کلاژن می تواند از آسیب به استخوان جلوگیری کند. استخوان ها بیشتر از کلاژن ساخته شده اند. این ماده به تقویت ساختار آن ها کمک می کند. مطالعات نشان داده اند، مصرف مکمل های کلاژن ممکن است اثرات خاصی در بدن داشته باشند و مانع از پوکی استخوان شوند. 

زنانی که مکمل کلسیم و کلاژن را مصرف می کنند، میزان پروتئین قابل توجهی در خون خود دارند، این مانع از تجزیه استخوان های آن ها می شود، در مقایسه با کسانی است که فقط کلسیم دریافت می کنند. زنانی که کلاژن مصرف می‌کنند، در مقایسه با زنانی که کلاژن مصرف نمی کنند، افزایش 7٪ تراکم مواد معدنی در استخوان های خود خواهند داشت‌.

این نتایج امیدوار کننده است، اما برای تأیید نقش مکمل های کلاژن در سلامت استخوان، مطالعات بیشتری لازم است.

نکته: مصرف مکمل های کلاژن ممکن است، به کاهش خطر ابتلا به اختلالات استخوانی مانند پوکی استخوان، کمک کند. آن ها این توانایی را دارند، که به افزایش BMD و پایین آمدن سطح پروتئین در خون که باعث تحریک شکستن استخوان می شود، کمک کنند.

کلاژن می تواند توده عضلانی را تقویت کند

1 تا 10 درصد از بافت ماهیچه ای از کلاژن تشکیل شده است. این پروتئین برای حفظ قدرت و عملکرد صحیح ماهیچه ها ضروری است. مطالعات نشان می دهند، مکمل های کلاژن به تقویت توده عضلانی در افراد مبتلا به سارکوپنی، که عمدتاً با افزایش سن اتفاق می‌افتد، کمک می کنند.

طبق تحقیقات، 27 نفر از مردان 15 گرم کلاژن مصرف کردند و روزانه به مدت 12 هفته در یک برنامه ورزشی شرکت کردند. آن ها در مقایسه با مردانی که ورزش کرده اند، اما کلاژن مصرف نکرده اند، توده عضلانی و قدرت بیشتری داشتند. محققان پیشنهاد کردند، مصرف کلاژن ممکن است، سنتز پروتئین های عضلانی مانند کراتین را ارتقا بخشد و همچنین می تواند، رشد عضلات را پس از ورزش تحریک کند. اما همچنان تحقیقات بیشتری برای بررسی پتانسیل کلاژن برای تقویت توده عضلانی ضروری است. همچنین مصرف مکمل های کلاژن باعث افزایش رشد و استحکام در عضلات می شود.

کلاژن سلامت قلب را ارتقا می بخشد

محققان این تئوری را تأیید کرده اند، که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است، به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

کلاژن، ساختار عروق رگ های خونی که خون را از قلب به بقیه بدن منتقل می کنند، تقویت می کند. بدون داشتن کلاژن کافی، شریان ها ممکن است، ضعیف و شکننده شوند. که می تواند، به آترواسکلروز منجر شود، بیماری که با باریک شدن شریان ها مشخص می شود. آترواسکلروز احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

علاوه بر این، سطح کلسترول خوب HDL به طور متوسط ​​6 درصد افزایش پیدا کرد. HDL یک عامل مهم در خطر ابتلا به بیماری های قلبی از جمله آترواسکلروز است. با این وجود، مطالعات بیشتری در مورد نقش مکمل های کلاژن در سلامت قلب مورد نیاز است.

سایر مزایای سلامتی مصرف کلاژن

مکمل های کلاژن ممکن است، مزایای سلامتی دیگری داشته باشند، اما این موارد به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

مو و ناخن، مصرف کلاژن ممکن است با جلوگیری از شکنندگی، قدرت ناخن ها را افزایش دهد. علاوه بر این، ممکن است، موها و ناخن های شما را به رشد بیشتر تحریک کند.

سلامت روده، اگرچه هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد، اما برخی از پزشکان بهداشتی استفاده از مکمل های کلاژن برای درمان نفوذپذیری روده یا سندرم روده را ترویج می کنند .

سلامت مغز، هیچ مطالعه ای نقش مکمل های کلاژن در سلامت مغز را بررسی نکرده است. با این حال، برخی افراد ادعا می کنند، کلاژن روحیه را خوب می کند و علائم اضطراب را کاهش می دهد.

کاهش وزن، برخی معتقدند، مصرف مکمل های کلاژن، باعث کاهش وزن و سوخت و ساز سریع تر می شود. هیچ مطالعه ای برای حمایت از این ادعاها صورت نگرفته است. اگرچه این تأثیرات بالقوه امیدوارکننده است، اما لازم است، تحقیقات قبل از نتیجه گیری های رسمی انجام شود.

مکمل های کلاژن باعث تقویت سلامت مغز، قلب و روده و همچنین موجب کنترل وزن و حفظ سلامت مو و ناخن ها می شوند.

مواد غذایی حاوی کلاژن

کلاژن در بافت های پیوندی حیوانات یافت می شود و غذاهایی مانند مرغ، گوشت گوساله، گوسفند و ماهی منبع کلاژن هستند.

کلاژن موجود در مواد غذایی توسط آنزیم های گوارشی به اسیدهای آمینه و پپتیدها تجزیه می شود.

عوارض جانبی کلاژن

در حال حاضر، خطرات شناخته شده زیادی در مورد مصرف مکمل های کلاژن وجود ندارد. اما برخی مکمل ها از آلرژن های غذایی معمولی مانند ماهی، میگو و تخم مرغ ساخته می شوند. افرادی که آلرژی دارند، باید مکمل های کلاژنی که از این مواد ساخته شده، را مصرف نکنند، تا از بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری شود. علاوه بر این، مکمل های کلاژن می توانند، باعث ایجاد عوارض جانبی گوارشی مانند احساس سیری و سوزش قلب شوند. با صرف نظر از این عوارض، به نظر می رسد، این مکمل ها برای بیشتر افراد بی خطر هستند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید