کودکان به دلیل آنکه دنیای پاک و ساده ای دارند می توانند در نقاشی‌های خود مفهوم هایی را که در ذهنشان می‌گذرد را بیان نمایند. آنها همیشه در نقاشی های شان ترس و اضطرابی را که پنهان کرده اند را می توانند به تصویر بکشند، مثلا اگر کودکی حیوان درنده نقاشی بکشد نشان از ترس در زندگی واقعی است .

کشف استعداد کودکان با نقاشی

وقتی که کودک بتواند از رنگ ها درکی به دست آورد و آنها را لمس کند دیگر ترسی از آن ندارد که در مواقع ریختن رنگ بر روی فرش چه عواقبی را باید متحمل شود.

کودکانی که از تجربه نقاشی بترسند در آینده با واقعیت های ناشناخته مواجه می شوند و موجب ترس و اضطراب آنها می‌شود وقتی موانعی برای جسارت کودک وجود داشته باشد سرنوشت او تغییر می کند و نمی تواند علاقه را در رنگ و هنر متوجه شود و وقتی به سنین نوجوانی برسد موانع و محدودیت های او موجب می شود شناخت نسبت به استعدادهای خاص هنری خود نداشته باشد .

پس بهتر است قبل از آنکه دیر شود در کودکی علاوه بر مداد رنگی خانواده‌ها برای فرزندانشان آبرنگ و گواش تهیه کنند تا کودک بتواند استعداد های پنهان خود را کشف کند .

اگر کودکی بتواند رنگ ها را با یکدیگر ترکیب کند طبیعی است که می تواند اثرات بزرگتری را خلق کند کشف و فرآیند آن موجب می‌شود حس کنترل بر امور در کودک به وجود بیاید و می‌تواند در محیطی امن همچون پارک ، مهدکودک ، مدرسه ، خانه و یا هر جای دیگر نقاشی هایی با ابعاد بزرگ تر از کاغذ را خلق کند .

نقاشی به کودکان شجاعت می دهد

نقاشی به کودکان کمک می‌کند تا شجاعت به دست آورد و بتواند امور را مدیریت کند و از ناشناخته ها ترس و واهمه ای نداشته باشد وقتی که کودک نقاشی می کشد در درجه اول می خواهد که رضایت خود را کسب کند و تایید و تفسیر بزرگترها برای او اهمیتی ندارد در حاضر نمی باشد که دست از خیال‌پردازی و داستان سرایی های فانتزی خود بردارد و هنگامی که دیگران درباره نقاشی او سوال هایی بپرسند که نخواهد جواب دهد به راحتی می تواند نقاشی خود را پاره کند از نگاه پرسشگر دیگران خلاص شد شود و پرسش های بسیار از کودک ضربه های بزرگی را به او می زند پس سعی کنید از پرسش های مکرر از کودکان پرهیز کنید.

رفتن به کلاس نقاشی

اگر کودکان به کلاس نقاشی بروند به دلیل قرار گرفتن در کنار کودکانی هم چون خودشان و هم سن و سالشان می توانند یک کار گروهی انجام دهد و از آن لذت ببرند در این مواقع کودک خوشش می آید و این دوست داشتن اعتماد را به وجود می آورد و وقتی که مربی درباره نقاشی های کودکان سوال می پرسد این مورد را یک نوع بازی می بیند و فکر می کنند که برای ادامه دادن چرخه این بازی باید به سوال ها پاسخ دهد . تشویق و انتقاد دوستان و مربیان را می پذیرد  .

ولی اگر کودک در محیط های همچون خانه شروع به نقاشی کشیدن کند و اقوام و خانواده از او سوال هایی درباره نقاشی بپرسند موجب رنجش و شرم کودک می‌شود و سعی می‌کند از پاسخ دادن طفره برود .

نوشته های نامفهوم در پایین نقاشی کودکان

گاهی کودکان در پایین نقاشی های خود با آن که سواد ندارند نوشته هایی را ثبت می کند و اغلب توسط کسانی که دارای سواد می باشند و نوشتن را بلد هستند مورد تمسخر قرار می گیرند و به آنها تاکید می کنند که خطوط شما بی مفهوم است و در الفبای این کلمات معنی ندارد اغلب این رفتارها از کودکان نزدیک به سن فرد سر می زند . مثلاً کودک شما ۵ ساله است و به مدرسه نمی رود و اما دوستی هفت ساله دارد که تازه سواد را آموخته است و شروع به مسخره کردن  می‌کند و یا حتی می تواند از خواهر یا برادر بزرگتر او این رفتار سر بزند ، این کار موجب خراب شدن دنیای ساخته شده کودکان می شود و چنین عکس العمل هایی موجب فرو ریختن یکباره تمام رویاهای کودک می شود و می تواند از ناامیدی را جایگزین خلاقیت کند .

کشیدن خودشان در نقاشی

گاهی اوقات کودکان در نقاشی های خود جایگاهی را برای خودشان در نظر می گیرند و در کنار خودشان فرد دیگری را نقاشی می کنند که اصولاً آن فرد نزدیک ترین شخص به کودک است که موجب آرامش امنیت او می شود و آن را بسیار دوست دارد و ممکن است فرد کنار خود را حتی بزرگتر از ابعاد خانه بکشد و این اصلاً عجیب نمی باشد و حتی این امکان وجود دارد کسانی که در نقاشی  کشیده می‌شوند دارای اعضای کامل نباشند اما همین که کسی نزدیک به خود کشیده اند نشان از امنیت خود در کنار آن فرد می باشد.

کشیدن پدر در نقاشی

گاها در نقاشی های کودکان پدر را در خارج از خانه دیده  می شود ولی نباید هیچگاه بابت آن که پدر را از خانواده دور تر کشیده‌اند کودک را سرزنش کنید زیرا او حقیقت بیرونی زندگی خود را می کشد و به جای این کار به دنبال راه حلی برای حضور همه اعضای خانواده در یک زمان در کنار یکدیگر و در داخل خانه باشید .

کشیدن عناصر طبیعی در نقاشی کودکان

در اکثر نقاشی کودکان عناصری همچون خورشید ، درخت ، گیاه ، موجودات زنده و دریا دیده می شود  .وجود طبیعت در نقاشی های کودکان نشان از دوست داری آن ها به طبیعت به پدیده های طبیعی می باشد و  کودکی که دچار خشم و انزوا باشد نمی تواند طبیعت را مانند سایر پدیده ها بکشد و با آن ارتباط برقرار کند .

رفتار خانواده و عکس‌العمل آنها نسبت به عناصر طبیعی موجب خشم ، نفرت و یا علاقه کودک با آن ها می‌شود پس سعی کنید به رفتار خود دقت کنید تا کودکانی دوستدار حقوق حیوانات و طبیعت پرورش دهید و کشیدن حیواناتی همچون سگ و خروس نشان از آشتی کودکان با حیوانات است اما اگر کودک شما حیوانات درنده را نقاشی کرد توجه داشته باشید که از خشمی درونی رنج می برد .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید