دو فیلم «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه کنندگی منوچهر محمدی و فیلم «رحمان 1400» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه کنندگی علی سرتیپی در سرنوشت اکران خود شباهت و تفاوت هایی دارد و به بهانه توزیع نسخه فیزیکی فیلم «مارمولک» در شبکه نمایش خانگی، به بررسی این شباهت ها و تفاوت ها پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : فیلم سینمایی «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه کنندگی منوچهر محمدی بعد از ۱۶ سال که از اکران نصفه و نیمه آن می‌گذشت با در دست گرفتن سپر کرونا در نخستین روزهای سال جدید در پلتفرم‌های آنلاین بصورت رسمی و قانونی منتشر شد تا خاطره خوش هفته‌های اکران آن در اذهان زنده شود و همه کسانی که طی این مدت نسخه بی‌کیفیت و پرده‌ای آن را دیده بودند، این بار با اشتیاق مارمولکی شارپ و با وضوح و عیاری بالا را در جمع خانواده ببینند.

رضا مارمولک به همین اکتفا نکرد و از دیوار دی‌وی‌دی هم بالا رفت و در هفته‌ای که گذشت، در فروشگاه‌ها نسخه  فیزیکی آن توزیع شد تا مشتریان سنتی این محصول تماشایی و کمیک نسخه فیزیکی بارها ببینند و لذت ببرند.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «مارمولک» / مارمولک؛ روایت ضد قهرمانی که قهرمان شد

نقد فیلم «رحمان 1400» / اثری ضعیف و بی سر و ته که جرئت نزدیک شدن به سوژه های اجتماعی و سیاسی خود را ندارد

فیلم سینمایی «مارمولک» کمال تبریزی با فیلم  «رحمان۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه کنندگی علی سرتیپی از چند جهت شباهت دارد که در ادامه به بررسی این تشابه خواهیم پرداخت.

هر دو فیلم «مارمولک» و «رحمان۱۴۰۰» به رغم استقبال تماشاگران، اکران ناقص و کوتاه مدتی داشتند و به محاق توقیف رفتند، دورنمای روشنی برای عرضه آنها در نمایش خانگی وجود نداشت و وقتی موانع موجود در مسیر انتشار آنها برداشه شد، مستقیماً بر بستر اینترنت نشستند و در حالیکه همه حواس‌ها متوجه کرونا بود، در فهرست فیلم‌های درخواستی سامانه‌های آنلاین قرار گرفتند.

«مارمولک» و «رحمان۱۴۰۰» تقریبا در یک دوره زمانی مجوز عرضه اینترنتی را دریافت کردند و عیدانه دولت به آنها این بود که همان نسخه اکران شده بی‌کم و کاست روانه نمایش درخواستی شود و ناگزیر به انجام اصلاحات تازه‌ای نباشند.

در ادامه لوح فشرده «مارمولک» تکثیر شد و در پیشخوان‌های فروش در سراسر کشور نشست اما رحمان ۱۴۰۰ تاکنون از این قافله عقب مانده است و باید دید که آیا دولت اجازه نشر فیزیکی فیلم را به علی سرتیپی تهیه کننده آن می‌دهد یا آنکه راه رضا و رحمان در اینجا برای همیشه از هم جدا می شود.

قاعدتاً به دلیل پخش گسترده رحمان ۱۴۰۰ در تلویزیون‌های فارسی زبان ماهواره‌ای، عرضه فیزیکی و اینترنتی آن در یکسال گذشته، نباید دلیلی برای مخالفت با انتشار دی‌وی‌دی فیلم وجود داشته باشد، مگر انکه مرجع نظارتی بخواهد سیاست تنبیه و برخورد انضباطی با تهیه‌کننده فیلم را به خطر نمایش نسخه غیرمجاز فیلم در چند سینمای تهران ادامه دهد و دست او را از عایدی فروش نسخه فیزیکی کوتاه کند.

فیلم جنجالی «مارمولک» ساخته کمال تبریزی اثری ارزشمند بود که به خاطر حرف‌های مهم و تندی که در لابه لای فیلم به مخاطب زده می شد، در نقد سخت گیری بی جهت بعضی از مسئولین بود و به خاطر تلخی حرف ها که می‌خواست بزند به قالب کمدی روی آورد، قصه فیلم «مارمولک» در طعنه به کسانی که مذهب را با نگاه خود و با سخت‌گیری فراوان به مردم تحمیل می‌کنند نوشته شده است و بر عکس فیلم «رحمان 1400» که ابتذال را به حدی رسانده بود تا دیدن این فیلم در سالن سینما همراه با خانواده را شرم آور کند، تفاوت هایی دارد.

با وصف آنچه گفته شد رحمان در تعقیب رضا مارمولک است و اگر روزهای آینده در سوپرمارکت محله چشم‌تان به پاکت نسخه فیزیکی «رحمان۱۴۰۰» افتاد بدانید که خاطیان مورد بخشش قرار گرفته‌اند تا در آستانه عید سعید فطر، دست اندرکاران فیلم دومین عیدانه خود را از دولت دریافت کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید