کلیه ها یک جفت عضو هستند که در  قسمت تحتانی کمر قرار دارند.  عملکرد اصلی کلیه ها سم زدایی است. آنها خون  را فیلتر و سموم را از بدن خارج می کنند. کلیه سموم را به مثانه ارسال می کنند، بعداً سموم از طریق ادرار خارج می‌شوند. انستیتوی ملی بهداشت اعلام کرده است که کلیه ها روزانه 2 کوارتز زباله تولید می کند و 200 کوارتز خون را فیلتر می کنند.

کلیه ها نقش مهمی در حفظ فشار خون دارند. در نتیجه، ضایعات خون  فیلتر، میزان مایعات بدن کنترل و سطح صحیح الکترولیت ها حفظ می شود. خونهای بدن چند بار در روز از کلیه ها عبور می کنند. کلیه ها اندام هایی لوبیا شکل، اما قدرتمند هستند که عملکردهای مهم زیادی را انجام می دهند. وقتی کلیه ها به درستی کار نمی کنند، ضایعات در خون ایجاد می شوند.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کلیوی، بعضی از غذاها باید با اعتدال مصرف شوند. در اینجا لیستی از غذاهایی که بر سلامت کلیه تأثیر می‌گذارند، آورده شده است.

1. گوشت قرمز

گوشت قرمز حاوی پروتئین بیشتری است. این در واقع ساختمان اصلی استخوانها، ماهیچه ها، غضروف، پوست و خون است. پروتئین یک ماده مغذی است. به این معنی که بدن به مقادیر نسبتاً زیادی از آن نیاز دارد. گوشت قرمز همچنین حاوی چربی اشباع است. اما مصرف بیش از حد گوشت قرمز می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، سلولهایی به نام ماکروفاژها را در بافت کلیه تشکیل می دهد. این ماده، اسیدی در بدن ایجاد می کند و در نهایت به کلیه ها آسیب می رساند.

گوشت قرمز، حاوی ترکیبی به نام پورین در مقدار زیاد است. که اسید اوریک تولید می کنند. کلیه توانایی پردازش اسید اوریک به عنوان زباله دارد. اما وقتی بیش از حد پورین مصرف شود، سنگ های دردناک ایجاد می شوند.

2. نمک

سدیم تعادل مایعات را در بدن  حفظ می کند و در واقع یک ماده مهم است که خون را به اندازه کافی هیدراته می کند تا بتواند از طریق کلیه ها به طور موثر فیلتر شود. نمک زیاد در رژیم غذایی  فشار خون را بالا می برد و حتی می تواند به ساختارهای میکروسکوپی فیلتر (نفرون) درون کلیه آسیب برساند. کلیه ها برای رقیق کردن مجبور هستند، آب بیشتری نگه دارند.

برای بهبود تعادل سدیم و پتاسیم هیدراتاسیون بسیار مهم است. خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم مصرف کنید. بهتر است از خوردن غذاهای فرآوری شده با نمک و غذاهای شیرین خودداری کنید‌.

3. کافئین

قهوه در زندگی روزمره مورد نیاز است. این ماده حاوی کافئین است، که به عنوان یک محرک عمل می کند و فشار خون را با سرعت به جریان در می آورد. این امر بر توانایی کلیه در جذب آب تأثیر می گذارد و می تواند باعث کم آبی بدن شود. دو یا سه بار نوشیدنی کافئین در روز با مصرف مقدار زیادی آب، بسیار پرخطر است. اگر مصرف آن بیشتر شود، ممکن است بیماری کلیه را بدتر کند و به دلیل کم آبی بدن، باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید