۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 44288079

یکی دیگر از استان های جنوبی ایران که در شمال تنگه هرمز قرارگرفته استان هرمزگان است. در این استان جاذبه های زیبای گردشگری زیادی وجود دارد که با یک بار سفر نمی توان از تمام آن‌ها دیدن کرد و لذت برد. یکی از جاهای دیدنی و زیبای قشم غار نمکدان است. این غار یکی از طولانی‌ترین غارهای نمکی جهان است. ما در این مطلب به زیبایی های این غار پرداخته‌ایم.

موقعیت جغرافیایی غار نمکی

این غار به نام‌های مختلفی از جمله غار نمک قشم و سه مرد برهنه نیز شهرت دارد. فاصله این مکان زیبا تا شهر زیبای قشم حدود نود کیلومتر است که در ساحل جنوب غربی و در بطن گنبد نمکی به ارتفاع ۲۳۷ متر از سطح دریا قرار گرفته است.

به طور معمول در شهرهایی که باران بیشتری ببارد گنبدهای نمکی دچار انحلال شده و سنگ نمک آن‌ها از بین می رود و احتمال به وجود آمدن غار کم می شود؛ اما در شهر قشم به دلیل این که باران کمی می‌بارد و از نظر اقلیمی در جنوب و در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد ماندگاری گنبدهای نمکی بیشتر است و احتمال پیدایش غار نمکی بسیار زیاد است.

توصیف غار نمکی

در این غار یک دریاچه نمک به عمق یک متر در فاصله ۱۶۰ متری دهانه ورودی قرار دارد. غار نمکی دارای چند تالار است که اولین آن در 670 متری درب ورودی قرار دارد.

دلیل اینکه این غار از طولانی ترین غارهای جهان است وجود پدیده‌های انحلالی سطحی و عمقی زیادی است که در ناحیه جنوب خاوری این غار با عرض (6400 متر) قرار دارد می باشد.

آب های زیرزمینی به صورت دائم در دل این کوه جریان دارند و راه خود را به بیرون می گشایند و به دلیل جریان آب به بیرون از کوه نمک های موجود در دل کوه به صورت چشمه نمک در دامنه کوه جریان دارد و حوضچه ای زیبا به رنگ سفید همانند برف زمستان در گودالی مقابل این کوه وجود دارد این چشمه در طول همه سال جریان داشته و زیبایی چشم نوازی به این منطقه داده است. نمک های کوه نمکدان به عنوان نمک طبی و نمک خوراکی مصرف می شوند و در ترکیب آن منیزیم موجود است.

دلیل نام گذاری غار سه مرد برهنه

دلیل اینکه این غار را غار مرد سه برهنه نامیده اند این است که در زمان های گذشته که هنوز این غار کشف نشده بود سه متخصص گردشگری از اهالی جمهوری چک برای نقشه برداری وارد این غار می شوند در قسمتی از غار مجبور به رد شدن از آب نمک می شوند. برای اینکه لباس آن ها در آب نمک خشک و سفت می شد و به بدنشان می چسبید، آن ها را در آوردند. این سه گردشگر با بدن برهنه این غار را کشف کردند. به همین دلیل نام این غار را غار سه مرد برهنه گذاشتند.

چگونه به غار نمکدان دسترسی پیدا کنیم؟

این جاذبه طبیعی و بسیار زیبای استان هرمزگان در غرب جزیره قشم قرار داشته و بعد از شصت کیلومتر فاصله از فرودگاه قشم وارد جاده ای خواهید شد که منتهی به غار زیبای نمکدان خواهد شد.

اگر به جزیره قشم سفر می‌کنید سعی کنید به این غاز طبیعی و زیبا سر بزنید و هم از زیبای آن و هم از نمک های آن بهره ببرید

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید