از شهلا جاهد تا مهناز افشار، از ریحانه جباری تا دل‌آرا دارابی و از افسانه نوروزی تا ندا آقا سلطان نامش با مجموعه‌ای از جنجالی‌ترین پرونده‌های سه دهه اخیر کشور گره خرده است.

سلام نو - سرویس سیاسی: از شهلا جاهد تا مهناز افشار، از ریحانه جباری تا دل‌آرا دارابی و از افسانه نوروزی تا ندا آقا سلطان نامش با مجموعه‌ای از جنجالی‌ترین پرونده‌های سه دهه اخیر کشور گره خرده است.

عبدالصمد خرمشاهی با چنین پیشینه‌ای از مشهورترین و البته به طور عجیبی کم حاشیه‌ترین وکلای ایران است که هم‌چنان به صورت تمام وقت وکالت می‌کند و به انگیزه تحقق عدالت وارد دادگاه‌های مختلف می‌شود.

در گفت‌وگو با او نگاهی داشتیم به تجربیات مهم دوران وکالتش و البته دو پرونده مهمی که اخیرا توجه عموم مردم را حسابی جلب کرده است، پرونده محمد علی نجفی و پرونده مهناز افشار.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی سلام نو با عبدالصمد خرمشاهی را تماشا کنید.

متن کامل گفت‌وگو با عبدالصمد خرمشاهی را اینجا بخوانید.

درباره پرونده ندا آقا سلطان:

زمانی که من پرونده ندا را پذیرفتم بارها در رسانه‌ها هم گفتم حق این خانواده است که وکیل داشته باشند و از خونی که ریخته شده دفاع شود. بالاخره دو سال بعد از مصاحبه‌ها متهم در بازپرسی حاضر شد و مسئله رسیدگی شد. من آن‌جا هم گفتم فارغ از مسائل سیاسی و زنده باد و مرده باد یک فردی بدون دلیل با گلوله کشته شده است و حق خانواده او است که مطالبه اجرای عدالت را داشته باشند.

درباره پرونده محمد علی نجفی:

من به خاطر دارم قبل از جلسه اول بازپرسی ایشان، برادرزاده ایشان به من زنگ زد و گفت آقای نجفی گفته شما بیایید! من گفتم به ایشان بگویید این پرونده حداقل یک سال در دادسرا کار دارد. عصر شما بیایید دفتر برای وکالت دادن تا من هم وارد پرونده شوم.

نیم ساعت بعد برادرزاده ایشان مجدد زنگ زد و گفت شما بیا که من مجدد گفتم الان ضرروی نیست. با این حال در کمال تاسف و تعجب دیدیم که کیفر خواست در کمتر از یک ماه صادر شد! من همان موقع مطلب نوشتم که چرا شخصیت متهم یا نوع جنایت باید باعث شود که قوانین تحت الشعاع قرار بگیرد؟

این‌جا خیلی از مقررات نادید گرفته شد و بسیاری از مسائل آئین دادرسی کیفری که حافظ حقوق متهم است رعایت نشد. در این پرونده تمام جزئیات به سرعت افشا شد. از ابتدا تا صدور حکم پرونده دو ماه طول کشید و در نهایت آن طور که حدس می‌زدم حکم نقض شد و دوباره رسیدگی شد.

درباره پرونده مهناز افشار:

روزی که من وکیل ایشان شدم گفتم اجازه بدهید در دادگاه حاضر شویم ببینیم اتهام و ادله چیست. اصلا اکانت طلبه بابلی واقعی بوده یا نه؟ متاسفانه اینجا هم ما آچمز شدیم. از یک سو بازپرس اصرار بر حضور شخص ایشان داشت و از طرف دیگر ما هم دسترسی به پرونده نداشتیم. در نهایت چند وقت پیش من را در بازپرسی خواستند و گفتند موکل شما می‌آید یا نه؟ که من گفتم مطلع نیستم و وقت نظارت بگذارید. بعد هم گفتم در جرایم حق‌الناس ضرورتی به حضور متهم نیست و حضور وکیل کفایت می‌کند.

نکته‌ای که باید گفت این است که اتهام تبلیغ علیه نظام قبلا هم بوده ولی با زرنگی یک خبرنگار دوباره پررنگ شد و بعد هم افکار عمومی این را با یک کلیپ و یک جمع خاص مرتبط کرد، در حالی که این طور نبوده.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید