با این همه حتی تهدید ناتو هم نتوانست سوری‌ها را در پیشروی خود در ادلب مردد کند. ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روس‌ها در حال پیشرفت در ادلب است و تنها زمان مشخص می‌کند که آیا ترکیه قصد مداخله جدی‌تر در ادلب را دارد یا واقعیت روی زمین را می‌پذیرد.

سلام نو – سرویس بین‌الملل: این روزها در حالی که چین و کرونا در صدر اخبار قرار دارند ترکیه به شکل جدی در ادلب سوریه درگیر شده است، درگیری که به باور سوریه، روسیه و ایران برخلاف توافق سه جانبه سوچی است.

روسیه به طور مشخص ترکیه را متهم کرد که به قرار خود در مورد سوریه وفادار نمانده. قراری که بر مبنای قرارهای سه طرفه اجلاس سوچی و البته قول و قرارهای اردوغان و پوتین ترکیه به مناطق به دست آمده از کردها در مرزش راضی باشد و از نیروهای تروریست مخالف اسد در داخل سوریه به خصوص ادلب حمایت نکند، قولی که اکنون به صراحت به آن بی توجهی شده.

البته رجب طیب اردوغان هم ادعاهای خود را دارد و می‌گوید که آن چه اکنون رخ داده است محصول اشتباه طرف سوری است و این سوری‌ها بودند که سربازان ترک را کشتند و توافق سوچی را زیر پا گذاشتند.

حالا دست‌کم سیزده نیروی ارتش ترکیه در گلوله‌باران ده روز گذشته در استان ادلب سوریه کشته شده‌اند. رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر گفته که نیروهای سوری باید تا دو هفته دیگر تا پشت پست‌های دیدبانی ترکیه در شمال غرب سوریه عقب‌نشینی کنند، سوریه هم گفته که پاسخ محکمی به متجاوزان می‌دهد.

رئیس جمهوری ترکیه در جمع نمایندگان حزب خود یعنی عدالت و توسعه در پارلمان این کشور گفت: اعلام می‌کنم در صورت کمترین آسیبی به سربازانمان در مقرهای نظارتی یا هر جای دیگر، نیروهای حکومتی [سوریه] را از حالا بدون توجه به توافق سوچی هدف حمله قرار می‌دهیم.

ادلب شهر بسیار مهمی است چون آخرین نقطه استراتژیک سوریه است که در دست نیروهای جهادی است و باز پس‌گیری آن توسط سوری‌ها می‌تواند باعث شود تا سوریه یک گام به پایان جنگی یازده ساله نزدیک شود. اما مشکل این جا است که اگر این اتفاق به همین سادگی رخ دهد ترک‌ها باید پایگاه و پاسگاه‌های نظامی خود در ادلب را تعطیل کنند و آخرین دست آورد ملموس خود در خاک سوریه را از دست دهند و بپذیرند که میلیون‌ها دلار هزینه در طول یک دهه گذشته عملا بی‌فایده بوده.

بر اساس گزارش نیروهای حقوق بشر سوری ارتش سوریه موفق شده بخش‌هایی از حومه حلب را از شورشیان بازپس بگیرد و به این ترتیب برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲ به این سو کنترل کامل اتوبان استراتژیک "ام ۵" را در اختیار بگیرد. اتوبان "ام ۵" پایتخت سوریه، دمشق را به کلان‌شهرهای حلب، حمص و حماء در شمال آن متصل می‌کند و باز پس گیری آن به معنای در اختیار گرفتن شاه راهی مهم است.

ترکیه در این مدت از کانا‌های مختلفی سعی کرده پیش روی ارتش سوریه در ادلب را متوقف کند، اما موفق نشده. ترک‌ها ابتدا یک هیات امنیتی و نظامی روسی را به کشور خود دعوت کردند تا شاید به توافقی برسند اما هیچ دست آوردی نداشتند.

در مرحله بعد آن‌‎ها به سراغ ناتو رفتند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از آغاز نشست اخیر ناتو در جمع خبرنگاران حمله نیروهای ارتش سوریه و روسیه به ادلب را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حمله‌ها شد. او تحولات ادلب را بسیار نگران‌کننده خواند و گفت تمرکز حمله‌ها بر غیرنظامیان باعث آوراگی صدها هزار نفر شده است.

با این همه حتی تهدید ناتو هم نتوانست سوری‌ها را در پیشروی خود در ادلب مردد کند. ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روس‌ها در حال پیشرفت در ادلب است و تنها زمان مشخص می‌کند که آیا ترکیه قصد مداخله جدی‌تر در ادلب را دارد یا واقعیت روی زمین را می‌پذیرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید