اختلالات اضطرابی که هر سال 40 میلیون بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهند، اغلب با عصبی بودن، نگرانی تقریباً مداوم، افکار مزاحم و سایر علائم بهداشت روان بروز می کنند. افرادی که همواره مضطرب هستند، نه تنها از لحاظ روحی به مشکل می خورند، بلکه از لحاظ جسمی نیز دچار آسیب های فراوانی از جمله مشکلات گوارشی و اختلال خواب می شوند.

در این مطلب ما به برخی از راه هایی که اضطراب می تواند بر سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد و کارهایی که می توانید برای کاهش تأثیر آن بر زندگی روزمره خود انجام دهید، می پردازیم.

مشکلات گوارشی

اضطراب می تواند خود را با بروز مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه، حالت تهوع، اسهال و سوزش معده نشان دهد. وقتی مضطرب می شوید، بدن حالت دفاعی به خود می گیرد و خون بیشتری به عضلات ما می رسد و از دستگاه گوارش دور می شود. در نتیجه روند هضم طبیعی ما کند یا متوقف می شود.

در دوران ماقبل تاریخ، انسان پس از رویارویی و رفع عوامل استرس زا مثل یک درنده، به حالت آرامش برمی گشت، اما امروزه عوامل استرس زا در قالب رسانه های اجتماعی، چرخه خبری 24 ساعته یا مشکلات مالی به صورت بیماری های مزمنی هستند که تنها می توان از آن ها دوری کرد. مشکلات گوارشی با اضطراب تشدید می شوند زیرا با افزایش ترشح کورتیزول که هورمون اصلی استرس در بدن است، ترشح اسید معده نیز افزایش می یابد.

اختلال خواب

زندگی با اضطراب به این معنی است که شما به راحتی وارد فاز نگرانی می شوید و نمی توانید از آن خارج شوید. افراد مضطرب اغلب بیش از حد نگران هستند و همین امر مانع از به خواب رفتن آن ها می شود. به طور طبیعی اختلال خواب ممکن است هنگام بیدار شدن باعث خستگی بیش از حد فرد شود و این بالاتر از خستگی ناشی از پریشانی ذهنی است. اضطراب انرژی زیادی از مغز می گیرد و کالری زیادی می سوزاند. دلیل آن هم این است که مغز انرژی زیادی برای نگه داشتن همه آن افکار اضطراب آور استفاده می کند. بسیاری از افراد سعی خواهند کرد این مشکل را با کافئین برطرف کنند، که این امر فقط اضطراب آن ها را بدتر می کند.

در عوض پیشنهاد می کنیم که از عادت های سالم خواب مانند دوری از کافئین، الکل و صفحه نمایش قبل از خواب بهره ببرید و در صورت لزوم از چشم بند استفاده کنید.

قاعدگی و سلامت باروری

اضطراب می تواند باعث نامنظم شدن سیکل ماهانه، مشکلات باروری یا حتی یائسگی زودرس شود. افزایش ترشح کورتیزول که منجر به اختلال در دستگاه گوارش می شود، سطح هورمون های تولید مثل را نیز کاهش می دهد که منجر به عدم تخمک گذاری و به نوبه خود دوره های نامنظم قائدگی می شود. اگر نامنظم شدن قائدگی شما تا سه ماه ادامه یافت، حتما به پزشک زنان مراجعه کنید. رابطه اضطراب و باروری بسیار پیچیده است.

افزایش تپش قلب

این علامت معمولاً به محض شروع اضطراب، نمایان می شود و می تواند یک سیکل معیوب ایجاد کند که فقط باعث می شود احساس اضطراب بدتر شود. هنگامی که ضربان قلب کسی شروع به افزایش می کند، اغلب فرد دچار تنگی نفس می شود و این احساس خود می تواند اضطراب را بدتر کند و یک حمله عصبی به وجود آورد.

راهکارهای مدیریت اضطراب و علائم آن

تکنیک های آرامشی زیر را تمرین کنید.

تنفس دیافراگمی انجام دهید. عضلات خود را کشیده و سپس شل کنید. در ابتدا این تمرینات را زمانی که احساس استرس نمی کنید امتحان کنید تا در مواقعی که اضطراب به شما غلبه می کند، این تکنیک ها را به درستی انجام دهید.

دانستن این نکات و تکنیک ها بسیار مفید خواهند بود ولی برای ریشه یابی اضطراب خود، به یک روان درمانگر مراجعه کنید. اگرچه اضطراب می تواند منجر به مشکلات خواب، قاعدگی و هضم غذا شود، اما مهم است اطمینان حاصل کنید که یک وضعیت جسمی یا بیماری زمینه ای برای ایجاد آن ها وجود ندارد.

کد خبر: 44391738

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

آخرین اخبار