اقتصاد ایران در سال 99 همچون سال 98 درگیر تنگناهای زیادی خواهد بود. کروکی اقتصاد ایران که همان بودجه سال 99 است ابعاد این چالش را تا حدی برای ما واضح می‌کند. کسری بودجه، تورم، افزایش هزینه‌های جاری، تحریم‌های نفتی و ... همگی چشم انداز تیره‌ای از اقتصاد ایران در سال 99 ارائه می‌دهد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: به اعتقاد بیشتر کارشناسان اقتصاد ایران در سال 99 با مشکلاتی به مراتب پیچیده تر از سال 98 رو به رو است. این را پس از انتقادات به بودجه سال 99 هم می‌شد متوجه شد.

به گزارش سلام نو، اگر چه این روزها خبرها حکایت از افزایش یارانه ها تا سقف 72 هزار تومان دارد و اگر چه اختصاص بسته های معیشتی به اقشار گوناگون جامعه در دستور کار دولت قرار گرفته اما مطمئنا اینها نمی تواند مرهمی بر زندگی مردم که در این دو سال آسیب دیده باشد.

در شرایطی که چشم انداز مناسبی برای اقتصاد ایران در سال 99 دیده نمی شود و خط فقر و طبقه متوسط بیش از پیش به هم نزدیک شده اند فعالان کارگری خواستار افزایش بیش از صد درصدی حداقل دستمزد هستند. به اعتقاد آنها باید پایه حقوق حداقل به چهار یا پنج میلیون تومان برسد تا بتوان از پس هزینه‌های زندگی برآمد. اگر چه این سخن کارگران صحیح است اما با شرایط فعلی به نظر نمی رسد امکان عملیاتی شدن آن وجود داشته باشد.

آنچه مسلم است سال 99 هم مثل سال 98 با مشکل فروش نفت مواجه خواهیم بود. با این حال در همین راستا نیم نگاهی به بودجه سال آینده بسیاری را نگران کرده است چرا که بودجه 99 در حالی با فروش یک میلیون بشکه نفت روزانه بسته شده که پیش‌بینی بانک جهانی بر مبنای فروش و صادرات ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز بنا شده است.

در بحث تورم هم باید شاهد افزایشی بیش از این باشیم. اخیرا آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی گفته  ایران نباید دوباره در سال 99 دچار تورم شود چرا که این تورم های دوره ای حاکی از این است که عده ای به دنبال سود بردن در اقتصاد هستند و هموار با ایجاد فضای تورمی قیمت کالا ها را بالا می برند.

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه در همین راستا خاطرنشان کرده افزایش تورم در سال آینده به عوامل بسیاری بستگی دارد ولی قطعا آن چیزی که اتفاق خواهد افتاد با این مقدار بودجه‌ای که دولت پیشنهاد داده و اقداماتی که در این چند وقته به دلیل کاهش فروش نفت، کاهش واردات و ثبت سفارشات انجام شده بسیار بیشتر از امسال خواهد بود. تورم امسال طبق آمارهای رسمی ۴۶ درصد است که البته به نظر می‌رسد این عدد باید بالاتر باشد.

به نظر می رسد کسری بودجه در سال آینده یکی از پاشنه آشیل های جدی اقتصاد کشور در سال آینده باشد. از 55 هزار میلیارد تا 200 هزار میلیارد عددهایی است که برای کسری بودجه در سال 99 برآورد شده است. پاسخ‌های متعددی بین ۵۵ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان داشته است. این در شرایطی است که دولت مدعی است که بودجه تراز بسته شده و سال آینده شاهد کسری بودجه قابل توجهی نخواهیم بود. در جدیدترین تخمین مرکز پژوهش‌های مجلس میزان کسری حدودا ۱۳۱ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

صندوق بین‌المللی پول نیزگزارشی تحت عنوان «چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌ای خاورمیانه و آسیای مرکزی» منتشر کرده که در آن به بررسی وضعیت کشورهای منطقه به وِیژه ایران پرداخته است. این صندوق که پیش تر از رشد اقتصادی منفی نه و نیم درصدی ایران خبر داده بود، اخیرا گفته تا انتهای سال ۲۰۲۰ نیز اثر تحریم بر اقتصاد تخلیه شده و می‌توان انتظار رشد اقتصادی صفر را در این سال داشت. این نهاد معتقد است با وجود تحریم‌های سخت امریکا علیه ایران، ارزش تولید ناخالص از رقم برآوردی ۴۵۸ میلیارد دلار در سال جاری میلادی به ۴۶۳ میلیارد دلار در سال آینده میلادی می‌رسد. این در حالی است که بانک جهانی پیش بینی کرده برای دومین سال متوالی ایران رکود را تجربه کند و رشد اقتصادی هم به ۸/۷- درصد برسد.

در بحش دیگری از این گزارش آمده است: ایران میزبان یک میلیون پناهنده است که با توجه به مشکلات ساختاری و اقتصادی ممکن است به کشورشان بازگردند. دفتر مهاجرت سازمان ملل گزارش داده که بیش از ۵۰۰ هزار تبعه افغان در ۹ ماه سال ۲۰۱۸ از ایران خارج شدند که بیش از دو برابر دوره مشابه در سال ۲۰۱۷ است.

نیازی به توضیح نیست که بخش بازرگانی کشور هم به واسطه مشکلات فراگیر اقتصادی درگیر دشواری های زیادی است. چنانچه در کنار همه اینها افزایش 310 هزار میلیاردی هزینه های جاری را هم قرار دهیم شرایط بدتر به نظر می‌آید. اقتصاد ایران در سال 99 همچون سال 98 درگیر تنگناهای زیادی خواهد بود. کروکی اقتصاد ایران که همان بودجه سال 99 است ابعاد این چالش را تا حدی برای ما واضح می‌کند. کسری بودجه، تورم، افزایش هزینه‌های جاری، تحریم‌های نفتی و ... همگی چشم انداز تیره‌ای از اقتصاد ایران در سال 99 ارائه می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید