سندرز در حالی این چنین خوش می‌درخشد که تا پیش از برگزاری انتخابات درون حزبی آیووا این جو بایدن، معاون سابق اوباما بود که به عنوان جدی‌ترین شانس دمکرات‌ها برای رقابت با ترامپ شناخته می‌شود.

سلام نو – سرویس بین‌الملل: پیرمرد با آن موهای پریشان و آن چشم‌های درخشان و پر هیجان هنوز مثل جوانان "کله‌اش بوی قرمه سبزی" می‌دهد و سخنرانی‌هایش پر شور، گرم و البته هیجان انگیز است.

برنی سندرز 78 ساله حالا پس از دوم شدن در آیووا، در نیوهمپشایر رای اول این ایالت را به دست آورد تا در عقب ماندگی دوباره جو بایدن نشان دهد تا چه اندازه نامزدی جدی و پراهمیت است.

سندرز در حالی این چنین خوش می‌درخشد که تا پیش از برگزاری انتخابات درون حزبی آیووا این جو بایدن، معاون سابق اوباما بود که به عنوان جدی‌ترین شانس دمکرات‌ها برای رقابت با ترامپ شناخته می‌شود.

سندرز یکی از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ هم بود. او ۴۳ ٪ از آرای دلگت‌های انتخابات مقدماتی را کسب کرد در حالی که هیلاری کلینتون در مقابل ۵۵٪ دلگت‌ها را کسب کرد. سندرز البته در همان انتخابات هم به جهت‌گیری‌های داخلی حزب دمکرات در پیروز سازی هیلاری کلینتون معترض بود.

سندرز چپ‌گراترین نامزد حزب دمکرات است که سابقه فعالیت‌های جدی سوسیالیستی دارد و مواضعش جدی‌ترین زاویه را با خط اصلی حزب دمکرات و چهره‌هایی مثل بایدن، کلینتون و حتی اوباما دارد.

سندرز هنگام اعلام دومین نامزدی خود، کمپین ۲۰۱۶ خود را «انقلاب سیاسی» نامید و اعلام کرد کمپین ۲۰۲۰ فرصت آن است که او و طرفدارانش، «این انقلاب را پیش ببرند.» شعاری که در مشهورترین کلیپ انتخاباتی سندرز هم به شکلی جدی به چشم می‌آمد.

حالا او دوباره به شکلی جدی قد علم کرده و از چهره‌ای چون جو بایدن هم با فاصله‌ای جدی جلو افتاده است. سندرز در انتخابات نیوهمپشایر ۲۵.۷ درصد آرا را به دست آورده و نزدیک‌ترین رقیب او بوتجج، به ۲۴.۴ درصد آرا دست پیدا کرده است. امی کلوبوچار صاحب ۱۹.۷ درصد آرا شده است. وارن ۹.۳ درصد آرا و بایدن ۸.۴ درصد آرا را از آن خود کرده‌اند.

او در انتخابات آیووا هم با فاصله کمی از بوتجج دوم شد تا حالا بسیاری به این فکر کنند که ائتلاف سندرز و بوتجج شاید بتواند جدی‌ترین تهدید ممکن علیه دونالد ترامپ را خلق کند.

نکته نگران کننده برای جو بایدن چه بود؟ این که یکی از محبوب‌ترین معاونان رئیس جمهور تاریخ آمریکا حتی یک رای دلگیت هم در نیوهمپشایر به دست نیاورد، هرچند این چیز عجیبی نبود و بایدن در یکی از مناظرات اخیر پیش بینی کرده بود که در این ایالت ضربه بخورد. او برای همین به سرعت عازم کارولینای شمالی شد تا شاید اولین پیروزی خود را در این ایالت رقم بزند.

اما سندرز با تمام ظرفیت‌هایش مشکلی جدی دارد و آن هم عدم حمایت چهره‌های اصلی و ساختار حزب دمکرات از او است. به عنوان مثال جان کری، وزیر خارجه اوباما و از حامیان بایدن در یکی آخرین نظرات خود به صراحت از پایین کشیده شدن حزب دمکرات توسط سندرز اظهار نگرانی کرده بود.

مخالفت حامیان ثروتمند حزب دمکرات و چهره‌های متنفذ این حزب با سندرز چیز تازه‌ای نیست و او بارها مخالفانش را به کار شکنی در مسیر نامزدی‌اش متهم کرد، مخالفانی که نگرانند ماشین انتخاباتی سندرز زورش به ماشین انتخاباتی ترامپ نرسد و از میدان به در شود.

توماس فریدمن، تحلیلگر شناخته شده آمریکایی و از مخالفان نامزدی سندرز می‌گوید: سندرز در مقابل ترامپ در نظرسنجی‌ها درصد‌های خوبی دارد. اما ماشین ترامپ هنوز بر او تمرکز نکرده است. ترامپ هنوز فیسبوک را با تبلیغاتی درباره نحوه سپری شدن ماه عسل سندرز در شوروی بمباران نکرده است.

حال باید دید حزب دمکرات چه می‌کند؟ آیا در صورت دومین پیروزی سندرز در انتخابات‌های درون حزبی حاضر می‌شود به جای حمایت از بایدن روی سندرز سرمایه‌گذاری کند یا برای حذف سندرز از رقابت دست به هر کاری می‌زند؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید