عدم انطباق با معیارهای بین المللی باعث شد تا ایران در کنار تنها کشور این لیست کره شمالی از این پس شاهد اختلالات بیشتری در زمینه  مبادلات مالی و بانکی باشد. دولت حسن روحانی اعلام کرده اندک بانک‌های خارجی (عمدتا چینی) که اینک با ایران مراوده دارند تحت فشار کارگروه اقدام مالی ممکن است دیگر با ایران همکاری نکنند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: لوایح چهارگانه FATF آنقدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل ماند تا درست در روز انتخابات مجلس، ایران وارد لیست سیاه FATF  شود. البته مخالفان FATF هنوز بر این باورند که این لیست سیاه رفتن ایران آن قدرها هم مساله بغرنجی نیست. امری که کارشناسان اقتصادی مخالف آن هستند.

به گزارش سلام نو،  بعد از ماه ها و پس از تمدیدهای چندباره ورود ایران به لیست سیاه FATF بالاخره دوران معلق بودن ایران از این لیست به پایان رسید و به صورت رسمی ایران وارد لیست سیاه شد. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی البته معتقد است این اتفاق با توجه به تمهیداتی که بانک مرکزی اندیشیده اتفاق خاصی را در بازار ارز رقم نمی زند. هرچند نباید فراموش کرد که در هفته های اخیر قیمت دلار با افزایش قابل توجهی رو به رو بوده و به اعتقاد برخی جهش بالا قبل از لیست سیاه برایش اتفاق افتاده است.

در عین حال گروه اقدام ویژه مالی در بیانیه خود ضمن بیان ورود ایران به لیست سیاه تاکید کرده اگر ایران به دو کنوانسیون مورد بحث بپیوندد، امکان تعلیق ایران از لیست سیاه وجود دارد. این در حالی است که نتیجه انتخابات نشان می دهد که به احتمال فراوان باید شاهد حضور اکثریت مطلق اصولگرایان در مجلس آینده باشیم و این بدین معنا است که احتمال پیوستن به دو کنوانسیون مورد نظر گروه اقدام ویژه مالی کمتر از حد تصور است.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه اگرچه معتقد است ورود ایران به این لیست سیاه ناشی از سیاسی کاری است و انگ پولشویی و انگ تامین مالی تروریسم وصله نچسبی است که قطعا به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد اما خود موسوی هم از موافقان پیوستن به FATF  بود.

او مثل دیگر اعضای ارشد وزیر خارجه از جمله خود جواد ظریف گفته بود برخلاف دوستان که می‌گویند پیوستن به FATF خودتحریمی است، می‌گوییم نپیوستن به FATF، خودتحریمی و محدود کردن خودمان است.

عدم انطباق با معیارهای بین المللی باعث شد تا ایران در کنار تنها کشور این لیست کره شمالی از این پس شاهد اختلالات بیشتری در زمینه  مبادلات مالی و بانکی باشد. دولت حسن روحانی اعلام کرده اندک بانک‌های خارجی (عمدتا چینی) که اینک با ایران مراوده دارند تحت فشار کارگروه اقدام مالی ممکن است دیگر با ایران همکاری نکنند.

مخالفان البته این حرف ها را نوعی فرافکنی می دانند. حسین شریعتمداری، سردبیر همیشه تندروی کیهان در این باره نوشته است: تصمیم دیروز گروه اقدام مالی -FATF- درحالی است که مدت‌هاست اکثر بانک‌ها در کشورهای غربی نه به علت عدم پذیرش FATF از سوی ایران‌، بلکه از بیم تحریم‌های آمریکا از انجام تراکنش‌های مرتبط با ایران خودداری کرده و می‌کنند. بنابراین حتی در صورت تن دادن به پذیرش ذلت‌بار کنوانسیون‌های پالرمو و CFT نیز تحریم‌های بانکی ادامه خواهد یافت. به همین علت است که آقای دکتر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است «تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف تأثیری در روابط و معاملات ما نخواهد داشت». یعنی تفنگ «FATF» فشنگ ندارد!

اینکه این تفنگ فشنگ دارد یا نه را باید در ماه های آتی متوجه شد. اما اگر چه تحلیل های مخالفان درست نباشد سوال اینجا است چه کسانی باید آماده پذیرش مسئولیت و پاسخگویی داشته باشند. حسین شریعتمداری قرار است پاسخ دهد یا سعید جلیلی، پرویز داوودی و احمد وحیدی سه چهره تاثیرگذار در رای مثبت ندادن مجمع به لوایح چهارگانه.

البته از اساس انتظار برای پاسخگویی و پذیرش مسئولیت شاید در این شرایط کمی خوش خیالی به نظر برسد. اگر پاسخگویی وجود داشت بدون تردید این بلا بر سر اقتصاد کشور نمی آمد. با این حال بد نیست اسامی مخالفان FATF را یک بار دیگر با هم مرور کنیم. البته اگر بخواهیم همه این اسامی را نام ببریم باید از تعداد بیشتری یاد شود اما این 11 نفر نقش کلیدی در به نتیجه رسیدن FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتند. منظور از این 11 نفر آیت‌الله صادق آملی لاریجانی،آیت‌الله احمد جنتی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، حسین مظفر، غلامرضا مصباحی مقدم، احمد توکلی، سعید جلیلی، پرویز داوودی و احمد وحیدی است.

برای اینکه متوجه آثار اقتصادی FATF بشویم احتمالا باید تا چند هفته دیگر صبر کنیم. از سوی دیگر تاکنون برنامه اقتصادی مشخصی از سوی دولت برای شرایط پیش رو ارائه نشده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید