یونیسف اعلام کرد که از آغاز حمله گسترده خلیفه حفتر به طرابلس پایتخت، بیش از ۱۵۰ هزار غیرنظامی از جمله ۹۰ هزار کودک آواره شدند.

به گزارش سلام نو به نقل از خبرگزاری آناتولی، خانم «هنریتا فور» رئیس یونیسف با صدور بیانیه ای گفت: کودکان لیبیایی همچنان در میان خشونت و آشوبی که جنگ داخلی در این کشور ایجاد کرده گرفتارند و به شدت رنج می کشند.

وی افزود: از آغاز آوریل (فروردین/اردیبهشت) گذشته و با شروع حملات و خشونت ها به طرابلس و غرب لیبی، اوضاع هزاران کودک و غیرنظامی لیبیایی وخیم شده و حملات بی هدف به مناطق مسکونی جان صدها تن از آن ها را گرفته است.

طبق این بیانیه، گزارش هایی درباره قتل کودکان و استفاده از آنان در جنگ رسیده و بیش از ۱۵۰ هزار غیرنظامی از جمله ۹۰ هزار کودک مجبور به فرار از خانه خود شده اند.

این بیانیه افزود: زیرساخت هایی که برای رفاه و ماندن کودکان در لیبی لازم است مورد حمله قرار گرفته و نزدیک به ۳۰ مرکز بهداشتی و پزشکی آسیب دیدند که فعالیت ۱۳ مورد از آنها به طور کامل متوقف شده است.

خانم فور از همه طرف های دیگر در لیبی خواست از کودکان در جنگ استفاده نکنند و زیرساخت های مدنی این کشور را مورد حمله قرار ندهند و اجازه دهند که کمک های انسانی بدون مشکل به افراد نیازمند برسد.

رئیس یونیسف در پایان، طرف های درگیر در لیبی را به عقد توافق صلحی فراگیر و دائمی فراخواند.

نیروهای تحت فرمان حفتر از آوریل (فروردین/اردیبهشت) گذشته حمله گسترده ای را علیه طرابلس مقر دولت وفاق ملی که مورد حمایت جامعه جهانی است، آغاز کردند.

این در حالی است که کنفرانس بین المللی برلین با موضوع بحران لیبی قرار است ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) در آلمان برگزار شود.

همچنین، حفتر اوایل هفته جاری که برای توافق با دولت وفاق ملی این کشور به مسکو سفر کرده بود، بدون امضای توافق آتش‌بس خاک روسیه را ترک کرد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است./ ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید