق شیوه نامه های بهداشتی کشوری برگزار می شود.

او درباره بازگشایی حرم های مطهر نیز توضیح داد: بر اساس تصمیم گیری ستاد کشوری بیماری کرونا  تنها تردد در صحن های حرم های مطهر مجاز می شود و مردم می توانند به مدت ۳ ساعت در صبح و ۳ ساعت در عصر به زیارت بروند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز  با اشاره به اینکه رستوران ها پس از ماه مبارک رمضان و دانشگاه ها از ۱۷ خرداد سال جاری بازگشایی می شوند، یادآور شد: مسابقات ورزشی نیز در استادیوم ها بدون تماشاچی برگزار می شود.

لطفی در ادامه ضمن اعلام انجام هزار و ۲۴۰ مورد نمونه تست کرونا طی روز گذشته در فارس، به بررسی آمار مبتلایان، افراد بستری و بهبودیافتگان بیماری کرونا  در استان، موارد مثبت و عملکرد مراکز آزمایشگاهی تشخیصی کروناویروس در استان پرداخت.

شهرستان های شیراز، جهرم، فسا، لار، گراش، مرودشت، کازرون، استهبان و سرچهان دارای وضعیت زرد و دیگر شهرستان‌های استان فارس در وضعیت سفید هستند. اعلام وضعیت سفید در برخی شهرستان ها به منزله رعایت نکردن موازین بهداشتی نیست، چرا که شرایط به صورت هفتگی می تواند متغیر باشد.

تاکنون علاوه بر شیراز در شهرستان‌های ، فسا ، جهرم ، لارستان ، گراش ، آباده ؛ مرودشت ؛ اقلید ، استهبان ؛ خرم بید؛ رستم ؛ کازرون ،  فیروزآباد ؛ کوه چنار ؛ کوار ، سپیدان ؛ داراب ؛ پاسارگاد ؛ ممسنی ؛ زرقان ، لامرد ؛ ارسنجان ،  سروستان ، بوانات ؛ نی ریز ، مُهر ؛ زرین دشت ؛ قیروکارزین ؛ بیضا ؛ سرچهان ؛ فراشبند ؛ خرامه و بختگان  بیماری کرونا شایع شده است.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و چهار بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی ، نمازی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیروز تا امروز ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا  در کشور شناسایی شده اند.  از بین مبتلایان جدید، ۳۴۰ مورد بستری و یک هزار و ۴۶۶ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران کرونا در کشور به ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۱ بیمار کرونا  جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید