بافت اسکار (بافت هم بند زخم) که در اطراف زخم‌های بزرگ، آکنه، جراحت یا جراحی‌ها رشد می کند کلوئید می گویند و بیشتر در افرادی که پوست تیره دارند دیده شده است و علت آن ناشناخته است برای جلوگیری از رشد کلوئید و بهبود سلامت پوست بهترین کار عدم تحریک کلوئید است.

روش اول تمیز کردن پوست

هر روز پوست خود را برای جلوگیری از رشد کلوئید و عفونت‌های پوستی بشویید

اگر پوست شما دارای آکنه، جراحی، برش، سوراخ و یا خال‌کوبی است هر روز پوست خود را برای جلوگیری از رشد کلوئید با آب و صابون بشویید تا خاک و میکروب‌ها را حذف کنید بعد از اینکه پوست را به آرامی خشک کردید آن را با لایه نازکی از جن یا کرم ضدعفونی‌کننده بپوشانید این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا پوست شما خشک شود

سیلیکون موجب جلوگیری از رشد کلوئید شده و می تواند به مسطح کردن آن‌هایی که قبلاً داشتید کمک کند.

برای جلوگیری از رشد کلوئید و کوچک‌تر کردن آن از ژل سیلیکون استفاده نمایید به این شکل که ابتدا ژل سیلیکون را با بر روی کلوئید بگذارید و بعد از 3 دقیقه آن را شستشو دهید این کار را روزانه دو بار انجام دهید. صبر کنید تا زخم بسته شود و سپس ژل سیلیکون را بر روی کلوئید فشار دهید. ژل سیلیکون و ورق برای افراد مختلف در تمام سنین استفاده می شود.

برای درمان کلوئید به مدت دو تا سه ماه پوست آسیب دیده را به وسیله باند یا نوار پزشکی تحت فشار قرار دهید باند را در اطراف پوست به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت روزانه ببندید. فشار ثابت نه تنها باعث جلوگیری کردن از رشد کلوئید می شود آن را نیز کوچک تر می کند. هنگام حمام کردن باند را باز کنید و بعد دوباره ببندید.

آستروئید خارش را کاهش می‌دهد و موجب تجزیه کلاژن می شود هر ۴ تا ۶ هفته یک تزریق کورتیکواستروئید دریافت کنید اکثر متخصصین پوست توصیه می کنند که تا پنج تزریق در طی چند ماه داشته باشید اگر اخیراً عمل جراحی کرده باشید یا پوست شما آسیب دیده است از پزشک خود در خصوص داروهای کورتیکواستروئید سوال کنید.برای آرام کردن خارش پوست، سعی کنید یک بسته یخ روی آن قرار دهید

برای کاهش خارش پوست می توانید از یک بسته یخ روی محل کلوئید برای مدت ۱۰ دقیقه در طول روز استفاده کنید جهت جلوگیری از خشک شدن پوست از کرم های مرطوب کننده استفاده نمایید سعی کنید اگر پوست شما دچار خارش شده است آن را نخارانید.

روش دوم کمک گرفتن از پزشک برای درمان کلوئید

اگر تمام مراحل جلوگیری از رشد کلوئید را طی کرده اید ولی کلوئید همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد از دکتر خود بخواهید که آن را بررسی کند اگر پزشک مشکوک شود که علت رشد کلوئید مسائل دیگری است ممکن است که بخواهد از کلوئید شما نمونه‌برداری کند به منظور برداشته شدن کلوئید امکان دارد دکتر نیتروژن مایع را به کلوئید تزریق کرده و آن را از داخل تخریب کند شما باید در طی هر ۲۰ تا ۳۰ روز این عمل را تکرار کنید تا کلوئید به صورت کامل برداشته شود

به یاد داشته باشید که کریوتراپی می تواند پوست را روشن کند.

امکان دارد در صورت بزرگ بودن کلوئید پزشک جراحی را توصیه کند به خاطر داشته باشید که جراحی می تواند موجب ایجاد کلوئیدهای جدید شود به ویژه اگر شما هنوز در معرض ابتلا به کلوئید باشید برای جلوگیری از این اتفاق باید درمان های ترکیبی را در پیش بگیرید همانند جراحی و تزریق آستروئید.

درمان با استفاده از لیزر:

متخصص پوست جهت از بین بردن کلوئید امکان دارد از روش لیزری استفاده کند به این شکل که لیزر را به درون کلوئید هدایت می کند و با انرژی که از پالس های لیزر آزاد می شود رگ‌های خونی درون کلوئید را از بین برده و آن را کوچک‌تر کرده و در نهایت موجب از بین رفتن آن در طی چند دوره خواهد شد.

لیزر نیز رنگ پوست اطراف را روشن می کند.

نکات:

ویتامین E می تواند پوست شما را در زمان بهبودی پوست مرطوب نگه دارد و تحقیقات نشان می دهد که در جلوگیری از رشد کلوئیدها موثر است

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید