حسین کاظم پور اردبیلی بی‌تردید از کارآمدترین دیپلمات‌های ایران در چند دهه اخیر بود که فقدانش در شرایط فعلی به شکلی جدی به چشم مسئولین خواهد آمد و پرکردن جایش در اوپک بسیار دشوار خواهد بود، چنان که روابط بین‌الملل او در بازار نفت گسترده، محکم و کم نظیر بود.

سلام نو – سرویس سیاسی: صبح امروز حسین کاظم‌پور اردبیلی دیپلمات باسابقه ایران و نماینده ایران در هیئت عامل اوپک پس از مدتی بستری بودن در بیمارستان به علت خونریزی مغزی دارفانی را وداع گفت.

کاظم‌پور اردبیلی که سابقه وزارت بازرگانی و سفارت ایران در ژاپن را نیز در کارنامه خود دارد از شناخته شده‌ترین دیپلمات‌های ایران در حوزه نفت بود. خبرنگار بلومبرگ از کاظم‌پور اردبیلی به عنوان یکی از مهم‌ترین دیپلمات‌های نفتی دنیا و یکی از وزنه‌های برجسته اوپک از دهه هشتاد تا کنون نام برده و او را چهره پشت پرده مهمی در سیاست‌های نفتی ایران دانسته.

کاظم‌پور اردبیلی در ایران بازرگانی خواند و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت بازرگانی از آمریکا گرفت و با رخ دادن انقلاب اسلامی به ایران بازگشت.

در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ در کابینه محمدعلی رجایی، وزیر بازرگانی بود، از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در جایگاه معاونت اقتصادی وزیر امور خارجه فعالیت می‌کرد و از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹ نیز معاونت امور بین‌الملل وزیر نفت و عضویت هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران را برعهده داشت.

او در فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۴ سفیر ایران در ژاپن بود و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۷ نیز نمایندگی ایران در سازمان اوپک را برعهده داشت و پس از بیش از دو سال هم‌کاری با دولت احمدی‌نژاد با اتهاماتی هم‌چون بخشی از مافیای نفت بودن از کار کنار گذاشته شد.

با این حال با روی کارآمدن حسن روحانی  این بیژن زنگنه بود که بار دیگر حسین کاظم‌پور اردبیلی را به کار دعوت کرد و به عنوان نماینده ایران به اوپک فرستاد.

سال‌های دراز از حسین کاظم‌پور اردبیلی به عنوان موثرترین چهره نفتی ایران نام برده می‌شد، مردی که برای عموم ناشناخته بود، اما به عنوان متنفذترین مشاور بیژن زنگنه، وزیر نفت، شناخته می‌شد.

در تیر 97 بلومبرگ از ایمیل کاظم پور اردبیلی به ترامپ خبر داد، ایمیلی که به دنبال پایان تحریم نفتی ایرن بود. کاظم‌پور اردبیلی در آن ایمیل نوشته بود: آقای رئیس جمهور، توصیه من به شما این است که برای کاهش قیمت ها از ذخایر راهبردی نفت آمریکا استفاده نکرده و (در عوض) دست از تحریم نفت ایران بردارید. آقای رئیس جمهور، همان طور که پیش بینی کرده بودم، چون ظرفیت لازم برای جبران خلاء حاصل از صادرات نفت ایران وجودندارد،به ذخایر راهبردی نفت (آمریکا) متوسل شده اید. اما این اقدام پیامدهای بی شماری خواهد داشت.

او یک هشدار هم به دونالد ترامپ داد و نوشت: عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه ادعا کردند که می توانند خلا ۲.۵ میلیون بشکه ای را در روز، جبران کنند.این یک اشتباه محاسباتی بوده آقای رئیس جمهور، شما به دام آن ها افتاده اید و قیمت نفت بالا خواهد رفت.

بیژن زنگنه در پیام تسلیتش حسین کاظم‌پور اردبیلی را دیپلماتی توانمند، صریح و متدین دانست و گفت: باورم نمی‌شود که دوست شفیقم، حسین کاظم پوراردبیلی، ناگهان این جهان فانی را به سوی سرنوشت ابدی ترک گفته باشد و من در سوگ او نشسته باشم. اما مرگ، هم واقعیت و هم حقیقتی است که دیر یا زود، گریزی از آن نیست و جز تسلیم چاره‌ای در برابر آن نیست.

محمد جواد ظریف نیز او را دوستی صادق و عزیز دانست و با تسلیت درگذشت او گفت: این شهید زنده هفت تیر در تمامی چهار دهه گذشته از وزارت تا سفارت و از معاونت وزیر تا عضویت هیئت عامل اوپک همواره مدافعی تیزهوش و باصلابت برای منافع ملی و مشاوری امین و دقیق و صریح برای مسئولین جمهوری اسلامی ایران بود.

حسین کاظم پور اردبیلی بی‌تردید از کارآمدترین دیپلمات‌های ایران در چند دهه اخیر بود که فقدانش در شرایط فعلی به شکلی جدی به چشم مسئولین خواهد آمد و پرکردن جایش در اوپک بسیار دشوار خواهد بود، چنان که روابط بین‌الملل او در بازار نفت گسترده، محکم و کم نظیر بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید