مگر می‌شود در این مملکت همه اشتباه کنند جز شورای نگهبان؟ عملکرد شورای نگهبان در روزهای اخیر مورد انتقاد رئیس جمهور، رئیس مجلس و عمده فعالین سیاسی بود و حتی کار به جایی رسیده که پسر آیت‌الله جنتی هم از عملکرد شورای نگهبان انتقاد کرده.

سلام نو – سرویس سیاسی:  بالاخره شورای نگهبان کاری که دلش می‌خواست را کرد و یکی از گسترده‌ترین رد صلاحیت‌های تاریخ جمهوری اسلامی را رقم زد تا احتمالا به گمان خودش زمینه را برای شکل گیری یک مجلس جوان و انقلابی آماده کند.

اما شور و شوق شورای نگهبان برای یک دست کردن مجلس آینده و تبدیل رقابت انتخاباتی به انتخابات رفاقتی چنان زیاد است که به عواقب گام‌هایی که بر می‌دارد فکر نمی‌کند.

عباسعلی کدخدایی با اشاره به رد صلاحیت 90 نماینده مجلس عمده این رد صلاحیت‌ها را مرتبط به مسائل اقتصادی دانست و در واکنش به علی لاریجانی که مسائل اقتصادی را تکذیب کرده بود در توئیتی نوشت:

هر روز تعدادی از نمایندگانی که صلاحیت آنان تایید نشده با اعضا شورای نگهبان ملاقات می کنند. مدارک و دلائل برای آنان تبیین شده و توضیحات آنها استماع می گردد. اگر چه دفاع رئیس مجلس از همکاران قابل درک است، لیکن مناسب بود نمایندگان نیز مستندات را به رئیس مجلس ارائه می کردند.

این که آقای کدخدایی تاکید دارند که بیشتر این نود نماینده به دلایل اقتصادی رد صلاحیت شده‌اند نشان می‌دهد که حدود یک سوم تایید صلاحیت شدگان دور پیشین مجلس که اتفاقا از صافی همین شورای نگهبان گذشتند راه را کج رفتند! و این یعنی نظارت استصوابی آقایان شورای نگهبان تا همین جای کار ناکارآمدی خود را ثابت کرده. این مدل نظارت ظاهرا هیچ توانایی موثری در عدم گزینش مفسده های اقتصادی ندارد.

مسئله دیگر این است که آقای کدخدایی به عنوان سخن‌گوی شورای نگهبان پیش از این بارها تاکید کرده بود که ملاک عمل شورا مُر قانونی اساسی است و این شورا دیدگاه سیاسی ندارد. با این وضعیت چطور می‌توان رد صلاحیت نود درصدی اصلاح‌طلبان را توجیه کرد؟ وضعیت به گونه‌ای است که حزبی مثل کارگزاران سازندگی تنها پنج چهره شاخص تایید صلاحیت شده دارد.

اگر این رد صلاحیت عجیب و غریب حاصل نگاه سیاسی نیست پس حاصل چیست؟ اگر شورای نگهبان نود درصد اصلاح طلبان را به علت دزدی و فساد رد صلاحیت کرد که با هیچ منطقی نباید به آن‌ها اجازه فعالیت سیاسی داده شود. اگر هم بحثی مثل عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه در میان است شورای نگهبان باید مشخص کند  که با چه متری علی مطهری به اسلام و ولایت فقیه التزام ندارد ولی حمید رسایی دارد؟

اما پرسش آخر نیز این است که مگر می‌شود در این مملکت همه اشتباه کنند جز شورای نگهبان؟ عملکرد شورای نگهبان در روزهای اخیر مورد انتقاد رئیس جمهور، رئیس مجلس و عمده فعالین سیاسی بود و حتی کار به جایی رسیده که پسر آیت‌الله جنتی هم از عملکرد شورای نگهبان انتقاد کرده.

علی جنتی، فرزند آیت‌الله احمد جنتی با اشاره به عملکرد این شورا گفته: ‌ صدها نفر از نامزدهای انتخابات مجلس، به دلیل عدم التزام عملی به اسلام یا عدم اعتقاد به نظام، رد صلاحیت شده اند. در بین آنان، بسیاری از شخصیت های متدین، کارآمد و معتقد به نظام دیده می شوند که از حضور در این رقابت بازمانده‌اند. وقتی داوران مسابقه همگی از طرفداران تیم رقیب باشند پیشاپیش، نتیجۀ مسابقه روشن است.

حالا دبیر، سخنگو و دیگر اعضای شورای محترم نگهبان با این عملکرد شاذ و عجیب که حتی نخبگان سیاست و صاحبان منسب در جمهوری اسلامی را قانع نکرده چطور انتظار اقناع مردم را دارند؟ چطور می‌خواهند از درون جناحی خوانده شدن انتخابات مجلس آینده جلوگیری کنند؟ البته شاید شورای نگهبان چنین دغدغه‌ای ندارد چون تشکیل مجلس جوان و حزب‌اللهی مسئله مهم است نه حرف و نظرم مردم و نخگان!

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید