همانطور که از چند روز پیش بینی می‌شد جبهه هوای سرد به شمال کشور رسید و گیلان سبز پوش را با برفی شبیه برف‌های میانه دهه هشتاد رو به رو کرد. برفی که از رشت تا خلخال را در نوردید و جاده‌های شمالی کشور را یک دست سپید پوش کرد، سپیدی‌ای که وضعیت گیلان را کم و بیش قرمز کرد.

سلام نو – سرویس سیاسی: برف سنگین و سرمای شدید گیلان را زمین‌گیر کرده و بحرانی جدی را در نقاط مختلف این استان رقم زده است.

همانطور که از چند روز پیش بینی می‌شد جبهه هوای سرد به شمال کشور رسید و گیلان سبز پوش را با برفی شبیه برف‌های میانه دهه هشتاد رو به رو کرد. برفی که از رشت تا خلخال را در نوردید و جاده‌های شمالی کشور را یک دست سپید پوش کرد، سپیدی‌ای که وضعیت گیلان را کم و بیش قرمز کرد.

محور جاده قدیم و آزاد راه قزوین به سمت رشت و محور سراوان به سمت فومن از راه‌هایی بودند که مسدود شدند. نادر رحمانی، رئیس ‏مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس ناجا گفته که بعضی از خودروها در این مسیر دپو و ‏در محل متوقف شده‌اند تا پس از بازگشایی محور به مسیر خود ادامه دهند. با این همه جاده اسلام به خلخال به شکل جدی مسدود است و تصاویر آخر زمانی و عجیب از خلخال و ماشین‌هایی که در برف دفن شده منتشر می‌شود.

دفن شدن خودروها در برف در یک سو و قطع گاز و برق در سوی دیگر بحران را در گیلان تشدید کرده است. صبح امروز فرمانداران رودسر و لنگرود مشکل اصلی شهرستان‌هایشان را نبود برق عنوان و تاکید کردند: متاسفانه تا برق وصل نشود مشکل حل نخواهد شد. قطعی برق موارد دیگر را تحت تاثیر قرار داده است.

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود هم که در محل این بحران حضور دارد قطع برق را اساسی‌ترین مشکل شرق گیلان عنوان و اظهار کرد: مدیران کل برق استان توانایی رفع این مشکل را ندارند لذا می‌طلبد وزیر نیرو شخصا در استان حاضر شده و نسبت به رفع قطعی برق اقدام کند.

او نیز با تاکید بر اینکه از دو هفته قبل بارش چنین برفی پیش‌بینی شده بود، به ایسنا گفت: متاسفانه مجموعه مدیریت بحران استان در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده البته از اقدامات انجام شده تقدیر و تشکر می‌کنم اما باید تمهیدات بهتر و بیشتری برای مقابله با این بارش از قبل پیش‌بینی شده، اندیشیده می‌شد.

در پی همین وضعیت بحرانی، حس روحانی رئیس جمهور به وزیران راه و شهرسازی ، نیرو ، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور دستور داد تا تمامی امکانات وزارتخانه های خود را برای تسریع در روند خدمت رسانی به مردم و کاستن از مشکلات ناشی از این  بارش ها بکار گیرند.

همچنین آن طور که علی رضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در توئیتر نوشت: دکتر محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه به نمایندگی از رییس جمهور برای رسیدگی و بررسی مشکلات آسیب دیدگان بارش سنگین برف در استان گیلان به این استان عزیمت کرد.

اقدام رئیس جمهور در صدور دستور برای رسیدگی ویژه به بحران گیلان قابل تقدیر است ولی پرسشی که از ایشان، وزیر کشور و مسئولان استانی می‌شود پرسید این است که چرا با وجود پیش بینی چنین وضعی اقدامات لازم را در جهت کاهش شدت بحران نکردند؟ چرا هیچ نشانی از اقدامات پیشگیرانه در استان مشاهده نمی‌شود؟

چرا وزیر کشور به عنوان مسئول مستقیم بحران‌های این چنینی نه در دل این بحران نه در دل دیگر بحران‌های حساس کشور حضور ندارد؟ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در تمام سالیان گذشته دقیقا برای مدیریت بحران در کشور چه کرده و چه گام رو به جلویی برداشته و اکنون برای گیلان چه می‌کند؟

به نظر می‌رسد دیر یا زود باید فکری برای بحران مدیریت بحران در کشور کرد و گرنه بالاخره این شیوه مدیریت بحران‌زا هزینه‌های خود را به کشور تحمیل می‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید