بلومبرگ در گزارشی به بررسی دلایل تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها و ادغام اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی پرداخت. 

به گزارش سلام نو، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به تلاش‌های شش ساله دولت ایران برای اتصال اقتصاد این کشور به اقتصاد جهانی با احتمال پیروزی احزاب محافظه کار در انتخابات پارلمانی نوشته است که مهم‌ترین چالش پیش روی دولت و مجلس آینده، بحث اقتصاد خواهد بود.

سیروس رزاقی، مدیر موسسه " آرا اینترپرایز" گفت: برداشت من این است که تحریم ها تنها بخشی از مشکل کشور در زمینه دشواری انجام کسب و کار و تضعیف بخش خصوصی است. آنچه ما نیازمندش هستیم اصلاحات ساختاری واقعی گسترده است تا بهره وری در کشور چه با تحریم و چه بدون تحریم افزایش یابد.   اگر بخواهیم صادق باشیم، من هیچ دستور کار یا خط مشی واقعی ای برای حل این مسائل مشاهده نمی کنم.

در حال حاضر بخش خصوصی در ایران بخش بزرگی از صادرات ۴۰ میلیارد دلاری این کشور را انجام می دهد و بانک مرکزی ایران هفته گذشته اعلام کرد که اقدامات لازم برای تسهیل صادرات بخش خصوصی را انجام خواهد داد. بلومبرگ با اشاره به کاهش ارزش ریال پس از خروج آمریکا از برجام نوشت: این که اقتصاد ایران چگونه توانسته است در برابر شرایط موجود تاب‌آوری داشته باشد باعث تعجب است.

بلومبرگ کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را یکی از عوامل تشدید فشار به اقتصاد در ماه های اخیر دانسته و می نویسد: در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، قیمت هر بشکه نفت به ۱۲۰ دلار رسیده بود اما اکنون قیمت ها در حدود نصف آن رقم یعنی محدوده ۶۰ دلار قرار دارد. جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد در دانشگاه "ویرجینیا تک" گفت: آینده اقتصاد ایران به دو سوال بستگی دارد: آیا تولیدکنندگان قادر به تولید خواهند بود و اگر بله، آیا قادر خواهند بود تولیدات خود را صادر کنند یا خیر؟

به گفته الی گرانمایه، کارشناس مالی در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، دلایل ونزوئلایی نشدن اقتصاد ایران متعدد است. ایران از نظر موقعیت ژئوپلتیکی نیز موقعیت ممتازی دارد و در مسیر بازارهای اصلی نفت و طرح جاده و کمربند چین قرار گرفته است./ ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید