گاهی روی پوست نوزادان خود آکنه هایی را مشاهده می کنید که آن­ها را آزار می دهند. ولی قادر به تشخیص آن­ها نیستید. پس این وظیفه والدین است که به آن ها کمک کنند. پوست همه افراد یکسان نیست، پس تعداد بثورات و شدت آکنه می­تواند، متفاوت باشد. بچه ­ها نمی­توانند به شما بگویند، چه احساسی دارند. شما باید اقدامات و مراقبت های بهداشتی لازم را انجام دهید.در اینجا به برخی از رایج ترین مشکلات پوستی  نوزادان و نحوه درمان آن ها اشاره شده است.

آکنه های نوزادی

آکنه های کودک معمولاً حدود دو تا چهار هفته پس از تولد، روی پوست آن ها ایجاد می شوند. برجستگی های قرمز یا سفید ریز روی گونه­ ها، بینی و پیشانی کودک ظاهر می­شوند که علت آن مشخص نیست. به طور معمول در حدود سه تا چهار ماه، به خودی خود پاک می شوند.

برای درمان آکنه از روی پوست کودک، از هیچ یک از مواد یا داروها بدون نسخه پزشک استفاده نکنید. حتی از داروهای خودتان که برای رفع آکنه مصرف می­کنید را برای کودک به کار نبرید. این­ها می­توانند به پوست ظریف کودک آسیب برسانند. مراقبت های منظم در خانه باید به اندازه ای باشد که آکنه روی پوست کودک، زودتر درمان شود.

روزانه صورت کودک خود را با یک صابون ملایم بشویید.

محل های تحریک شده را به سختی فشار ندهید، یا حتی آن ها را لمس نکنید.

از مالیدن لوسیون ها یا روغن های گیاهی روی پوست کودک، خودداری کنید.

اگر نگران این هستید که آکنه کودک از بین نرود پزشک می تواند درمان های بی خطر را توصیه و تجویز کند.

اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است، که باعث ایجاد بثورات خشک، قرمزی، خارش و گاهی دردناک شدن پوست می شود. این بیماری در کودکان شایع تر است، و اغلب در 6 ماه اول تولد بروز می­کند. با بزرگتر شدن کودک ممکن است، این وضعیت ادامه یابد. در نوزادان تا 6 ماهگی، اگزما اغلب در گونه­ها یا پیشانی ظاهر می­شود. اما با بزرگ شدن کودک، بثورات ممکن است به آرنج، زانوها و چین های پوستی منجر شوند.

اگزما، هنگام خشک شدن پوست یا تماس پوست با مواد حساسیت زا یا تحریک کننده ایجاد می شود مانند:

دست زدن به حیوانات

گرد و خاک

مواد شوینده

پاک کننده خانگی

اگزما می­تواند در اطراف چانه یا دهان تحریک شود. درمانی برای اگزما وجود ندارد، اما روش هایی برای مدیریت این علائم در کودک وجود دارد. ازجمله، حمام رفتن کوتاه با آب ولرم بین 5 تا 10 دقیقه و استفاده از صابون ملایم برای شستشو، استفاده از یک کرم یا پماد مرطوب کننده و شستشو با مواد شوینده بدون بو، که برای پوست های حساس طراحی شده اند.

پزشک متخصص کودک شما ممکن است بخواهد پماد استروئیدی را برای کاهش التهاب تجویز کند. این کار را طبق دستور پزشک انجام دهید.

میلیا ailiM

میلیا، برجستگی های سفید کوچک روی بینی، چانه یا گونه های نوزاد است که به نظر می رسد مانند آکنه باشد. آن­ها همچنین می توانند در بازوها و پاهای کودک ظاهر شوند. این برجستگی ها در اثر تجمع، درنزدیکی سطح پوست ایجاد می شوند، مانند آکنه در کودکان.

میلیا بدون درمان از بین می­رود. با این حال شما می توانید از همان مراقبت های عادی در منزل استفاده کنید.

کلاه گهواره

کلاه گهواره، بیماری شایع در کودکان است که لکه ­های پوسته پوسته شده زرد­رنگی را روی سر یا صورت کودک ایجاد می کند. این حالت معمولاً هنگام تولد یا در 2 و 3 ماهگی ایجاد می شود. همچنین ممکن است، قرمزی اطراف لکه ها وجود داشته باشد. گاهی این بثورات، روی گردن، گوش یا زیر بغل کودک نیز ظاهر می­شوند. با اینکه ظاهر زیبایی ندارد، اما برای کودک شما مضر نیست و مثل اگزما خارش ندارد. در طی چند هفته یا چند ماه بدون درمان، به خودی خود از بین می رود.

برخی از کارهایی که می توانید در خانه برای کنترل کلاه گهواره انجام دهید، عبارتند از:

پوست و موی سر کودک خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.

از یک برس موی نرم برای شانه کردن موهای آن­ها استفاده کنید.

از شستن زیاد موها خودداری کنید، زیرا باعث خشک شدن پوست سر می شود.

برای نرم کردن پوست سر کودک، از روغن های گیاهی استفاده کنید، تا برس کشیدن راحت تر شود.

بثورات حرارتی

بثورات حرارتی هنگامی ایجاد می شوند که عرق به دلیل نبود منافذ کافی مسدود شده، و در زیر پوست باقی می­ماند. این معمولاً در اثر قرار گرفتن در معرض هوای گرم یا مرطوب ایجاد می شود. هنگامی که بدن کودک  دچار گرما یا تعرق زیاد می شود، تاول­های ریز، قرمز و پر از مایعات ایجاد می شوند، که بیشتر درگردن، شانه ها، سینه، زیر بغل، چین های آرنج، کشاله ران دیده می شود.

بثورات بطور کلی طی چند روز بدون درمان از بین می­روند. با این حال، اگر بثورات همراه با تب باشند به پزشک اطفال مراجعه کنید. برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، در ماه های گرم تابستان از لباس های نخی مناسب برای کودک استفاده کنید. همین طور، در هوای سرد از پوشیدن لباس اضافی که موجب تعریق یا گرم کردن بدن کودک می­شود، خودداری کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید