تعویض اسکناس‌ ها قرار است به صورت تدریجی اتفاق بیفتد و هر دو واحد پول به موازات هم در جامعه استفاده شوند تا رفته رفته مردم به آن عادت کنند. در حال حاضر مهم ترین دستاورد ذکر شده برای این طرح این است که به لحاظ روانی حس بهتری در مردم ایجاد می شود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: تبدیل واحد رسمی پول کشور تقریبا به ایستگاه پایانی رسیده است و به نظر می رسد پس از حرف و حدیث های فراوان به زودی شاهد حذف چهار صفر از واحد پول ملی باشیم.

به گزارش سلام نو، صبح امروز نمایندگان مجلس با اکثریت آرا کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را تصویب کردند تا از این پس تومان واحد رسمی پول ملی کشور باشد. هرچند گفته می شود اجرایی شدن این طرح حدودا 5 سالی به طول خواهد انجامید.

در حالی حذف چهار صفر از واحد پول ملی به تصویب نمایندگان رسیده که سال های سال است کاربرد ریال در جامعه از بین رفته است و بسیاری از ما به جای صد هزار تومان از لفظ 100 تومان استفاده می کنیم. با این طرح قرار است صد هزار تومان سابق واقعا به صد تومان تبدیل شود.

مهار تورم مزمن به عنوان یکی از چالش های مهم اقتصاد، کارویژه اصلی تبدیل ریال به تومان عنوان شده است. رئیس بانک مرکزی اما می گوید این طرح اثری بر تورم ندارد و در این مقوله تورم بیشتر یک علت است تا معلول. او حفظ حیثیت ظاهری پول ملی را بسیار مهم دانسته و گفته تلاش ها برای این است که این طرح بتواند تا حدی زیان های این معضلات را کاهش دهد. به گفته او رابطه پول ملی با دلار هم اکنون برابر ۰٫۰۰۰۰۰۶ است که عدد جالبی نیست. این در حالی است که بیش از هفتاد کشور جهان تاکنون این طرح را اجرایی کرده اند و غالبا عایدی چندانی برایشان نداشته است.

بسیاری هزینه ای که تغییر اسکناس ها به اقتصاد کشور تحمیل می کند را از جمله پاشنه آشیل های این طرح می دانند. با این وجود رئیس کل بانک مرکزی این طور فکر نمی کند. آن طور که عبدالناصر همتی اظهار کرده ما ۸ میلیارد اسکناس در گردش داریم که ۵ میلیارد از آن کمتر از ۲ هزار تومان است و با این تغییر سکه های یک و دو تومانی را به جریان می ‌اندازیم؛ در حال حاضر سالانه یک میلیارد اسکناس امحا می ‌کنیم که هزینه سالیانه آن ۴۰۰ میلیارد تومان است.

بد نیست بدانیم که در حال حاضر بیش از 8 میلیارد و 700 میلیون برگ اسکناس و ایران چک در فضای اقتصادی کشور در حال گردش است. گفته می شود تغییر کل اسکناس‌های موجود در کشور حدود یک هزار و ۹۱۶ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

تعویض اسکناس‌ ها قرار است به صورت تدریجی اتفاق بیفتد و هر دو واحد پول به موازات هم در جامعه استفاده شوند تا رفته رفته مردم به آن عادت کنند. در حال حاضر مهم ترین دستاورد ذکر شده برای این طرح این است که به لحاظ روانی حس بهتری در مردم ایجاد می شود. به جز این مساله تاثیر ملموسی در اقتصاد به واسطه این طرح ایجاد نمی شود. در این بین اما برخی انتقادات جدی نسبت به تبدیل ریال به تومان دارند.

حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط تورم 40درصدی و شرایط کرونایی امروز که بخش ضعیف و کم‌درآمد جامعه فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند به صلاح و نفع کشور نیست. به اعتقاد او اصلاح نظام بانکداری در شرایط فعلی ضروری تر است.

پورابراهیمی، رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس هم با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی هیچ تأثیری بر قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پولی ملی ندارد، می گوید مطرح شدن حذف صفر در این دولت از حوزه تورمی و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی ناشی می‌شود.

با این حال حذف چهار صفر از واحد پول ملی بر بازار بورس تاثیر مثبت دارد. تاثیر مثبتی که بیشتر جنبه روانی دارد. مدیر عامل شرکت بورس تهران می گوید هر چه قیمت سهام از دید سهامدار کمتر باشد ریسک کمتری را محاسبه می‌کند و آماده سرمایه‌گذاری می‌شود.

نکته مثبت دیگر این طرح تسهیل امور حسابداری است. وجود صفرهای متعدد و طولانی شدن رقم های مربوط به بودجه بخش های مختلف گاهی اوقات باعث اشتباه نیز شده است. کارشناسان بر این باور هستند حذف چهار صفر گام بزرگی برای اصلاح این روند و تسهیل امور حسابداری است.

از برآیند نظر کارشناسان این طور می توان دریافت که این طرح به خودی خود بد نیست و حتی در شرایطی می تواند بسیار مفید باشد. مفید بودن این طرح ارتباط مستقیم با اراده برای اصلاح بنیادین اقتصادی دارد. با این حال در وضعیت فعلی با توجه به اینکه چشم اندازی برای اصلاح اقتصادی و به تعبیری جراحی در اقتصاد بیمار ایران دیده نمی شود بیم این می رود این طرح بیش از آنکه برای کشور خیر داشته باشد موجب متضرر شدن اقتصاد کشور شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید