روزنامه ایتالیایی "لاستامبا" نوشت: نخست وزیر یونان در صحبت با ترامپ گفته است که کشورش آمادگی جنگ با ترکیه را دارد.

به گزارش سلام نو، روزنامه ایتالیایی "لاستامبا" گزارش داد که «کریاگوس متسوتاکیس» نخست وزیر یونان در صحبت با «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از تلاش های آنکارا برای حضور در حوزه شرق مدیترانه، اعلام کرد که کشورش آمادگی جنگ با ترکیه را دارد.

این روزنامه ایتالیایی در گزارش روز یکشنبه خود به حمایت علنی یونان از ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی (مخالف ترکیه) هم اشاره کرد و نوشت: در سایه افزایش تنش ها میان آتن و آنکارا، یونان بیش از پیش به آمریکا و اسرائیل نزدیک شده و هم اکنون رهبری جبهه ضد ترکیه در اتحادیه اروپا را نیز رهبری می کند.

لاستامبا افزود،  یونان تهدید کرده چنانچه توافقنامه امضا شده میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی در حوزه بهره مندی از منابع انرژی مدیترانه لغو نشود، آتن در صورت به رای گذاشته شدن توافقنامه صلح در لیبی از سوی اتحادیه اروپا از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد.

"لاستامبا" به اعلام تصمیم «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه مبنی بر عزم آنکارا برای آغاز روند اکتشاف و استخراج منابع طبیعی در شرق مدیترانه هم اشاره کرد و نوشت، یونان و قبرس مخالفت شدید خود را با این تصمیم اعلام کرده و آن را نقض آشکار حاکمیت ملی خود خوانده اند.

این روزنامه ایتالیایی با بیان اینکه موضوع بهره مندی از گاز شرق مدیترانه به دستاویزی برای حضور مسکو و آنکارا در منطقه شرق مدیترانه تبدیل شده است، افزود: رقابت برای دستیابی به گاز شرق مدیترانه از سویی بحران لیبی را پیچیده تر کرده و از سوی دیگر باعث گسترش روابط و همکاری های روسیه و ترکیه شده است.

این روزنامه به راضی نبودن مصر و رژیم صهیونیستی از توافق امضا شده میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی هم پرداخت و نوشت: اسرائیل به هیچ وجه از این قرارداد و افزایش نفوذ ترکیه در دریای مدیترانه راضی نیست زیرا آن را مانعی جدی برای طرح های مشترک خود با یونان و قبرس در حوزه انرژی می داند.

اردوغان پیشتر اعلام کرده بود که کشورش قصد دارد در سال ۲۰۲۰ در قالب قراردادی که آذر ماه با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرده، مجوزهای آغاز عملیات اکتشاف و استخراج نفت در حوزه های انرژی در دریای مدیترانه را صادر کند.

ترکیه و لیبی ششم آذر ماه و در جریان سفر «فایز السراج»  رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید