ظاهرا نقش مایک در ترور حاج قاسم چنان پررنگ بوده که تحلیل‌گر رادیو فردا آن را "بزرگ‌ترین موفقیت مایکل دی اندریا" دانسته و آن را هدیه‌ای دانسته که او در اختیار نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی قرار داده.

سلام نو – سرویس بین الملل: روز گذشته خبر ساقط شدن یک هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان به شدت توجه‌ها را جلب کرد، به خصوص وقتی که طالبان رسما مسئولیت ساقط کردن این هواپیما را پذیرفت.

ارتش آمریکا پس ازسکوتی شش ساعته و تعجب آور اعلام کرد که هواپیمای ساقط شده متعلق به ارتش این کشور بوده و مورد حمله قرار نگرفته و خودش سقوط کرده. آمریکا هم‌چنین در مورد دلیل سقوط و ماهیت و سرنوشت سرنشینان آن اظهار نظری نکرده.

به مرور شایعاتی دست به دست شد که هواپیمای ساقط شده حامل چهره‌هایی بلند پایه از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بود، شایعات که با وجود قوی بودن تاکنون توسط آمریکا تایید نشده.

یکی از شایعاتی که از شب گذشته به طور جدی در حال دهان به دهان شدن است این است که مایکل دی‌آندریا، مشهور به آیت‌الله مایک در این حمله کشته شده است.

آیت الله مایک کیست؟

مایک افسر ارشد سازمان سیا است که از ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ماه ۱۳۹۶) به عنوان مدیر جدید اداره عملیات‌های مخفی سیا در ایران منصوب شد و نه تنها در پروژه ایران بلکه در مجموعه پروژه‌های آمریکا در خاورمیانه چهره‌ای موثر و صاحب نفوذ بود.

دی اندریا در ویرجینیای شمالی بزرگ شده و حدوداً ۶۰ ساله است و با همسر هندی خود زندگی می‌کند. شهرت مایک به آیت‌الله به خاطر مسلمان بودن او و گرویدن او به اسلام در دوران جوانی به خاطر همسر مسلمانش است.

اگرچه گفته می‌شود دی‌آندریا این روزها شصت ساله است ولی تاریخ تولد یا سن دقیق او مشخص نیست. با این وجود، آن‌چه می‌دانیم این است که وی سال ۱۹۷۹ به سیا پیوست، هرچند تا پیش از آوریل سال ۲۰۱۵ کسی از نام واقعی او خبر نداشت. پیش از آن او را بیشتر به عنوان آیت‌الله مایک یا شاه‌زاده تاریکی می‌شناختند.

نام مایک تا یک ماه پیش با عملیات‌ها پهپادی آمریکا در منطقه و عملیات قتل اسامه بن لادن گره خورده بود، اما پس از ترور سپهبد قاسم سلیمانی نام او به عنوان یکی از چهره‌های موثر این عملیات مطرح شد.

ظاهرا نقش مایک در ترور حاج قاسم چنان پررنگ بوده که تحلیل‌گر رادیو فردا آن را "بزرگ‌ترین موفقیت مایکل دی اندریا" دانسته و آن را هدیه‌ای دانسته که او در اختیار نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی قرار داده.

رزومه دی‌آندریا شامل موفقیت‌ها و شکست‌های زیادی است. موفقیت‌های او در طرح‌های خودشان شامل گسترش برنامه حملات پهپادی سیا و عملیات ترور بن‌لادن و البته ترور «عماد مغنیه» از رهبران برجسته نظامی و اطلاعاتی حزب‌الله لبنان بود. آن چنان که بزرگ‌ترین شکستش اشتباه در شناسایی «همام البلوی» بود.

چرا مایک برای میز ایران انتخاب شد؟

همکاران دی‌آندریا در مرکز مبارزه با تروریسم سیا او را فردی سخت‌کوش و متعهد معرفی می‌کنند که پیش از طلوع آفتاب سرِ کارش حاضر می‌شد و گاهی حتی شب را هم در دفتر کار می‌خوابید و به خانه‌اش نمی‌رفت. البته همین عادت موجب شد تا در این مدت دوباره به کشیدن سیگار روی بیاورد که ۱۰ سال بود آن را کنار گذاشته بود.

مایک سخت‌کوش، قاطع و خشن است و نشان داده هر جا که بوده توانسته دست آوردهای ملموس و روشنی در منافع آمریکا به دست بیاورد. او در حالی نه سال رئیس مرکز مبارزه با تروریسم سیا بوده که روسای قبلی این مرکز هیچ کدام بیش از سه سال در این پست دوام نیاوردند.

همین ویژگی‌های قابل توجه و دست آوردهای پی در پی مایک باعث شد تا ترامپ خشن‌ترین و البته کارآمدترین چهره ممکن را برای مبارزه با ایران انتخاب کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید