۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 40764808

اظهارات خلاف واقع ترامپ درباره وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر خواسته ایران برای مذاکره با آمریکا باعث تعجب همگان شده است. 

به گزارش سلام نو، ۱ - روزنامه معتبر واشنگتن پست می نویسد دونالد ترامپ از ابتدای ورود به کاخ سفید تاکنون قریب به ۱۷ هزار دروغ و ادعای واهی مطرح کرده است.

۲ - یکی از جدیدترین دروغ‌های ترامپ، جمله نسبت داده شده به محمد جواد ظریف است: «وزیر امور خارجه ایران می گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می خواهد که تحریم ها برداشته شود».

۳ - ظریف چنین جمله ای نگفته است بلکه در پاسخ به این سوال که «آیا شما احتمال مذاکره با آمریکا بعد از کشته شدن سردار سلیمانی را رد می کنید؟» گفته است : «... دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌ اش را جبران کند؛ تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد. ما کماکان بر سر میز مذاکره هستیم. آنها میز را ترک کردند... ».

۴ - رییس جمهوری آمریکا با این دروغ دو هدف عمده را دنبال می‌کند، یکی مرعوب کردن وزیر امور خارجه ایران برای چشم پوشی از گفت و گو با رسانه های غربی و دوم، ایجاد شکاف در کشور و برهم زدن وحدت.

۵ - ترامپ و مشاورانش امیدوارند با راه انداختن جنجال و بالابردن هزینه‌های سیاسی اظهار نظر ظریف در داخل ایران، وزیر امور خارجه را از گفت و گوهای بیشتر با رسانه‌ها منصرف و دیپلماسی عمومی ایران را زمینگیر کند.

۶ - ترامپ و مشاورانش در تلاش هستند وزیر امور خارجه ایران یا حتی، رییس جمهوری ایران را افرادی مشتاق به مذاکره با آمریکا معرفی نمایند تا زمینه شکاف در میان مسوولین ایرانی و حملات لفظی برخی جریان های سیاسی در ایران علیه دولت و شخص ظریف را فراهم کنند.

۷ - ضربه زدن به این انسجام به قدری حائز اهمیت است که رییس جمهوری آمریکا با وجود متن مکتوب و قابل دسترسی مصاحبه ظریف با اشپیگل، چنین دروغ فاحشی را به وزیر امور خارجه ایران نسبت می‌دهد.

۸ - هیچ فردی از جمله محمد جواد ظریف خالی از اشتباه و خطا نیست و نقد عملکرد و نگرش های وی در جای خود ضرورت دارد.

۹ - با این حال، نباید تلاشی را که با تحریم ظریف آغاز شد؛ سپس روادید سفر وی به مقر سازمان ملل را نشانه رفت و اکنون به ادعایی واهی در توئیتر تقلیل یافته است، کم اهمیت قلمداد کرد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید