قوم لر از هزاران سال قبل در این ناحیه زندگی می‌کردند تا این که مهاجران در سال ۷۰۰ تا ۸۰۰ پیش از میلادی برای اولین بار پا به ایران گذاشتند. زبان لری قرابت بسیاری به زبان فارسی کنونی یافته است اما این ها تمام جذابیت های استان لرستان نیست و فرهنگ ، لباس و غذاهای محلی لرستان همواره در تمام نقاط ایران دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

در این مطلب سلام نو به سراغ استان لرستان و غذاهای محلی آن رفتیم با ما همراه باشید.

غذاهای محلی استان لرستان

خورشت سیب

به طور معمول در غذاهای استان لرستان مواد مغذی و مفیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله گوشت قرمز که جزو اجزای اصلی غذاهای محلی لرستان می باشد. خورشت سیب هم همینطور است و دارای شیره انگور گوشت گوسفند و نشاسته ذرت است که غذایی بسیار مقوی می باشد و همچنین وجود سیب در این خورشت طعم بسیار خاصی را به آن می دهد.

کوفته نخودچی

کوفته نخودچی که شباهت بسیاری به کوفته های دیگر مناطق ایران دارد با آرد نخودچی درست می شود یکی از کوفته های خوش طعم ایران است که با سس مخصوص سرو می‌شود و همچنین از ادویه های خاصی همچون زعفران در آن بکار می رود.

کباب بروجرد

به دلیل اینکه در این منطقه افراد بیشتر به دامداری و پرورش دام مشغول می‌باشند طبعاً باید کباب های خوشمزه هم داشته باشند و اگر به لرستان سفر کردیم خوردن کباب بروجرد را از دست ندهید.

آش شله ماش

همانطورکه گفته شد لرستان به کباب هایش بسیار معروف است اما آش هایی در این منطقه طبخ می‌شود دست کمی از کباب هایش ندارد در آش های استان لرستان حبوبات پایه اصلی آن می باشد و این آش غذاهای محلی لرستان به ویژه شهرستان دورود از توابع استان لرستان می باشد .

آش گوشت خرم آباد

برخلاف اسم آنکه  همچون آش را تداعی می‌کند اما باید گفت که چنان شباهتی به آش ندارد به این غذای محلی زیربرنجی هم نیز گفته می‌شود در واقع نوعی چلوگوشت می باشد که در مجالس رسمی آن را صرف می‌کنند این غذا را در سینی‌های بزرگ بر روی میز می گذارند و هر پرس آن برای سه نفر کافی می باشد.

خورشت قلیه ترش

اگر از خود اهالی استان لرستان بپرسید که چه غذای محلی شما دارای طرفدار بسیار زیادی می باشد احتمالاً اشاره به خورشت قلیه ترش خواهند کرد این خورشت به "کلیه ترش" هم معروف می باشد که از گوشت سیب زمینی و رب انار تشکیل شده است  و همچنین می توانید در صورت تمایل به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ نیز استفاده کنید.

سغدو یا دلمه سیراب شیردان

سغدو همان دلمه سیراب شیردان است برای برنج آلو و گردو نیز می‌باشد و طعم بسیار خاصی دارد و تمام این مواد را در شکمبه گوسفند می ریزند و با نخ سوزن می دوزند و سپس بر روی حرارت ملایم می پزند.

آبگوشت دوگوله دودار

آبگوشت دوگوله دودار آبگوشت دوغ دار هم می‌گویند و از جمله غذاهای اصیل استان لرستان است همچنین در نواحی اراک نیز طبخ میشود . این آبگوشت کشک لری هم می‌گویند که در فصل سرما اهالی لرستان بسیار آن را درست می کنند .

گوله ریزه

گوله یا همان کوفته قلقلی از غذاهای محلی این استان می باشد که دارای برنج خرد شده سیب‌زمینی و  آرد گندم است و در شب‌های زمستان طرفدارهای بسیار زیادی دارد.

چزنک رغو

یک نان روغنی می باشد که مخصوص استان لرستان است و شبیه به نان فطیر است . تهیه آن از روغنی به نام رغو استفاده می‌شود شیره انگور و خرما هم نیز در آن به کار برده می‌شود .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید