نمایندگی مجلس به انسان‌هایی شجاع نیاز دارد که در صورت تشخیص انحرافات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایستادگی کنند و از هزینه دادن در این راه ترسی نداشته باشند.

سلام نو - سرویس سیاسی: انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است و بسیاری به این فکر می‌کنند که به چه کسی با چه ویژگی‌هایی رای دهند تا یک نماینده خوب راهی مجلس شود. یک نماینده خوب ویژگی‌های ریز و درشت بسیاری دارد ولی شاید بتوان از منظر سیاسی چند ویژگی را برای آن‌ها ضروری‌تر از دیگر ویژگی‌ها دانست.

وعده‌های عاقلانه و راست بدهد!

واقعیت این است که یک نماینده مجلس هرچند اختیارات مهمی دارد ولی محدودیت‌هایی هم دارد. یک نماینده به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد ایران را درست کند، بنزین را ارزان یا فقرا را پولدار کند. کسی که چنین وعده‌ای بدهد دروغ می‌گوید.

کسی که به شما وعده آسفالت شدن یک کوچه یا تعویض در یک مسجد را می‌دهد هم هرچند دروغ نمی‌گوید اما وعده عاقلانه و درستی به شما نمی‌دهد.

هر نماینده در مجلس نماینده کل ملت ایران است و باید بتواند نگاه ملی داشته باشد. این نگاه البته نافی نگاه به مشکلات حوزه انتخابیه خود نیست ولی حل مشکلات حوزه انتخابیه با آسفالت کردن یک کوچه ممکن نیست.

مشهور بودن کافی نیست، نماینده باید مجرب و کارآمد باشد

ورزشکاران، هنرمندان و دیگر چهره‌های مشهور گاه هوس حضور در مجلس یا شورای شهر را می‌کنند ولی در نهایت عموما حضورشان در چنین نهادهایی سودی برای مردم ندارد. به تجربه حضور عباس جدیدی و حسین رضازاده در شورای شهر تهران یا حضور علیرضا دهقان، گوینده اخبار قدیمی صدا و سیما در مجلس دقت کنید! کارنامه این افراد حتی اگر مثل کارنامه عباس جدیدی غیرقابل دفاع نباشد اصولا کارنامه پر باری نیست و چیزی به شهر و کشور اضافه نکرده.

نماینده مردم بودن

باید به کسی رای داد که وام دار مردم باشد نه چهره‌های خاص و اسپانسرهای مالی ریز و درشتی که هزینه انتخابات را می‌دهند. البته این مسئله به معنای مخالفت با رای حزبی نیست. اتفاقا نماینده‌ای که به یک حزب مشخص و با شناسنامه وابسته باشد قابل اعتنا‌تر است و شما می‌توانید با اطمینان بیشتری به او رای دهید.

شجاع بودن

نمایندگی مجلس به انسان‌هایی شجاع نیاز دارد که در صورت تشخیص انحرافات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایستادگی کنند و از هزینه دادن در این راه ترسی نداشته باشند.

نمونه مشخص این جنس از نمایندگان علی مطهری است که آن‌چه اعتقاد دارد را می‌گوید و از نامه نوشتن برای حصر یا مبارزه با فساد اقتصادی ترسی ندارد، حتی اگر مثل امروز به رد صلاحیتش منجر شود.

شناسنامه‌دار بودن

همان‌طور که نباید صرفا به مشاهیر رای داد باید از رای دادن به چهره‌های بی نام و نشان نیز خود‌داری کرد! به کسانی رای دهید که سابقه سیاسی، اجتماعی و اجرایی مشخص و روشنی دارند یا از سوی چنین چهره‌هایی حمایت می‌شوند.

به طور مشخص آن‌چنان که پیش از این هم گفته شد در این موارد رای دادن به کسانی که سابقه روشن فعالیت حزبی یا اجتماعی دارند گزینه بهتری از مستقلان یک شبه‌ای است که از ناکجا آباد پیدا می‌شوند.

حقوق، سیاست و اقتصاد خوانده باشد

هرچند حضور چهره‌هایی با تخصص مختلف در مجلس خوشایند است ولی حضور دانش آموختگان سیاست، حقوق و اقتصاد در قلب قانون‌گذاری کشور اهمیت و ضرورت بیشتری دارد.

اصلی‌ترین وظیفه مجلس شورای اسلامی قانون‌گذاری است و قانون‌گذاری بیش از هرچیز به تبحر در حقوق و سیاست نیازمند است، آن‌چنان که برای برنامه‌های اقتصادی که در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد حضور اقتصاد خواندگان ضروری است.

شاید بگویید در این وضعیت پزشکان، اهالی حوزه، دانشگاه و دیگر اقشار چه می‌شود؟ آن‌ها به چهره‌هایی نیاز دارند که آنان را نمایندگی کنند. این حرف درباره یک قرن پیش و مجلس مشروطه پر بی‌راه نیست ولی امروز هر نماینده می‌تواند یک تیم مشاور داشته باشد و به این شکل نمایندگی اقشار مختلف را نیز انجام دهد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید