«دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت که آمریکا به امضای توافق صلح با گروه طالبان افغانستان «خیلی نزدیک» شده، اما این حتما به معنای دستیابی به توافق نیست.

به گزارش سلام نو، ترامپ در برنامه رادیویی «رودکیل ویذ جرالدو» افزود: بر این باورم که ما خیلی (به توافق با طالبان) نزدیک شده ام؛ معتقدم که فرصت های خوبی برای رسیدن به توافق وجود دارد و (توافق را) خواهیم دید.

این اعلام رییس جمهوری آمریکا کمی بعد از آن بیان می شود که آمریکا و طالبان بر سر آتش بس یک هفته ای به توافق رسیدند.

ترامپ در اظهاری دیگر که قطعیت اظهار اولیه او را زیر سوال می برد، تصریح کرد: این معنایش آن نیست که ما حتما به توافق دست خواهیم یافت اما در دو هفته آینده مشخص می شود.

رییس جمهوری آمریکا گفت: ما گفت و گوی خیلی خوبی داریم و در یک تا دو هفته آینده (نتیجه آن را) خواهیم دید. آنها (طالبان) هم خواهان امضای توافق هستند.

ترامپ این را هم آشکار نگفت که توافق با طالبان آتش بسی موقت است یا صلحی پایدار.

دو روز پیش، یک مقام عالی رتبه آمریکا گفت: دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور موافقت اولیه‌اش را برای انعقاد توافقنامه‌ با طالبان افغانستان اعلام کرد.

روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت، ترامپ به صورت مشروط با عقد توافقنامه صلح با طالبان در روز دوشنبه موافقت کرده است و این توافقنامه در صورت پایبندی طالبان به کاهش خشونت، احتمالا به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان منتهی می شود.

این توافقنامه تنها در صورتی امضا خواهد شد که طالبان طی یک دوره آزمایشی حدود هفت روزه در آخر این ماه(فوریه/بهمن) تعهد خود به کاهش خشونت را اثبات کنند. اگر کاهش خشونت رعایت بشود، آنگاه انتظار می رود توافقنامه آمریکا و طالبان به مذاکرات بین افغان ها منتهی شود.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، روز سه شنبه در تماس تلفنی با «اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» رییس جمهوری و رییس اجرایی دولت افغانستان، آنها را در جریان پیشرفت مذاکرات آمریکا و طالبان قرار داد.

کاهش خشونت و اعلام آتش بس از موارد مورد مخالفت طالبان در مذاکرات با آمریکا بود.

مذاکرات آمریکا و طالبان که از مهر ماه سال جاری و در پی لغو دعوت ترامپ از این گروه برای حضور در آمریکا متوقف شده بود، در اواسط آذر ماه بار دیگر در دوحه قطر از سر گرفته شد.

دور قبلی مذاکرات یکساله طالبان و آمریکا در دوحه در حالی جریان داشت که دو طرف از نزدیک شدن به امضای توافقنامه خبر می دادند اما، در نهایت، مخالفت طالبان با اعلام آتش بس، به نوعی مذاکرات را به شکست موقت کشاند./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید